چاپ مطلب چاپ مطلب

تعریف داستان وعناصر داستان،قسمت اول/علیرضا مددی مژدهی

اختصاصی همای گیلان:(علیرضامددی مژدهی مسئول انجام انجمن داستان نویسان رشت ) نگارنده سالهاافتخار همکاری با نوآموزان و هنرجویان نوجوان و هنرمندان رادرعرصه ادبیات داستانی وعناصر وداستان کوتاه ،چگونگی آشنایی با داستان نویسان و نقد داستان را دارد .


در نوشتار بلند پیشرو نیزکوشیده شده است خوانندگان محترم را با ادبیات داستانی و گون های چهارگانه آن آشنا سازد انسانها از دوران غارنشینی اهل قصه گویی و داستان‌سرایی بوده و نیاز به دانستن و گفتن داستان ها و اسطوره ها نیاز روانی بوده وهست و با سرشت انسان پیوند دارد و از دیرباز موجب احتیاج خاطر ،لذت آفرینی و وسیله‌ای برای تعلیم و تربیت به شمار می‌رود به نظر می‌رسد نوع بشر پیش از آشنایی با خط و نوشتن که در تاریخ اسطوره ای به دوره (هوشنگ پیشدادی )منصوب است با قصه‌گویی آشنا بود .
داستان (story)نقلی مبتنی بر جهل و خیال که می تواند از آبشخور حوادث ساختگی تاریخی و یا واقعی سرچشمه بگیرد .داستان پردازی در ایران پیش از اسلام زمینه گسترده داشته و نقالان داستان گزاران ایرانی نقش ادب نمایشی در یونان باستان را ایفا می کردند در ایران اسلامی نیز داستان نویسی سابقه ای طولانی دارد و آثار منظوم و منثور زبان فارسی از جمله داستان ها قصه های فراوانی حکایت می کند .داستان های متعددی در شاهنامه ،گرشاسب نامه ،مثنوی معنوی ،بوستان گلستان ،مرزبان‌نامه ،کلیله و دمنه ،حدیقه الحقیقه و غیره….. وجود دارد. ویژگی بارز و مشترک این داستان ها حضور تمثیل ،تخیل ،صحنه سازی ،کشش ،انتظار و اوج آن شورانگیزی و غیره …….می‌باشد و موتیف آنها بیشتر حماسی عشقی پهلوانی و دینی است و برجوانمردی و یاری وستایش وتکریم کارها و اقدامات پهلوانان استوار است .
از داستان به عنوان یکی از انواع ادبی تقسیم بندی ها گوناگونی شده است : نگارنده به یکی از معروف‌ترین تقسیم بندی ها توجه ویژه ای خواهد داشت حسب این تقسیم بندی داستان را می توان در چهار بخش تقسیم بندی کرد
١-قصه :شامل اسطوره، حکایت و افسانه
٢- رمان: در دو گروه شهسواری و روستایی
۳-داستان کوتاه
۴- رمان:( داستان بلند )
نگارنده می‌کوشد در ادامه نوشتار خوانندگان ارجمند عزیز را با چهار موضوع اسطوره ،رمان ،داستان کوتاه و داستان بلند آشناتر سازد.
ادامه دارد…..

با کانال همای خبر همراه باشید.http://@homaygilanir

About مدیر خبر1

Check Also

الکترونیکی شدن آزمون‌ها در سطح وسیع به شرط اختصاص بودجه

الکترونیکی شدن آزمون‌ها در سطح وسیع به شرط اختصاص بودجه   رئیس سازمان سنجش کشور: …