چاپ مطلب چاپ مطلب

ترس جایگزینی ایران در صادرات انرژی، روس ها را مخالف برجام خواهدکرد/

ترس جایگزینی ایران در صادرات انرژی، روس ها را مخالف برجام خواهدکرد/

قلقلک برجام با شوخی های زلنسکی/

کمدینی با تراژدی آمد و دنیا را در سوگ و حیرت فرو برد!

اختصاصی همای خبر به قلم مدیر مسئول همای خبر/باید گفت امروزه به یمن و برکت شبکه‌های اجتماعی، مردم کشور ما همپای دیگر کشورهای جهان از اتفاقات جنگ روسیه علیه اوکراین باخبرند.
می توان در این راستا تحلیل‌های مختلفی بیان کرد و البته هر کس از زاویه‌ی دید خود به نقد این جنگ می‌پردازد ومعلوم نیست عاقبت کار به کجا ختم خواهدشد. مقایسه کشته های این جنگ با جنگ های خاورمیانه و مظلوم ماندن کشورهای جنگ زده و کشته‌شدگان خاورمیانه و همچنین عدم اعتماد به کشورهای غربی وامریکا و اینکه ایران در طی تاریخ بیشترین ضربه را از کشور روباه صفت روسیه خورده است در راس تحلیل‌ها و اخباری است که طی این مدت در سایت ها وشبکه های مجازی دست به دست می گردد.
اما آنچه نگرانی همگان را به همراه دارد، وقوع جنگ جهانی سوم است که سناریوی این اتفاق با توجه به حمله کشور چین به تایوان دور از ذهن نیست اما سخنان منتشر شده از سوی جو بایدن نیز نشانگر آن است که آمریکا بیشتر در پی تحریم روسیه است تا دنبال جنگ با روسیه و وقوع جنگ جهانی سوم.
درحالیکه برخی صاحبنظران میگویند، باتوجه به اینکه ۳۸درصد گاز و ۵۶در صد نفت اروپا از طریق کشور روسیه تامین می گردد؛ آیا تحریم های شدید بر کشور روسیه بر اقتصاد اروپا وکشور امریکا اثر نخواهد گذاشت؟!
هر چند امریکا به آن شکل قصد تحریمهای علیه روسیه در حوزه گاز و نفت ندارد اما
اگر کشور ما در منگنه برخی معذورات نبود، میتوانست در این فرصت برای نفت و گاز خود مشتریان جدید بیابد…

در شرایطی که تحریم های نفتی وگازی روسیه و یا امتناع کشور روسیه از صادرات در این حوزه، در صورت احیای برجام، در زمینه صادرات نفت وگاز، ارتباط تجاری خوبی برای ایران با کشور های غربی فراهم خواهدکرد؛ دقیقا همین عامل باعث می گردد روس‌ها، مخالف احیای برجام در وین شوند. روسیه که سالها تلاش در جلوگیری از گازرسانی ایران به کشور های اروپایی داشت و همواره چوب لای چرخ می‌گذاشت، اکنون با مخالفت در برجام میتواند مانع بازار تجاری ایران به اروپا گردد.
بطور کلی اگر تحلیل دقیقی بر جوانب این جنگ داشته باشیم خواهیم دید که داشتن قدرت نظامی نیاز اساسی هر کشوری است اما کاربرد این امر زمانی دو چندان می شود که اقتصاد کشور به دیگر کشورها قفل باشد.
مضاف بر آنکه در جریان این جنگ مشاهده کردیم تنها عاملی که باعث شد تا سرعت منهدم شدن اقتصاد روسیه به تعویق بیفتد، نیاز کشورهای اروپایی، ناتو و امریکا به منابع انرژی است که از سوی روسیه تامین میشود.
اینجاست که میگوییم اصلی‌ترین عاملی که به سرعت باعث تحریمهای همه جانبه کشور ما در عرصه‌های جهانی گشت، همین عدم اتصال و نبود وابستگی بازارهای جهانی با اقتصاد و ظرفیتهای موجود در کشور ماست.

نکته دیگری که از این جنگ می‌توان برداشت کرد نیز، ایجاد توازن در سبد سیاست خارجی است.
به این شکل که اگر زلنسکی این توازن را بر قرار می کرد ودرس حکومت‌داری را آموخته بود امروز کشور اوکراین شاهد این جنگ خانمان سوز نبود و فی‌المثل رفتارش با شرق اکراینی های روس تبار عدالت محور می‌بود.

از سوی دیگر این جنگ به ما می گوید زمامداری یک کمدین که باعث نشاط مردم و موجب محبوبیت میان مردم شده است، با حکومت داری و سیاست بسیار متفاوت است و با توجه به اتصال و یکپارچگی دنیای کنونی، یک انتخاب نادرست می تواند جهانی را تحت تاثیر قرار دهد!
حال باید دید آیا شوخی های مرد اول اکراینی ها، حتی برجام کشور ما را هم که در حال وقوع بود تحت تاثیر قرار می دهد و میتواند ان را بسوی محال بکشاند.

با کانال همای خبر همراه باشید.

http://homaygilanir

About مدیر خبر1

Check Also

رشد گرانی‌ها و قیمت‌های کمرشکن امان مردم را بریده؛ دولت رئیسی فقط یک تماشاچی منفعل است

رشد گرانی‌ها و قیمت‌های کمرشکن امان مردم را بریده؛ دولت رئیسی فقط یک تماشاچی منفعل …