چاپ مطلب چاپ مطلب

حذف ارز ۴۲۰۰ به ما میگوید باز هم ملت، عابربانک و کیف پول دولت است/ امیدواریم برجام احیا شود وگرنه هیولای ابر تورم در انتظار این ملت خواهد بود

اختصاصی همای خبر / به قلم مدیر مسئول همای خبر

پنچاه سال است که با تورم تک رقمی بیگانه‌ایم ، چه بسیار از میان ما که آرزوی تورم تک رقمی در کشور را به گور بردند و چه بسیار آرزو به دل ماندند. ما همواره گفته‌ایم عمر این دولت تمام شود، دولت بعدی بساط تورم را برخواهد چید اما دریغ نشد و نشد.

هنوز ما منتظریم یک ناجی پیدا شود و شاخص فلاکت را تغییر بدهد و شاهد رشد اقتصادی بشویم و بستر سرمایه‌گذاری در کشور ما امن گردد مثلا. دریغ که هیچ کدام از اینها حادث نشد و هر دولتی روی کار آمد گفت مقصر دولت قبلی است..‌‌‌.
و روسای دولت قبل یا مقهور شدند یا منفور یا مرتد.
دریغ که هر جناحی روی کار آمد فقط بدنبال سهم خواهی بود؛ سهم خود را با پیمانه های بزرگ از سفره این ملت برداشت و برد و خورد. اینجا اما علی بجا ماند و حوضش.
همین الان شاهد تورم و افسار گسیخته‌ای هستیم. طرفداران جناح موافق به جای بیانیه دادن برای مهار ابر تورم ، نگران کمدی جابجایی مدیران هستند.
نه برادرِ من گیر جای دیگر است. شما خود میدانید با این اتوبوس مستهلک راه به جایی نخواهیم برد، تعویض راننده فقط دل خوش کنک است. شما میدانید هر ساله مردم از نحوه انضباط بودجه کشور ناراضیند که تقسیم بودجه عادلانه نیست و اقتصاددانان نظرات کارشناسی فراوانی در این خصوص می دهند، اما چه فایده که عنایتی به این موضوع نمی شود. چند سالیست که کشور بعد از لغو توافق برجام توسط امریکا با رشد تورم شدید و بسیار مخربی روبروست و طی این مدت عملا جای ملت با دولت عوض شده و این ملت بخت‌برگشته است که خرج دولت را متحمل شده!!

سوال اینجاست که این ملت بزرگ و با شرف ایران تا کجا میتواند متقبل هزینه های دولت شود؟! دیگر متاسفانه این عابر بانک هم ورشکست شده است. آیا دولت حاضر هم همچنان چشم به جیب ملت دارد؟!
بستن بودجه سال ۴۰۰۱ گویا یی همین مطلب است. حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی برای کالاهای اساسی شامل بخشی از داروها و تجهیزات پزشکی وارداتی و شش قلم دیگر (گندم، جو، ذرت، سویا، روغن خام و دانه‌های روغنی) علائم بروز ابر تورمی است بر پیکر کم‌توان همین مردم! و قطعا اگر توافق برجام صورت نپذیرد. اینبار نوبت مرغ و سبزیجات است که آن هم از سفره جمع کثیری از خانواده ها برچیده شود.
یک کارشناس کشاورزی عنوان می کرد که با ارزترجیحی۴۲۰۰ مرغ یک کیلویی ۸هزار تومان دانه مصرف می کند، در حالیکه فروش این مرغ در بازار ۳۰ هزار تومان است.
حالا با ارز ۲۳ یک مرغ دو کیلویی ۴۶هزار تومان دانه مصرف خواهد کرد.
پس قطعا فروش مرغ در بازار به بالای صد و‌سی چهل تومان خواهد رسید.

از دیگر نارساییهایی که در شرایط فعلی بر بودجه وارد است افزایش مبلغ یارانه می باشد که خود بر میزان تورم موجود کشور اضافه خواهد کرد. مسلما وقتی کشور در حالت تورم است، دولتمردان تلاش می کنند تا بر میزان نقدینگی موجود در کشور را کاهش دهند و در این شرایط دولت تلاش می کند تا با فروش اوراق مشارکت ،رقابتی شدن سود سپرده های سرمایه گذاری،جمع کردن مطالبات بانک های تجاری،ضرب سکه جدید و تزریق آن در بازار،چاپ اسکناس درشت،ساخت مسکن ،فعال سازی بورس، انقباض در بودجه و واردات کالا را در بر نامه خود قرار دهد تا بر میزان تورم بکاهد.
اما از موارد فوق تعدادی در شعار باقی مانده است و در برخی موارد هم‌ دولت هیچ برنامه ای در جهت اجرایی شدن آنها ندارد و تنها به این امید می تواند و یا می توان گفت در شرایطی که روزنه ای برای افزایش فروش نفت وجود ندارد، دولت میزان فروش نفت را از ۶۰۰ هزار بشکه در روز به یک میلیون دویست هزار افرایش داده است….
اینها نشان از این است که مهمترین دلیل این کار امید دولت به احیای برجام خواهد بود تا از این طریق دولت هم امیدی به آزادی پول های بلوکه شده داشته باشد وهم با رفع تحریم ها بتوانیم با سرمایه گذاری در کشور شاهد رشد اقتصادی ۸درصد در کشور باشیم . وگرنه هیچ منطقی، به رشد اقتصادی ۸در صد در کشور با شرایط فعلی باور نخواهد داشت و نمی پذیرد که دولت با بستن این بودجه بتواند تورم را به ۲۷درصد برساند.

با کانال همای خبر همراه باشید.

http://homaygilanir

About مدیر خبر1

Check Also

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات گیلان؛ اجرای پروژه فیبر نوری منازل و کسب و کارها جزء تکالیف وزارت ارتباطات است

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات گیلان؛ اجرای پروژه فیبر نوری منازل و کسب و کارها …