چاپ مطلب چاپ مطلب

تعریف داستان و عناصر داستان،قسمت سوم ،رمانس/علیرضا مددی مژدهی

اختصاصی همای گیلان:در ادامه متن قبلی در نوشتار پیش رو در خصوص داستان کوتاه توضیحاتی را به استحضار خوانندگان محترم می رسانم


پیرامون منشاءداستان‌کوتاه اختلاف نظر است برخی معتقدندداستان به قرن چهاردهم میلادی و به کتاب (دکامرون اثر بوکاچیو و قصه‌های کانتربری از چاوسر) معطوف می شود .
و گروهی دیگر بر این باورند که اصول داستان کوتاه را ادگار آلن‌پو( ۱۸۴۲م) پایه ریزی کرده و علاوه بر نوشتن داستان‌های کوتاه اصول مدونی برای داستان کوتاه تدوین کرده است و آن را به عنوان یک نوع ادبی به جهانیان شناساند.
معادل داستان کوتاه در زبان و ادبیات قدیمی ایران،-حکایت است -که امروزه در قالب داستان فرعی( اپیزود )در متن داستان های بلند می آید ریشه ایرانی آن را در زبان ایران ،دادستان پهلوی ؛به معنای حق و قانون و یا از ریشه ی دادو داشتن به معنای خلق آفریدن جعل و ساختن دانستند .
سابقه داستان کوتاه یا حکایت در ایران آثار منظوم و منثور مختلفی هویداست اما اولین داستان کوتاه به شیوه مدرن به محمدعلی جمالزاده( ۱۳۷۷ -۱۲۷۰ شمسی )با چاپ داستان یکی بود یکی نبود در( ۱۳٠۰ شمسی )مربوط می شود. بعد از جمالزاده شخصیتهای معروفی چون صادق هدایت ،صادق چوبک ،بزرگ علوی ،جلال آل احمد ،،،،،،کوشیدند تا متن های داستان کوتاه ایرانی را با اسلوبهای داستان کوتاه غربی نزدیک سازند .
موضوع داستان کوتاه متنوع است از جمله کمیک ،تراژیک ،رمانتیک ،سایر و اجتماعی و طنز …
از جمله محدودیت های داستان کوتاه می توان به محدودیت زمان ومکان ،شخصیت ،عدم پرداختن به مسایل جزیی درداستان اشاره کرد،.
ازجمله محدودیتها ی داستان کوتاه میتوان به محدودیت زمان ومکان،شخصیتها،عدم پرداختن به مسایل جزئی اشاره کردولی
نویسنده مبرز و صاحب فن می‌تواند در عین فشردگی و محدودیت‌ها، خواننده را به وجد آورده وبرای او تاثیرگذار باشد.
بیژن نجدی در(یوزپلنگانی که بامن دویده اند) علی اشرف درویشیان در داستان کوتاه (ازاین ولایت )آثاری ماندگار از خود به جای گذاشتند.

با کانال همای خبر همراه باشید.http://@homaygilanir

About مدیر خبر1

Check Also

۱۶ تفاهم نامه سرمایه گذاری و استقبال از بسته های سرمایه گذاری معاون توسعه اقتصادی و سرمایه گذاری منطقه آزاد انزلی از دستاوردهای ایران اکسپو ۱۴۰۳ خبر داد: ۱۶ تفاهم نامه سرمایه گذاری و استقبال هیأت های خارجی از بسته های سرمایه گذاری

۱۶ تفاهم نامه سرمایه گذاری و استقبال از بسته های سرمایه گذاری معاون توسعه اقتصادی …