چاپ مطلب چاپ مطلب

تشکل های مردم نهاد، پتانسیلی ارزشمند در حوزه برنامه ریزی های کلان

مدیرکل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری گیلان بهترین پتانسیل برای نظام مندی در حوزه برنامه ریزی های خرد و کلان کشور را در گرو مشارکت جویی از تشکل های مردم نهاد قلمداد کرد.

همای گیلان، صبح امروز دومین دوره آموزشی و توانمندسازی سازمان های مردم نهاد میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری غرب کشور به میزبانی گیلان برگزار شد.                                                               

در برگزاری این دوره آموزشی که نمایندگانی از استانهای گیلان،زنجان،کردستان و آذربایجان غربی و شرقی حضور داشتند، رضا علیزاده مدیرکل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری گیلان با اشاره به فرهنگ غنی گیلانیان در میزبانی از میهمانان،تعدد تشکل های مردم نهاد در حوزه های عملکردی مذکور را نشان از توجه مردمان این دیار در حفظ میراث ارزشمند نیاکان قلمداد کرد.

وی اذعان داشت: تشکل‌های غیردولتی به‌عنوان نهادی توانمند در تحقق الگوی مشارکت اجتماعی ،می توانند نقش مردم را در قالب شهروند مقتدر و حلقه واسط بین حکومت و مردم تا شعاع حضور در صحنه‌های اجتماعی و سیاسی جامعه ترسیم نمایند، این در حالیست که جلوه های تحول یافته زندگی در جامعه، افزایش نقش مردم را در امور مربوط به خود اجتناب ناپذیر کرده است.

این مسئول با بیان اینکه مهمترین ویژگی تشکل های مردم نهاد تعهد مشترک، تدوین برنامه های مشخص، جذب مشارکت، آزادی خلاقیت و مسئولیت پذیری، هویت و شخصیت مستقل است، جامعه ای ایمن از آسیب های اجتماعی را در پرتو فعالیت این نهادهای مردمی متصور شد.

وی؛بهترین پتانسیل برای نظام مندی در حوزه برنامه ریزی های خرد و کلان کشور را در گرو مشارکت جویی از سمن ها خواند و افزود:در جهت افزایش توان اعضای این تشکل ها باید دوره های توانمند‌سازی و فرهنگ‌سازی موثر در جهت ایجاد نگرش مناسب در میان گروه ها و اقشار مختلف اجتماعی مورد توجه قرار گیرد؛زیرا جزیره ای عمل نمودن، باعث کمرنگ نشان دادن بازتاب فعالیت ها خواهد شد.

علیزاده؛ تشکل های مردم نهاد میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری را حافظان فرهنگ،هنر و سنن گذشتگان خواند و از آنان خواست تا با توجه به رکن اطلاع رسانی و آگاه سازی ؛ارتباط معناداری در تمام لایه های اجتماعی را ایجاد نمایند و جامعه هدف خود را برای ترویج نگاه کارشناسانه وسعت بخشند.

با کانال همای خبر همراه باشید

About عطیه نصرتی

Check Also

هشدار جدی روزنامه جمهوری اسلامی درباره نقشه جدید نفوذی ها در ایران

هشدار جدی روزنامه جمهوری اسلامی درباره نقشه جدید نفوذی ها در ایران روزنامه جمهوری اسلامی …