چاپ مطلب چاپ مطلب

 تشریک مساعی/مقاله #درکشیده

بنام خداوند بخشنده و مهربان

 

تشریک مساعی:

 

آنچه که زندگی امروز بشری را با موفقیت و پیشرفت مواجه می‌سازد، خرد جمعی همراه با مدیریت و برنامه‌ریزی در سایه شناخت و آگاهی است.

 

شناخت و آگاهی ، لازمه پیشرفت علم و دانش بشری است ، که خرد جمعی را برای انجام امور محوله هموار می‌سازد.

 

در بسیاری از کشورهای موفق انجام کار محوله را در سایه مشورت و همکاری پیش می‌برند و سپس ، پس از پایان کار همه افراد خود را در آن موفقیت سهیم می‌دانند و از هم تشکر و قدردانی می‌کنند.

 

در واقع خرد جمعی و تشریک مساعی ، بخشی از فرهنگ جامعه است ، چرا که اگر یک فکر درست ، ضمیمه فکر درست شود ، ناخودآگاه تبدیل به چند فکر شود ، ناگهان اتفاقی که در نهایت رخ میدهد ، بهترین اتفاق است ، اما در کشور ما از نظر تاریخی خرد جمعی خیلی جا نیفتاده است.

 

و بعضاً در کار گروهی موفقیت چندانی نداریم ،

از حیث تاریخی ایرانیان انسان‌های فرماندار بودند و هیچگاه فرمانبر نبودند و همه کارها را دوست دارند، به تنهایی انجام دهند ، و هم علاقمند به تشویق هستند.

 

به همین دلیل است که در مسابقات مثل کشتی ، کاراته و ورزش‌های انفرادی ، ایرانیان موفقیت بیشتری دارند ، اما در ورزش‌های گروهی به مراتب موفقیت چشمگیری ندارند.

 

پس اساساً موفقیت در کار گروهی آن است ، که همه اعضای یک گروه در حکمی واحد ، بتوانند به تبعیت از یکدیگر خود را به وفاق اجتماعی رسانند و عملاً اگر این وفاق صورت نگیرد ، اولین آسیب اجتماعی نصیب مردم می‌گردد.

 

پس بایستی خرد جمعی تبدیل به یک فرهنگ گردد .

وقتی به فرهنگ تبدیل شود، دیگر همه تصمیم‌ها از مجاری قانون شکل درست خود را خواهد گرفت و دیگر شخص یا اشخاص خاصی پاسخگو نیستند ، بلکه این گروه و یا خرد جمعی است ، که پاسخگوی جامعه و مردم خواهد شد.

 

به طور مثال:

 

یک اتفاق میدانی که برای آبگیر روستای پاپکیاده رخ داده است. و موضوع اعتراض مردم به کرار ، در گروه مجازی لنگرودیان مطرح شده است.

 

بدیهی است ؛ اگر تمام مجریان قانون از جمله مدیریت منابع آب ، فرماندار ، پلیس راهنمایی رانندگی، صنعت معدن و دادستان محترم شهرستان لنگرود ، نسبت به وضعیت آبگیر اطلاع کافی و وافی نمایند ، از طرفی دیگر ، پیمانکار اگر طبق نقشه دریافتی از کارفرما با مشخصات فنی آبگیر ، از نظر ابعاد محل لایروبی و برداشت آن و همچنین ، عمق خاکبرداری و کروکی فاصله حمل از مبدا تا مقصد مشخص گردد ،

دیگر هیچ ابهامی از نظر مقدار محصول و خاک جابجا شده بوجود نخواهد آمد.

 

آنچه که مهم است ، دو موضوع ذیل می‌باشد.

 

۱_ نقشه و مشخصات فنی پروژه آبگیر ، که شامل ابعاد و اندازه و عمق خاکبرداری است ، که تحویل پیمانکار گردیده است.

 

۲_ حمل خاک برداشت شده ، از مبدا به مقصد ، ( طبق کروکی فاصله حمل) جهت تخلیه خاک ، با تایید دستگاه نظارت و یا کارفرما و راهنمای و رانندگی، صنعت و معدن و دادستان .

 

از این طریق اگر عملیات اجرای لایروبی، صورت پذیرد،

 

بیشک هیچ ابهامی از نظر کیفیت و کمیت عملکرد پیمانکار صورت نمی‌گیرد .

بدیهی است همه این عوامل با مدیریت سازمان منابع اب می‌تواند، به نحو جامعی صورت پذیرد .

 

عملاً اگر در چنین وضعیت حیاتی نماینده مجلس اگر حضور یابد بیشتر می‌تواند با مشکلات مردم آشنا گردد.

 

و چه بسا می‌تواند از وزارت جهاد کشاورزی برای آبگیرهای طبیعی که گذشتگان برای ما به ارث گذاشتند، بودجه و اعتبار خاص تخصیص دهند و لااقل کشاورزان بتوانند در هنگام خشکسالی ، از این طریق زمینه‌های مزروعی را آبیاری نمایند .

لذا خلع حضور نماینده و عدم هماهنگی‌های ارباب جمعی ، باعث می‌گردد ، که در عملکرد صحیح پیمانکار ایجاد شک و تردید شود.

 

و این خلع حضور و عدم تصمیم گیری درست آفتی است ، که همیشه در کارهای جمعی جامعه ، مدیریت کشورمان را تهدید نموده و باعث عدم دقت در اجرا کار به وجود آید.

About مدیر خبر1

Check Also

جشنواره عصر قلم/ شهرسازی نوین برای رشت در قالب طرح ” رها “

جشنواره عصر قلم / شهرسازی نوین برای رشت در قالب طرح ” رها “ ویژه …