چاپ مطلب چاپ مطلب

توهم دانایی یکی از بزرگترین مشکلات جامعه امروزی

 

 

✍سیدرضامیرحسینی

اختصاصی همای خبر/موضوعی که در سالهای گذشته زیاد شاهد آن بودیم توهم دانایی است! توهم دانایی در یک جمله یعنی اینکه فکر کنیم بسیاری از مطالب را میدانیم در صورتی که اشتباه می‌کنیم ، یعنی یا نمی‌دانیم یا اشتباه و ناقص می‌دانیم و علت اصلی، توهمِ دانش، تصور ناقص ما نسبت به تمام یک مطلب و سپس مقایسه دانش خود با همان تصور است که متاسفانه در جامعه کنونی آدمهای زیادی درگیر این موضوع هستند. بسیاری پیچیدگی‌های مسائل مختلف را با، توهم فهمیدن برای خود آسان می‌کنند ، در واقع اگر افراد زمان بیشتری را صرف  کتاب خواندن، مطالعه در مورد موضوعات مورد مختلف انجام دهند خیلی زود خواهند فهمید که علمی در آن زمینه ندارند و توهم دانشِ در آن موضوع کمرنگ‌تر میشود . امروزه بسیاری از افراد زندگی خود را با توهم دانستن سپری می‌کنند در حقیقت بسیاری از ما : نمی‌دانیم که خیلی نمی‌دانیم.!
بسیاری از افراد در زندگی مشترک ، محل کار، دانشگاه و حتی در جامعه بر این باورند که از دیگران بیشتر می‌فهمند و با توهم دانایی زیاد، زندگی می‌کنند. انسانها استعدادها و توانمندی‌های مختلفی دارند، در برخی از جنبه‌ها قوی‌تر و در برخی دیگر ضعیف‌تر هستند. مطالعه، آموزش‌دیدن و تجربه کسب کردن نیز در میزان توانمندی انسانها نقش زیادی دارد.پس از سالها تجربه و زندگی در جامعه به این نتیجه رسیدم اگر افراد یک جامعه از کودکی تحت آموزش صحیح و تربیت درست خانواده قرار گیرند نه تنها در زندگی شخصی بلکه در جامعه نیز موفقیت های بزرگی کسب می نمایند . پدر و مادر نقش اصلی تربیت فرزندان خود را دارند و می‌توانند از فرزندان خود افرادی توانمند ، مدیر و مفید برای جامعه تربیت کنند ، همچنین عکس این موضوع نیز امکان پذیر است .!
طی یک تحقیق دو ساله در یک مسئله ورزشی در یکی از شهرها، بیست نفر مورد بررسی قرار گرفتند ، بیشتر آنها ادعا داشتند بهترین هستند و برای اثبات خود حاضر بودند دست به هرکاری بزنند، طی بررسی های به عمل آمده و پس از تحقیقات ثابت شد فقط تعداد کمی از آنها علم برنامه مورد تحقیق را داشته ، مابقی در توهم دانایی بسر می‌بردند ولی همچنان تمایل داشتند که به توهم خود ادامه دهند.تعداد زیادی از آنها با جمع آوری مدارک و هزینه های آنچنانی سعی می‌کردند دانایی خود را بر دیگران ثابت کنند ولی در عمل چیزی برای ارائه نداشتند . در طول مراحل تحقیق دیده شد افرادی که دارای توانمندی کمتری هستند بیشتر مورد توهم قرار گرفتند و افرادی که در زمینه تحقیق مورد نظر، توانمند و متخصص بودند ، نسبت به تخصص خود تردید داشتند.
افرادی که در توهم دانایی بسر می‌برند هیچگاه متوجه نخواهند شد که ضعیف هستند و سطح توانمندی خود را بالاتر از آن‌چه هستند برآورد می‌کنند. بارها ثابت شده است  افرادی که در یک مهارت بسیار قوی هستند و حتی به قوی بودن خودشان آگاه‌اند، فکر می‌کنند که حتماً دیگران هم‌چنین مهارتی را دارند و به همین علت نمی‌توانند به سادگی بپذیرند که خودشان بهترینند آنها تلاش می‌کنند هر روز به علم خود بیفزایند نه به توهم دانایی خود.
واقعیت این است که توهم دانایی یا همان توهم دانش، یکی از بزرگ‌ترین آسیب‌های امروز بشر است، افرادی که هیچ نمیدانند ولی سعی دارند به هر نحوی ثابت کنند که از دیگران برترند. اخذ چند مدرک با پول و روش‌های مختلف، از اشخاصی که هیچ گونه تخصصی ندارند انسان موفقی نمیسازد. توهم دانایی، انسان را از کسب دانش و افزودن بر آگاهی خویش باز می‌‎دارد. کسانی که دچار این توهم هستند، خود را از هرگونه آموزش و راهنمایی بی‌نیاز می‌دانند و خود را بهترین می‌دانند.حتی آنها گاهی با عادتهای بعضاً بی‌دلیل و بی‌حاصل توهم مفید بودن میکنند در بسیاری موارد، افراد این توهم خود را تعمیم داده و آن را به عنوان یک قاعده و اصل واقعی و انکارناپذیر تلقی می‌کنند و توقع دارند دیگران نیز از آن پیروی کنند. بیشتر آنها آنقدر در توهم دانش و مفید بودن خود غرق می‌شوند که همیشه حس می‌کنند باید به دیگران امرونهی کنند.
شاید بهتر باشد باورهایی که در مورد مسائل مختلف داریم را دوباره بررسی کنیم تا از توهم دانش خارج شویم.

✍سیدرضامیرحسینی
استان گیلان ۱۴۰۱/۲/۲۲

با کانال همای خبر همراه باشید.

http://homaygilanir

About مدیر خبر1

Check Also

رشد گرانی‌ها و قیمت‌های کمرشکن امان مردم را بریده؛ دولت رئیسی فقط یک تماشاچی منفعل است

رشد گرانی‌ها و قیمت‌های کمرشکن امان مردم را بریده؛ دولت رئیسی فقط یک تماشاچی منفعل …