چاپ مطلب چاپ مطلب

ترامپ از خاورمیانه چه می خواهد ؟/رضا بژکول روزنامه نگار

اختصاصی همای گیلان، به نظر می رسد که دولت امریکا در خاورمیانه به دنبال تکمیل کردن پازل اقتصادی و امنیتی خود در کل منطقه است. و حرکت های زیگزاگی انها که گاه دم از مذاکره می زند و گاه تهدید در درونش یک برنامه حساب شده برای اینده در منطقه نهفته است .

هر حرکت دولت پوپولیست امریکا یک پازل است برای اقدامات بعدی و بهره بردن تبلیغاتی در عین حال اقتصادی !

انچه که گویاست ، دولت در امریکا بدون مشورت با سه گانه های پشت صحنه که از انان به عنوان لایه های تصمیم ساز نام می برند اقدامی نمی کند !

لایه های سه گانه ای که تشکیل شده از بازنشستگان در همه حوزه های سیاسی ، امنیتی ،اقتصادی و……….

انچه را که باید واقع گرایانه ببینیم این است که هر حرکتی در خاورمیانه(چه دعواهای لفظی یا روانی و چه جنگ ) این امریکا نیست که اسیب می بیند بلکه بیشترین اسیب را همه کشورهای خاورمیانه ، بعلاوه چین و ژاپن که نیازمند نفت این منطقه هستند می بینند .

امارها می گویید که امریکا خود تولید کننده نزدیک به ۱۳ میلیون بشکه نفت در روز است! همتراز با روسیه ! و بیشتر از عربستان و همه کشورهای خاورمیانه !! از انطرف کمتر از همه کشورهای بزرگ وارد کننده است!! واردات ۱۹ درصدی امریکا که می تواند با اندکی تولید بیشتر، ان را هم جبران کند !

تمام هدف امریکا در خاورمیانه کند کردن سرعت رشد اقتصادی چین و تا حدودی اروپا است تا آنها را به درستی کنترل یا زیر چتر و تهدید خود نگهدارد ! چرا که چین ۷۰ درصد واردات نفتش از خاورمیانه است و اتحادیه اروپا نیز وارد کننده بی حد و حصر نفت و گاز منطقه ! بماند که ژاپن نیز ۵۰ درصد نفتش را از همین منطقه تامین می کند !

پیام اخیر ترامپ که چین و ژاپن باید تنگه هرمز را خود حمایت و یا کنترل کنند و به امریکا چه ربطی دارد در همین راستا است !

امریکا به دنبال امتیاز گیری از همه کشورهای خاورمیانه است تا اقتصادش را شکوفا کند که چنین نیز کرد ! (چه از کشورهای عربی و چه از کشورهای اسیای شرقی ) بهرحال یک چیز را باید دولتمردان ما در نظر بگیرند و آن اینکه امریکا در بیشتر کشورهای جهان بخصوص خاورمیانه پایگاه نظامی دارد چه کسی هزینه این پایگاه ها را باید تامین کند ؟ و یا تامین شود ؟ قطعا پول نفت دولت های خاورمیانه مستقیم یا غیر مستقیم !!

چه امتیازی کشورها خاورمیانه باید بدهند ؟ همه این ها را که محاسبه می کنی ، می بینی امریکا دنبال منافع اقتصادی محض خود و امنیتی محض همسایگان ما برای دوشیدن در امد دلاری بیشتر است تا بازار کشورش را رونق بخشد و روند بیکاری دوره اوباما را که ۷ درصد بوده به ۴ درصد برساند که گفته اند رسانده است !!

امید انکه مسئولان ما نیز حواسشان باشد که با ترفندها و پازل های دولت فاشیست امریکا در ورطه جنگ نیفتند تا اقتصاد انها شکوفا گردد اما خاورمیانه در چالش جنگ و عقب ماندگی گم شود !

تنها یک چیز می تواند اندکی به امریکایی ها در بازه زمانی در صورت جنگ قلقلک بدهد!! و ان هم گران شدن نفت و رسیدن آن به ۱۰۰ دلار است.

ترامپ با همه هوچیگرهای که می کند از گران شدن نفت هم در هراس و شاکی است و به همین خاطر سعی می کند وارد فاز جنگی نشود! اما همچنان جنگ لفظی را حفظ کند و از این پازل و ترفند در انتخابات برای پیروزی بر رقیب تا دندان آماده خود بهره گیرید.

از قدیم گفته اند امریکا گاو سرکشی که رام صهیونیسم است یکی از لایه های پشت صحنه می تواند یهودیانی باشند که در فکر نجات اسرائیل هستند .

ترامپ پوپولیست به خوبی می داند چه می خواهد ! اما با حربه های تبلیغاتی و توئیت های جنجالی همه کشورها را درگیر حاشیه کرده تا از این حاشیه ها در ابتدا بهره مالی و اقتصادی و سپس بهره انتخاباتی ببرد ! غافل از اینکه دنیا دگرگون شده و هستند سیاستمدارانی که بفهمند که جنگ در عصر حاضر برای اقلیتی امتیاز می اورد و برای اکثریتی فقر و نابودی و چه زیباست صلح و زندگی و ابادی .

با کانال همای خبر همراه باشید

About عطیه نصرتی

Check Also

فضای مجازی و تاثیرآن بر گسترش پدیده بدحجابی در جامعه ایرانی

فضای مجازی و تاثیرآن بر گسترش پدیده بدحجابی در جامعه ایرانی حجاب و عفاف، از …