چاپ مطلب چاپ مطلب

ترس دولت از تکرار تجربه سبد کالا چند میلیون نفر از دریافت یارانه حذف می‌شوند؟

همای گیلان:تشخیص افراد مشمول دریافت یارانه و مدیریت واکنش مردم بعد از حذف سایرین، مشکلات اصلی دولت در حوزه یارانه‌هاست. آیا تجربه سبد کالا تکرار می‌شود؟
download (2)
– در حالی که بیش از دو هفته از پایان نام نویسی برای دریافت یارانه نقدی و ثبت نام بیش از ۹۶ درصدی مردم در آن می گذرد، هنوز جزییات طرح پرداخت یارانه در مرحله دوم طرح هدفمندی از سوی هیچ یک از مسئولان دولت تدبیر و امید اعلام نشده است.

شوک عدم اجابت درخواست دولت توسط مردم مبنی بر انصراف از دریافت یارانه نقدی، همچنان مسئولان دولتی را وادار به سکوت کرده و آنها اگرچه به صورت جسته و گریخته اظهاراتی را درباره یارانه نقدی بیان کرده اند اما هنوز هم تصمیم دولت برای ثبت نام کنندگان مشخص نیست.

پیشتر وزیر اقتصاد از شناسایی ۱۰ میلیون نفر ثروتمند خبر داده بود که و گفته بود که در صورت ثبت نام، دولت نام آنها را حذف خواهد کرد. اما این آمار با گفته های دیگر مسئولان اقتصادی دولت تناقض جدی داشت و از زمان ثبت نام تا کنون، دیگر حرفی از آن به میان نیامد.

با این وجود، اکنون اخبار جدید از تصمیمات دولت در خصوص یارانه ها به گوش می رسد که بر اساس آن، ظاهرا قرار است دولت طی دو مرحله ۷ و نیم میلیون نفر را از لیست یارانه بگیران حذف کند.

بر این اساس، در مرحله اول سه و نیم میلیون و در مرحله دوم ۴ میلیون نفر از جمع یارانه بگیران حذف خواهند شد.

بر اساس خبری که در رسانه ها منتشر شده، وزیر کار پیشنهاددهنده این طرح بوده و نوبخت نیز حامی حذف افراد غیرنیازمند است اما ترکان با حذف افراد ثبت نام شده را به صلاح نمی دانند.

اختلاف نظر مذکور بعد از پایان مدت ثبت نام یارانه نیز به شکل جدی تری بروز کرد و اظهارنظر ترکان مبنی بر اینکه همه ثبت نام کنندگان یارانه خواهند گرفت، توسط دیگر مسئولان دولت نقض شد.

با این وجود، به نظر می رسد بیشتر مسئولان دولت، موافق کم شدن لیست یارانه بگیران هستند و احتمالا دو مشکل اساسی آنها اولا تشخیص افراد نیازمند و سپس مدیریت واکنش مردم است. باید منتظر ماند و دید تصمیم نهایی دولت درباره یارانه ها چیست؟ چند میلیون نفر از مردم از لیست یارانه بگیران حذف می شوند و آیا دولت در تشخیص افراد مشمول و غیرمشمول دریافت یارانه تجربه فاجعه بار سبد کالا را تکرار خواهد کرد؟/صراط

About

Check Also

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات گیلان؛ اجرای پروژه فیبر نوری منازل و کسب و کارها جزء تکالیف وزارت ارتباطات است

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات گیلان؛ اجرای پروژه فیبر نوری منازل و کسب و کارها …