چاپ مطلب چاپ مطلب

ثبت ده اثر طبیعی گیلان در فهرست آثار ملی کشور

همای گیلان، چهارشنبه ده اردیبهشت نود و هشت، ابلاغ ثبت ده اثر طبیعی گیلان در فهرست آثار ملی کشور توسط وزیر میراث فرهنگی به استاندار گیلان از جمله ثبت قله سماموس به شماره چهارصد و هشتاد و پنج مورخ شش شهریور نود و هشت.
این قله با بلندی سه هزار و ششصد و هشتاد و نه متر بلندترین قله استان است. تهیه پرونده ثبتی این اثر مهم توسط آقای دکتر نیما فرید مجتهدی از اعضای پژوهشگر و فعال هیات مدیره انجمن حمایت از میراث فرهنگی و طبیعی گیلان صورت گرفت. آثار طبیعی دیگر ثبت شده پیشنهادی این انجمن : تالاب سوستان لاهیجان، آبشار وارزاو آستارا، غار چشمه باد لوشان و…
لازم به ذکر است, سماموس مرتفع ترین قله مشرف به دریای کاسپی و بلندترین قله استان گیلان می باشد. “سمام” نام عمومی منطقه ای در قسمت شمال غربی کشور که شامل چندین آبادی است. در واقع سمام یکی از آبادیهای ” جیراشکور” رودسر بوده و موس به معنی بلندی، قله و یا …است. سماموس نام خود رااز دهستانی در املش به نام سمام گرفته است. به نقل از مردم محلی در قله سماموس یک بقعه یا یادگاری وجود داشته که متعلق به یکی از بزرگان منطقه یا یکی از کیائی های لاهیجان بنام یحیی کیائی است که قبل از مرگش وصیت کرده که جسد وی را پس از مرگ در بلندترین نقطه منطقه به خاک بسپارند.

با کانال همای خبر همراه باشید

About عطیه نصرتی

Check Also

قطع آبگذاری کانال‌های آبیاری شبکه سفیدرود در پی بارش‌های اخیر

قطع آبگذاری کانال‌های آبیاری شبکه سفیدرود در پی بارش‌های اخیر   معاون حفاظت و بهره …