چاپ مطلب چاپ مطلب

جواد افکنده،دهیار فشتکه: خانه حصیر ایران نیازمند حمایت جدی مسؤولین است

اختصاصی همای گیلان:جواد افکنده،دهیار فشتکه:
خانه حصیر ایران نیازمند حمایت جدی مسؤولین است

روز جهانی صنایع دستی امسال در شرایطی غیر عادی و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی باحضور وزیر میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی ایران خانه حصیر ایران به صورت ویدیو کنفرانس به صورت رسمی افتتاح شد در این مراسم هنرمندان حصیر باف، مدیر کل سازمان میراث فرهنگی استان،معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری ، معاون عمرانی فرماندار،بخشدار ،دهیار ،شورای اسلامی و جمعی از اهالی روستای فشتکه و اصحاب رسانه حضور داشتند.

در پایان این مراسم با جواد افکنده،دهیار این روستا گفتگو کردیم . وی گفت:حصیربافی در گیلان در مسیر منطقه ساحلی ،مردابی وجنگلی رواج دارد و اکثر روستائیان این نواحی به کار حصیر بافی اشتغال دارند. دهیار فشتکه اضافه کرد: روستای فشتکه در سال ۹۶ به عنوان خانه حصیر ایران معرفی شد و عواملی زیادی در انتخاب این روستا بعنوان روستای ملی دخالت داشتند. عواملی ازقبیل؛ حصیربافان شناسنامه‌دار ،شرکت آنها در نمایشگاه های مختلف صنایع دستی استانی و درسطح کشور ، حمایت مدیران وقت سازمان میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی استان گیلان که همگی باعث شد تا فشتکه به ثبت ملی برسد. افکنده خاطر نشان کرد:متاسفانه این روستای ملی تاکنون موردحمایت سازمان میراث فرهنگی استان قرار نگرفته است بطوریکه از تاریخ ۲۹ فروردین ۹۶ که روستای فشتکه به ثبت ملی رسیده تاکنون هیچ کاری برای این روستای ملی صورت نگرفته است و حتی ساختمان خانه حصیر ایران نیز از طرف دهیاری در اختیار حصیر بافان قرار گرفته است. وی افزود ما تاکنون فقط ۱۲ هزار دقیقه برنامه تلویزیونی درباره فشتکه و روستای ملی حصیر هم در شبکه صدا و سیمای استان گیلان و هم در شبکه‌ های سراسری داشته ایم که متاسفانه هیچ یک از این عملکرد برای تهران جهت امتیاز آوری ارسال نشده است .

وی بیان داشت :با وجود حصیر امروز به جرات میتوان گفت که روستای فشتکه روستای بدون بیکار است. افکنده که خود نماینده رسمی حصیر بافان گیلان است در ادامه این گفتگو به بازار فروش محصولات مردم این روستا اشاره نمود و بیان داشت: از خانه حصیر ایران و از فشتکه صنایع دستی حتی به کشورهای حاشیه خلیج فارس، مثل دو بی و ایتالیا ،روسیه ،دانمارک و …میشود وی خاطر نشان کرد: رونق این خانه و حمایت این هنر کهن نیازمند توجه و حمایت جدی مسؤولین امر بخصوص سازمان میراث فرهنگی ،گردشگری و صنایع دستی گیلان می باشد.

افکنده سپس به منطقه آزاد اشاره کرد و خاطرنشان کرد: بنده به عنوان یک دهیار از منطقه آزاد و عملکرد آن درخصوص روستای فشتکه راضی بودم چون اقدامات عمرانی خوبی برای روستای ما انجام دادند ، کارهای عمرانی مثل ؛آسفالت راه روستایی، دفع زباله، احداث رختکن ورزشی، پارک،لاینینگ رودخانه و غیره دهیار فشتکه اذعان داشت: کشمکش‌های موجود در خصوص محدوده منطقه آزاد باعث میشود مردم ضرر کنند همچنان که ما ضرر کردیم و پروژه احداث مسجد فشتکه توسط منطقه آزاد در حال انجام بود در حال حاضر به صورت نیمه کاره رها شده ویا چون طرح هادی روستا های تحت پوشش منطقه آزاد به طرح جامع و تفصیلی منطقه آزاد دلخوش بودند و اگر این روستاها از محدوده منطقه آزاد خارج شوند در ساخت و سازها و صدور پروانه با مشکل مواجه خواهند شد.چون طرح هادی ان مربوط به دهه ۷۰است و تاکنون مورد بازنگری قرار نگرفته اند. گفتنی است :جواد افکنده ،دهیار جوان و خوش فکر و پرتلاش فشتکه یکی از دهیاران پیگیر امور،مردمی و توانمند بخش خمام هستند که توانسته اند با پیگیری های مکرر ،تعامل و ایجاد خلاقیت این روستا را به ثبت ملی برسانند و حصیر این هنر کهن گیلانی را برند سازی کنند امید که همه جوان و مدیران جوان ما موفق باشند.

وی ضمن تشکر و قدردانی از حمایت بی دریغ بخشدار خمام از خانه حصیر ایران از تغییر مدیریت سازمان میراث فرهنگی استان ابراز امیدواری کرد و گفت: مهندس حلاج پور، مدیرکل جدید میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان در خصوص روند توسعه و رونق خانه حصیر ایران قولهای مساعدی به ما داده اند. افکنده همچنین از بازار فروش محلی داخل روستا خبر داد و گفت:در روستای فشتکه بالغ بر ۱۰ فروشگاه عرضه محصولات حصیری دایر است و تولید کنندگان بدون واسطه محصولاتشان را به بازار فروش عرضه میکنند. وی اظهار داشت:خانه حصیر ایران را در فشتکه بعنوان موزه خلاقیت هنری حصیربافان گیلانی دانست که هر هنرمند حصیر بافی در هرجایی از ایران در زمینه حصیر بافی می تواند محصولات نو و بدیعی که تولید کرده ارائه نماید و به عنوان یک برند ثبت می شود. دهیار فشتکه همچنین از وجود کلاسهای آموزشی رایگان توسط مربیان مجرب در خانه حصیر ایران خبر داد و گفت:هنر آموزان می توانند در این کلاسها شرکت کنند. در ادامه این گفتگو از دهیار فشتکه در خصوص لزوم شهرستان شدن بخش خمام سوال کردیم که وی در پاسخ گفت: بخش خمام از چند شهرستان استان گیلان بزرگتر است بنابراین نیازمند یک سری از زیرساخت‌ها ست این بخش جاذبه‌های گردشگری- توریستی زیادی دارد که میتواند بصورت بهینه استفاده شود اما لازمه آن وجود اعتبارات استانی است و چون اعتبارات بخشی به آن تعلق میگیرد و نسبت به اعتبارات شهرستای بسیار محدود است نمیتوان پاسخگو باشد.

با کانال همای خبر همراه باشید.http://@homaygilanir

About مدیر خبر1

Check Also

واکاوی نمایش ضعیف ملی پوشان والیبال در لیگ ملتها

مجید صبوحی کارشناسی فرهنگی ورزشی و مربی والیبال طی یادداشتی نوشت: در آستانه المپیک ریو …