چاپ مطلب چاپ مطلب

جهاد تبیین؛ از شعار تا عمل


اختصاصی همای خبر/جهاد تبیین یکی از دستور کارهای بسیار مهم برای مقابله با هرگونه انحراف و تحریف در گفتمان و ارزش های انقلاب اسلامی است که رهبر معظم انقلاب اسلامی بارها و در مقاطع گوناگون بر این مهم تأکید کرده اند.

امروزه روز دفاع از حقیقت و حفظ افکار مردم و بیان واقعیت‌ها رسالت سنگینی برای همه شهروندان و مخصوصا اهالی رسانه و فرهنگ و اهالی قلم است، جهاد تبیین به معنای واقعی وظیفه ای برای نیروهای فرهنگی و تبلیغی است که می بایست با سلاح بیان و قلم از مرزهای عقاید و ارزش‌ها حمایت کنند.

جهاد تبیین در ابتدا نیاز به شناخت مسائل دارد، در مرحله بعد ریشه یابی مشکلات و چالش ها، سپس راهکارهای حل و فصل و تسلط بر مسائل موجود را شامل می شود.
بنابراین با توجه به فرموده های رهبر معظم انقلاب، ضروری است که ما نسل جوان گام دوم انقلاب، موضوعات و ابعاد مختلف مسائل کشور را مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار دهیم و آن را برای جامعه و مردم تبیین کنیم.

البته در این امر باید بدانیم که رسانه صرفاً تلویزیون، رادیو و سایت ها نیستند، بلکه، دانشگاه و مدرسه، کتاب‌ها و نوشته‌ها و فضای مجازی و جلسات و همصحبتی ها … به نوعی رسانه هستند. و همه این موارد می بایست در ایجاد و عمل به تکلیف و رشد جامعه نقش داشته باشند و در جهت توزیع، تقویت و توسعه جهاد تبیین در بین مردم فعالیت کنند.

در تعریفی دیگر می توان گفت که جهاد تبیین یعنی شناخت ابزار دشمن و روشهای تهاجم و پیشگیری از آنچه در نتیجه اش رخ خواهد داد.

امروز سیاست قطعی رسانه‌های معاند جمهوری اسلامی، این است که واقعیت‌ها را تحریف کنند. سیاه نمایی و نفرت پراکنی و یاس آفرینی و تشویش ها و اعتمادزدایی در راستای عملیات های روانی علیه ما، نیز در این قالب جای می گیرد.

هزاران رسانه ی ضد ایرانی سراسر جهان، خبرهای مربوط به ج.ا ایران را با انواع دروغ‌ها، آمیخته می‌کنند، هر چه می‌توانند چهره انقلاب، چهره امام و رهبر و اغلب مسئولان پاکدست و این موفقیت ها و فعالیت‌های بیش از چهل دهه را مخدوش می‌سازند.

پس جهاد تبیین، خنثی‌کننده توطئه های دشمن است، با این جهاد، می‌توان حرکت‌های صحیح را منتشر کرد و به پرسش‌ها، پاسخ داد. با رویکرد جهاد تبیین، می‌توان با ابهام‌آفرینی‌های موجود در فضای های انسانی-اجتماعی و مجازی مقابله کرد.

امام خامنه ای(مدظله العالی) در فرمایشات خود، هم درباره جهاد و هم درباره تبیین صحبت می‌کنند که این هم قابل تامل است.

یعنی جهاد وقتی اتفاق می‌افتد که ما با دشمن مواجه باشیم، پس ما در یک میدان جنگ قرار گرفته ایم.
دشمنان انقلاب و ایران از ابزارهای مختلفی از جمله علم گسترده هنر نیز استفاده می‌کند، پس باید جنس این تهاجم ها را بشناسیم، به این معنا که باید فضای مجازی، رسانه و ابزار رسانه را درک کنیم تا برای مقابله با تهاجم و تبیین دستاوردهای دینی و انقلابی، استفاده کنیم.

مقام معظم رهبری امام خامنه ای(مدظله العالی)، خط و مشی را نشان دادند. اگر جهاد به معنای مقابله باشد، اما وقتی تبیین را به آن اضافه می‌کنیم به معنای مقابله‌ای است که باید به واسطه نشان دادن واقعیت‌های اجتماع و انقلاب ما اتفاق بیفتد.

امام خامنه ای(مدظله العالی) فرمودند: اگر واقعیت‌های انقلاب توسط ما تبیین نشود، توسط دشمن اتفاق می‌افتد و اگر ما واقعیت‌ها و دستاوردهای نظام را درست بیان نکنیم و واقعیت‌های هشت سال دفاع مقدس را درست روایت نکنیم، آن‌ها مطالب را براساس آنچه خودشان می‌خواهند، انتقال می دهند. همچنین فرمودند که دشوارتر از تحریم، تحریف واقعیت هاست که دشمنان بر روی این مورد تمرکز ویژه دارند و روشنگری و تبیین حقایق نیازمند یک حرکت جهادی است. در مبحث جهاد تبیین با تاکید بر روشنگری اخلاقی، باید از بی احترامی و فحاشی و تهمت و دروغ دوری جست و واقعیات مبتنی بر منطق و ادب و عقلانیت بیان شوند.

نکته دیگری که باید گفت این است که می بایست به جهاد تبیین به عنوان یک موضوع کلیدی و محوری توجه شود، و نباید دچار شعارزدگی شویم و بیش از حد از این کلیدواژه استفاده کنیم تا از ارزش آن کاسته شود.

در پایان می توان گفت که اجرای صحیح جهاد تبیین به تحقق اهداف انقلاب منجر می‌شود و پیشرفت، گسترش عدالت اجتماعی و اقتدار روزافزون نظام را در پی خواهد داشت. البته هر گونه کمک و میدان دادن به جوانان دلسوز از سوی مسئولین مورد انتظار است. همچنین در راستای امر جهاد تبیین باید در افشاگری مفسدان و مسئولان متخلف کوتاهی نکرد و سوالی که برای اهل اصالت پیش می آید این است که آیا افرادی که شایسته صندلی ریاست نیستند و با فرآیندهای مرسوم امروزه از قبیل زدبند و باندی و سفارشی به هدف خود می رسند، این فرمان رهبر معظم یعنی جهاد تبیین را چطور اجرایی خواهند کرد؟!

“صابر صلاح کار”
پژوهشگر مسائل سیاسی و ژئوپلیتیک

با کانال همای خبر همراه باشید.

http://homaygilanir

About مدیر خبر1

Check Also

رشد گرانی‌ها و قیمت‌های کمرشکن امان مردم را بریده؛ دولت رئیسی فقط یک تماشاچی منفعل است

رشد گرانی‌ها و قیمت‌های کمرشکن امان مردم را بریده؛ دولت رئیسی فقط یک تماشاچی منفعل …