چاپ مطلب چاپ مطلب

حجت‌الاسلام نقوی امام جمعه لنگرود گفت: ? متاسفانه جامعه‌ای هستیم که از کتاب ‌و کتابخوانی خیلی فاصله داریم

اختصاصی همای گیلان، به گزارش خبرنگار ما از لنگرود، حجت‌الاسلام مهدی نقوی در خطبه های نماز جمعه (٢٣ آبان ماه ٩٩) گفت: اگر کسی اهل مطالعه باشد، اهل تحلیل و شناخت می‌شود. اگر ما راه نصیحت و دلسوزی را بلد نیستیم، دلیلش این است که اهل مطالعه و شناخت نیستیم.

وی افزود: وقتی به تاریخ مراجعه می‌کنیم، کسانی در سیاهی لشکر باطل قرار می‌گیرند که اهل تحلیل نیستند؛ تا یک قرآنی بر روی نیزه قرار می‌گیرد، همه از لشکر امیرالمومنین (ع) خارج می‌شوند، چون تحلیل و شناخت ندارند. کسی که اهل مطالعه باشد، اگر در جبهه‌ی باطل هم قرار بگیرد، با تحلیل در جبهه‌ی باطل قرار می‌گیرد و هیچ‌ وقت سیاهی لشکر جبهه‌ی باطل نمی‌شود. امروز ما متاسفانه جامعه‌ای هستیم که از کتاب ‌و کتابخوانی خیلی فاصله داریم؛ میانگین کتابخوانی ما به چند دقیقه در شبانه‌روز می‌رسد.

امام جمعه لنگرود با اشاره به اینکه بعضی از کشورها، که گاها می‌گوییم چقدر پیشرفت کرده‌اند. راه اینکه آن‌ها پیشرفت کردند چه بوده؟ اظهار داشت: یک اینکه اهل کار بودند. امروز درصد کار مفید در ادارات ما چقدر است؟ البته جسارت به کارمندان نشود؛ گاهی میانگین کار مفید به یک ساعت هم نمی‌رسد. آن کسانی که پیشرفت کردند، میانگین کار مفید و سرانه‌ی مطالعه‌ی آن‌ها چندین برابر ماست.

نقوی افزود: یک روزنامه‌نگار معروف آمریکایی، بعد از انتخابات در نیویورک‌تایمز مقاله‌ای می‌نویسد که ما کاری نداریم کدام کاندیدا برنده خواهد شد؛ برای ما مهم این است که نظام آمریکا در این انتخابات شکست خورده است. حال اگر کسی اهل مطالعه نباشد، فکر می‌کند ما شعار می‌دهیم. این را هم قبول داریم که مشکلات در جامعه‌ی ما فراوان است؛ مشکلات معیشتی و اقتصادی و اشتغال جوانان. اما این یک بخش از جامعه و نظام ماست. چرا ما سایر ابعاد نظام و ملت خودمان را مطالعه نمی‌کنیم؟

وی با بیان اینکه کار زیبایی که ستاد نماز جمعه لنگرود انجام می‌دهد، «معرفی کتاب‌های خوب» است اظهار داشت: عمل به فرمایش مقام معظم رهبری است که فرمودند کتاب خوب را به مردم معرفی کنید. ستاد نماز جمعه این کار را انجام می‌دهد، انتظار داریم که سایر نهاد‌های فرهنگی هم این کار را انجام دهند. معلمین عزیز ما تلاش کنند که به تعبیر شهید مطهری، دانش‌آموز اهل اندیشیدن بار بیاید. فرمود معلم من آن کسی هست که اندیشیدن را به من بیاموزد، نه اندیشه‌ها. شخصی که اندیشیدن را بیاموزد، در مسیر کار و زندگی یقینا موفق می‌شود.

امام جمعه لنگرود در ادامه گفت: توصیه می‌کنم که به مسئله‌ی سلامتی خودتان بیشتر اهمیت دهید. بیش از ۹ماه است که کشور ما مانند سایر کشورها درگیر ویروس کروناست و اخیرا یک آمار نگران‌کننده‌ای پیدا کرده. اگر کسی کوچکترین علائمی داشته باشد و در اجتماع حاضر شود، شرعا حرام است.

وی تصریح کرد: مدتی است در بازار، اصناف، اداره صنعت و شبکه بهداشت گشت‌هایی را ایجاد کرده و نظارت‌ها ببیشتری دارند؛ باز هم باید بیشتر شود. مسئله‌ی سلامتی برای همه‌ی ما اهمیت دارد. از کادر بهداشت و درمان، پزشکان و پرستاران تقدیر و تشکر می‌کنیم و بابت خدماتشان خداقوت عرض می‌کنیم.

نقوی در پایان خطبه های نماز جمعه گفت: متولیان مساجد آگاه باشید، در شهرستان برنامه‌ی پخش دعا از مساجد، متاسفانه وضعیت خوبی ندارد. حضرت آقا به این نکته اشاره کردند که، در کنار همه‌ی رعایت‌ها، مسئله‌ی دعا و توسل و مسائل معنوی را نباید نادیده بگیریم. متولیان مساجد باید دقایقی قبل از اذان، دعای هفتم صحیفه سجادیه و سایر دعاها را پخش کنند.

✍? سید صادق عابدینی، خبرنگار شهرستان لنگرود

با کانال همای خبر همراه باشید.http://@homaygilanir

About مدیر خبر1

Check Also

۱۶ تفاهم نامه سرمایه گذاری و استقبال از بسته های سرمایه گذاری معاون توسعه اقتصادی و سرمایه گذاری منطقه آزاد انزلی از دستاوردهای ایران اکسپو ۱۴۰۳ خبر داد: ۱۶ تفاهم نامه سرمایه گذاری و استقبال هیأت های خارجی از بسته های سرمایه گذاری

۱۶ تفاهم نامه سرمایه گذاری و استقبال از بسته های سرمایه گذاری معاون توسعه اقتصادی …