چاپ مطلب چاپ مطلب

جناب استاندار آیا بلاتکلیفی ۲۰۰ هکتار از زمین های کشاورزی سیاهکل به معنی از دست رفتن فرصت شغلی نیست

   اختصاصی همای گیلان:به دلیل برداشت بی رویه شن وماسه۲۰۰ هکتار از مزارع کشاورزی سیاهکل با کم آبی و بی آبی مواجه شدند.

برداشت بی رویه شن توسط شرکت طلاشن از روخانه شم رود سیاهکل و بارش سیل موجب تفاوت ارتفاع دهانه کانال باسطح رودخانه شده است.

و کشاورزان روستاهای گیل موشا ، گالش موشا ، زیزاکش ، نوروز آباد ، میان محله ازبرم ، پایین محله ازبرم و بالا محله ازبرم را با چالش کم آبی و بی آبی مواجه کرده است.

به گزارش همای گیلان تعداد کثیری از مردم از وضعیت موصف، اعلام نارضایتی نمودند و با جملاتی نظیر «بدبخت شدیم بیچاره شدیم ، چه کار باید بکنیم ،‌تنها ممر درآمد ما همین برنج است به مسئولین بگویید فکری به حال ما بکنند نشاء آماده کاشت می باشد. ولی زمین کشاورزی ما آب ندارد یا اینکه می گفتند هیچ گونه اقدامی هنوز برای مراحل شخم کشاورزی انجام نشده است» طلب کمک کردند و در خصوص اقدامات مسئولین جهت حل مشکل عنوان نمودند ما در بهمن سال ۹۲ به سازمان آب لاهیجان مهندس صادقی مراجعه نمودیم ایشان به ما قول حل مشکلات طی یک ماه را دادند اما تا اسفند هیچ اقدامی صورت نگرفت .در نهایت تصمیم بر آن شد تا با قرار دادن چهار پمپ، ۲۰۰ هکتار از مزارع کشاورزی را آبدهی نمایند که متأسفانه فقط دو پمپ جاگذاری شده است که این جوابگو نیست و به بسیاری از زمینها تاکنون حتی یک قطره آب هم نرسیده است.

و چه بسا به دلیل کار کردن ۲ پمپ در ۲۴ ساعت با خرابی مواجه می شوند و اگر یک پمپ هم کمی از ساعت روز استراحت داده شود اصلاً جوابگو آبدهی زمین های اندک کشاورزی نیست.

اهالی این روستا اذعان نمودند : علاوه براین ، معضل دیگر ما تهیه سوخت می باشد زیرا تهیه گازوئیل ، روغن و نگهبان روزانه ۱۵۰ هزارتومان هزینه در بردارد که مسئولین تقبل این هزینه را نمی نمایند و در نتیجه باید مردم روستا پرداخت نمایند هزینه ای که پایان کار آن مشخص نیست که آیا منجر به برداشت محصول می شودیاخیر؟ با توجه به این مطلب صبح دیروز دکترنجفی استاندار مکتبی گیلان در شورای اداری سیاهکل مطالبی در زمینه اشتغال کشاورزی و اینکه بسیاری از فرصتهای شغلی مانظیرچای وکرم ابریشم به دلیل عملکرد بد وزارت جهاد از دست رفت که امروز باید تلاش نماییم تا آن را احیا نماییم حال سوال اینجاست جناب دکتر نجفی فرصت های از دست رفته را بازگرداندن سخت است هر چند حرف شما قابل تحسین است اما تکلیف فرصتهای شغلی ای که هم اکنون درحال ازدست رفتن است چه می شود.

چرا باید برداشت بی رویه شن و ماسه موجب شود که کشاورز ما با چنین ناله هایی از ما طلب کمک کند آیا بلاتکلیفی این عده کشاورزان مبنی بر کاشت یا عدم کاشت برنج ،رها شدن فرصت شغلی نیست جناب دکتر معلوم نیست که کارشناسان فنی استانداری چگونه ارزیابی می کنند که امروز داد بسیاری از مردم را در آورده اند آقای استاندار که الحق آدم پیگیر و درد آشنا و به فکر مردم هستید و نباید ندانم کاری های گذشتگان را به حساب شما نوشت بد نیست که جنابعالی و مسئولین مرتبط سری به این روستا بزنید و ببینید که اصلاً این اقدام مسئولین جوابگوی نیازهای آنان می شود؟

جناب آقای دکتر اگر ما اقدامات خوبی در کشاورزی انجام می دادیم و کشاورزی ما باطل نمی شد چه بسا همین کشاورزان در اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها ازمنصرفین دریافت یارانه بودندوباکمک موجب شکوفایی اقتصادمی شدند اما گذشته طوری طراحی شد که هر روز کشاورز ما ضعیف تر و فقیرتر می شود. استاندار عزیز امیدوارم با درایت وتدبیروتفکر روشن و ضمیر سازندگی که درشما سراغ داریم هر چه زودتر مشکل مردم کشاورز منطقه ازبرم سیاهکل حل گردد زیرا جنابعالی با درد اشتغال آشنا و درمان آن را خوب می دانید.

 ترک خوردن مزرعه

 

ترک خوردن زمین برنجکاریSAM_0520 SAM_0514برداشت بی رویه شن وماسهSAM_0516آب رسانی به مزارع در سال گذشته از کانال قابل مشاهده(سطح ارتفاع کانال با آب رودخانه)SAM_0513مSAM_0502دوموتور پمپی که قرار است ۲۰۰ هکتار از مزارع را آبرسانی  SAM_0475SAM_0478SAM_0479میزان آب دهی برای دویست هکتار زمینSAM_0484SAM_0523میزان آبدهی برای مزارع توسط دو پمپااانSAM_0470 SAM_0472نمای  قسمتی  از زمینهای بلاتکلیفSAM_0473سیزده بدرکشاورزان در زمین شالیکاری خود(زمینی کاملا خشک)SAM_0503SAM_0499SAM_0462

About

Check Also

۳۶ واحد نمونه استاندارد گیلان با حضور استاندار تجلیل شدند

۳۶ واحد نمونه استاندارد گیلان با حضور استاندار تجلیل شدند همزمان با هفته استاندارد، ۳۶ …

۲ comments

  1. باسلام به دنبال درج این خبر مهندس آقابیگی مدیرعامل آب منطقه ای با مدیر سایت تماس حاصل نمودوعنوان کرد:تمام هزینه های اعم از کازوئیل،روغن ونگهبان توسط آ ب ومنطقه ای پرداخت خواهد شدورراه اندازی این دو پمپاژ موقتی بود تا کشاورزان مراح اولیه کشت ره انجام دهندوطرح مطالعاتی آن انجام شده وبه زودی درخصوص حل مشکل نهایی آن اقدام خواهد شد

    • باسلام خدمت مدیریت سایت از بابت اینکه مشکلات مردم را اطلاع رسانی می نماید می خواستم عرض نمایم که این مشکل برای روستاهای بالا دست رودخانه شمرود نیز وجود دارد آن هم به خاطر برداشت های غیر قانونی شرکت تعاونی ایثار گران .آقای آقابیگی محترم شما که پیرکوهی هستید و مسر سیاهکل تا توتکی را زیاد دیده اید چرا مماشات میکنید؟برداشت های بی رویه شن وماسه خیانت است