چاپ مطلب چاپ مطلب

ثبت ملی و جهانی ابریشم در شهرستان لنگرود

همای خبر به نقل از روابط عمومی دفتر نماینده مردم شهرستان لنگرود، دکتر پرویز محمد نژاد نماینده مردم شهرستان لنگرود در مجلس شورای اسلامی و عضو فراکسیون محصولات استراتژیک کشاورزی و صنایع وابسته در مجلس شورای اسلامی از ثبت ملی و جهانی صنعت ابریشم در آینده نزدیک در این شهرستان خبر داد.

عضو مجمع نمایندگان استان گیلان ضمن اشاره به این موضوع که از دیرباز صنعت تولید ابریشم و درآمد حاصل از آن جزو کسب و کارها و مشاغل قدیم مردم استان گیلان به ویژه مردم شهرستان لنگرود و شهر شلمان بوده افزود : متاسفانه به دلیل عدم آگاهی و عدم توجه مسئولین در دوره های قبل این محصول استراتژیک به فراموشی سپرده شده و مردمی که از این طریق به امرار معاش می پرداختند از این منبع درآمدی محروم ماندند.

رئیس کمیته نوغان مجلس شورای اسلامی در تشریح این موضوع ادامه داد: آمار عددی این عدم توجه نشان می دهد از ۲۲۵ هزار جعبه نوغان که در سال‌های بین ۷۶ و ۷۷ در میان مردم تقسیم می شد و درآمد حاصل از آن که عدد قابل ملاحظه‌ای هم بود در سال های اخیر به ۱۵ هزار جعبه کاهش پیدا نموده است.

نماینده مردم شهرستان لنگرود در ادامه اضافه نمود: به همین جهت تصمیم گرفته شد تا با وجود پتانسیل و زمینه کافی که در منطقه وجود دارد این محصول ارزشمند را که به نظر من سرآمد محصولات استراتژیک می باشد را احیاء نماییم.

این عضو فراکسیون محصولات استراتژیک کشاورزی و صنایع وابسته افزود: الحمدالله در ظرف دو سال گذشته با تشکیل جلسات متعدد با حضور وزیر جهاد کشاورزی و معاونین مربوطه ایشان در این وزارتخانه و با همراهی و حمایت وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و معاونین ایشان و همچنین با حمایت های مسئولین استانی و شهرستانی توانستیم با برگزاری اولین دوره جشن رویداد آیین کچ چینی در سال گذشته در شهر شلمان و ثبت ملی آن گام مهمی در این راستا برداریم.

وی ادامه داد: به دلیل استقبالی که مسئولین وزارتخانه ای، استانی و شهرستانی از مراسم سال قبل داشتند و همچنین با تشکیل جلسات متعدد ، تصمیم بر آن شد تا دومین دوره جشنواره رویداد آیین کچ چینی به همراه ثبت ملی و جهانی ابریشم را امسال در تاریخ ۱۱ اسفند با حمایت اداراتی همچون جهاد کشاورزی، محیط زیست و گردشگری در شهرستان لنگرود برپا نماییم.

این عضو مجمع نمایندگان استان گیلان در تشریح قسمت های مختلف این جشنواره افزود: به جهت شناخت جایگاه ارزشمند این محصول سعی شده است تا با دعوت از متخصصین این امر و تشکیل جلسات متعدد سخنرانی و همچنین با برپایی غرفه های نمایشگاهی در حاشیه این جشن که می توان از آن به عنوان مهم ترین رویداد ملی و تاریخی استان گیلان و شهرستان لنگرود نام برد به تبیین این موضوع پرداخت.

دکتر پرویز محمد نژاد در قسمت دیگری از صحبت های خود به میهمانان دعوت شده به این جشنواره اشاره نمود و گفت: امسال قصد داریم تا در کنار دعوت از مقامات و مسئولین وزارتخانه های مرتبط و مسئولین استانی و شهرستانی از سفرای خارجی مرتبط با موضوع به جهت ملی و جهانی بودن آن دعوت بعمل آوریم.

وی ادامه داد: سعی ما بر این است ضمن ثبت این آیین در شهرستان و در راستای تبیین ارزش افزوده صنعت ابریشم، انشاالله در آینده نزدیک مقدمات تاسیس موسسه تحقیقات ابریشم را در شهر شلمان با مجموعه رشته های این حوزه و تشکیل کارگاه ها و دوره های آموزشی که مجوز آنها اخذ گردیده در دستور کار قرار دهیم.

دکتر پرویز محمد نژاد نماینده مردم شهرستان لنگرود در مجلس شورای اسلامی در پایان گفت: انشاالله با تخصیص قطعه زمینی به مساحت ۱۷ هکتار در شهرستان لنگرود به جهت تولید نهال توت که از الزامات تولید محصول ابریشم می باشد و همچنین با تشکیل مجموعه اقدامات زنجیره وار این حوزه ارزش بتوانیم با تزریق درآمد حاصل از این صنعت در اقتصاد خانوار کشاورزان عزیز هم استانی و هم شهرستانی مان نقش موثری را ایفا نماییم.

با کانال همای خبر همراه باشیدhttp://@homaygilanir

About مدیر خبر1

Check Also

فراروز: جزئیات اختصاصی از پرونده معروف به فساد در فوتبال

فراروز: جزئیات اختصاصی از پرونده معروف به فساد در فوتبال   🔹رئیس کل دادگستری استان …