چاپ مطلب چاپ مطلب

تنها یک هفته فرصت تا مهیاسازی شرایط برای بازدید تیم ارزیابی یونسکو / اخذ “عنوان شهر جهانی صنایع دستی ” برای رشت

در شصت و یکمین جلسه کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی مطرح شد؛

🔺 ضرب‌العجل مجموعه مدیریت شهری رشت و ارگانهای مرتبط برای تامین زیرساخت های لازم و برندسازی جدید

🔹 تنها یک هفته فرصت تا مهیاسازی شرایط برای بازدید تیم ارزیابی یونسکو /
اخذ “عنوان شهر جهانی صنایع دستی ” برای رشت

بتاج شهرستانی، رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورا برای تصمیم گیری در نحوه تامین زیرساختهای لازم برای بازدید تیم کارشناسی یونسکو جهت اخذ عنوان “جهانی” برای صنایع دستی گیلان جلسه‌ای ویژه تشکیل داد.

به گزارش همای خبر این جلسه ویژه با حضور اعضای کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی، سرپرست شهرداری رشت، معاونت اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان، معاونت خدمات شهری ، رئیس سازمان سیمامنظر شهری، رئیس روابط عمومی شهرداری ، رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی و چند عضو دیگر برگزار شد.
تاج شهرستانی در این جلسه ضمن تبریک عید بزرگ مبعث اعلام کرد: خبر خوبی در راه است و آن اینکه شهر رشت در آستانه اخذ یک عنوان جهانی دیگر و ثبت در سازمان جهانی یونسکو با عنوان “شهر صنایع دستی” در هفت رشته میباشد.
تاج شهرستانی توضیح داد: میخواهیم با همیاری ادارات مختلف و شهروندان موجب تعالی شهر رشت شویم و معتقدیم این شهر با تکیه بر خلاقیتهای فردی شهروندان و پشتوانه قدمت تاریخی و خوش ذوقی نسلهای پیشینِ خود تولید انواع هنرهای دستی، اکنون در جایگاهی است که میتواند این ظرفیت را به جهان معرفی کند.

وی اشاره داشت، شهر رشت، پس از برگزاری اجلاسیه بزرگ گردشگری مقاومت در ردیف یکی از کاندیداها برای احراز مقام جهانی شهر صنایع دستی قرار گرفت و اکنون با پیگیریهای دوستان در سازمان صنایع دستی گیلان و شهرداری رشت مقرر شده تا کارشناسان تیم ارزیابی یونسکو برای بازدید از فضای شهر رشت برای اعطای این مقام در روزهای اوایل اسفند ماه وارد رشت شوند.
تاج شهرستانی در این جلسه توصیه داشت : برای مهیاسازی شرایط برای قبول ثبت شهر رشت در یونسکو بعنوان شهر جهانی صنایع دستی باید به شکل ضرب العجل زیرساختهای لازم را که فراهم نماییم.
رئیس کمیسیون فرهنگی شورا توضیح داد: تامین زیرساختهای لازم برای جهانی شدن در هنرهای دستی سخت نیست اما فرصت بسیار کم و در حدود یک هفته است و با توجه به اینکه این اعلام تاریخ از سوی تیم ارزشیابی بوده و ناگزیر زمان کمی در اختیار داریم لازم است کلیه ارگانهای مربوطه طی یک هماهنگی به شکل ضربتی به موضوع ورود کرده و مقامات بالادست نیز با صدور مجوزهای لازم، ما را در انجام این مهم همراهی کنند.

در این جلسه اعلام شد، علاوه بر ظرفیتهای شغلی موجود در شهر، شروط لازم و ضروری برای احراز برند جهانی صنایع دستی برای رشت، نامگذاری یک میدان در شهر با نام” میدان صنایع دستی ” و همچنین ایجاد یک گذر با نام صنایع دستی در رشت میباشد.

در این جلسه تصریح شد: میدان مخصوص صنایع دستی باید دارای پلاک نصب شده ” دو زبانه فارسی و انگلیسی” به نام میدان صنایع دستی باشد و علاوه بر آن نصب یک المان به شکل یکی از صنایع دستی رشت در میدان و اجرای چند نقاشی دیواری نیز از زیرساختهای اولیه برای اعطای این عنوان است.


یوسف یزدانی، سرپرست شهرداری رشت در جلسه ویژه نحوه تامین زیرساخت برای دریافت برند جهانی صنایع دستی که در کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی رشت تشکیل شد اظهار داشت: نامگذاری یک میدان، ایجاد حداقل یک المان مخصوص و دارا بودن یک گذر مخصوص صنایع دستی و اجرای چند نقاشی دیواری از شروط اولیه برای کسب این عنوان است که ما در این خصوص نیازمند مصوبات شورا و نهادهای بالاتر مانند استانداری، هماهنگی با سازمانهای مرتبط مانند اداره کل ارشاد گیلان، سازمان میراث فرهنگی، سازمان صنایع دستی و سازمانهای مرتبط در شهرداری رشت هستیم و لذا هماهنگی ضرب العجلی در این موضوع لازم الاجراست.
وی اشاره داشت برای دریافت عنوان جهانی در بخش صنایع دستی برای رشت باید در این فرصت چندروزه بصورت فورس و شبانه‌روزی تلاش کنیم و اجازه ندهیم این فرصت طلایی برای شهر رشت که با تلاش دوستان در چندین ارگان در تهران و رشت انجام شده به هدر برود.

سرپرست شهرداری رشت گفت: اگر بتوانیم عنوان جهانی شهر صنایع دستی را برای رشت بدست آوریم، در ردیف معدود شهرهای صاحب دو برند در یونسکو خواهیم بود که این امر رونق اعتباری و اقتصادی برای شهر رشت و مهمتر از آن رضایت شهروندان را بدنبال خواهد داشت.

در این جلسه در میدان گیل و میدان پدر بعنوان میدانهایی که میتوان با نصب المان مخصوص به صنایع دستی اختصاص داد مطرح شد. همچنین گذر پیرسرای رشت به دلیل حضور خراط‌گران گذر مناسبی برای این منظور معرفی گردید.

یوسف یزدانی گفت: این مهم نیز لازم به ذکر است که چنانچه موفق به ثبت نام رشت در بخش صنایع دستی در یونسکو شویم و عمارت فرهنگ و هنر با اختصاص به کاربری عرضه صنایع دستی دارای ردیف اعتباری ملی شده و مرمت ساختمان از سوی دولت اجرایی خواهد شد.

در ادامه این جلسه، خان علی‌نژاد معاونت اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری گیلان نیز ضمن برشمردن اصولی که برای تامین زیرساختهای لازم برای برندسازی صنایع دستی شهر رشت لازم است، تحقق این امر برای رشت را بسیار مثبت ارزیابی کرد و گفت: رونق اقتصادی و گردشگری برای شهر رشت در این راستا چیزی است که در آینده برای رشت مشاهده خواهیم نمود.
تاج شهرستانی در پایان این جلسه توصیه کرد: سرپرست شهرداری ‌شخصی را برای پیگیری تامین زیرساختهای لازم تعیین نماید و انجام کلیه مکاتبات و اخذ مجوزهای لازم در این راستا در دستور کار قرار گیرد.

معرق کاری، منبت، صنعت سفال و سرامیک، رشتی دوزی، صنعت چرم و خراطی از جمله صنایع دستی مهم شهر رشت شمرده میشود.

About نسرین عشقی

Check Also

بازگشت «طرح صیانت» به دستور کار مجلس

بازگشت «طرح صیانت» به دستور کار مجلس با اعلام دستور کار صحن علنی مجلس برای …