چاپ مطلب چاپ مطلب

حذف حق عوارض شهرداری‌ها فاجعه است/آغاز عملیات اجرایی احیای رودخانه‌های رشت به زودی

در جلسه مشترک مابین اعضای شورای شهر رشت و نمایندگان مردم رشت مجلس شورای اسلامی از آغاز عملیات اجرایی احیا و ساماندهی رودخانه‌های گوهر رود و زرجوب رشت در آینده‌ای نزدیک خبر داده شد.

به گزارش همای گیلان نقل از خبرگزاری فارس از رشت، رئیس شورای اسلامی شهر رشت ظهر امروز در جلسه‌ای که با حضور نمایندگان مردم رشت در مجلس شورای اسلامی در ساختمان جلسات شورای رشت برگزار شد، اظهار کرد: رشت تاکنون به حقوق واقعی‌اش دست پیدا نکرده است.

اسماعیل حاجی پور با بیان اینکه سه درخواست مشخص از نمایندگان مردم رشت در مجلس شورای اسلامی داریم، افزود: به‌عنوان یک خدمتگزار کوچک آرزوی قلبی‌ام آباد شدن شهر رشت است.

وی با تأکید بر هجمه‌های دشمنان انقلاب تصریح کرد: انتظار داریم نمایندگان مردم رشت به‌واسطه ارتباطات خوبی که با وزار و بدنه دولت دارند این سه تقاضا را برآورده کنند و در حال حاضر از مشکلاتی که به‌واسطه دشمنان نظام برای دولت ایجادشده اطلاع داریم.

رئیس شورای اسلامی شهر رشت به تصویب تبصره سه توسط شورای اسلامی شهر رشت اشاره کرد و گفت: اعضای شورا باهدف تسریع در اجرای پروژه‌های آب و فاضلاب رشت با این تصویب و اجرایی شدن این تبصره موافقت کردند.

حاجی پور با اشاره به وضعیت نامناسب رودخانه‌های رشت افزود: امروزه شرایط رودخانه‌های رشت به سمتی رفته که مردم شهر در قالب سازمان‌های مردم‌نهاد تلاش خود را برای رفع مشکلات رودخانه‌های زرجوب و گوهر رود به کار گرفته‌اند و برای احیای این دو رودخانه و آزادسازی حرایم بالغ‌بر یک هزار و پانصد میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم.

وی با تأکید بر اینکه در فاز اول احیای رودخانه‌های رشت ۶ و نیم کیلومتر لوله‌گذاری انجام می‌شود، بیان کرد: نقشه اجرایی ۶ و نیم کیلومتر لوله‌گذاری از محل تبصره سه آماده‌شده و در حال حاضر حدود ۴۲ مورد فاضلاب وارد رودخانه‌های رشت می‌شود.

رئیس شورای اسلامی شهر رشت به اعتبار موردنیاز به‌منظور احیای رودخانه‌های رشت اشاره کرد و گفت: در حال حاضر یازده میلیارد تومان اعتبار برای این پروژه در نظر گرفته‌شده و یقیناً با جذب اعتبارات دولتی می‌توانیم گام‌های مؤثری در رفع آلودگی رودخانه‌های رشت برداریم.

حاجی پور با اشاره به وضعیت بار ترافیکی رشت تصریح کرد: شهرداری رشت در برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده ۷۰ درصد از بودجه را به برنامه‌های عمرانی اختصاص داده و با هزینه‌هایی که در حال حاضر برای شهرداری رشت ازجمله پرداخت حقوق و غیره پیش‌بینی‌شده تحقق هفتاد درصد در بخش عمرانی را بعید می‌دانم.

وی با بیان اینکه انتظار نداریم کمربندی ۹۰ متری رشت در مدت‌زمان یک‌ساله انجام شود، افزود: در برخی از مواقع شاهد حضور خودروهای سنگین در داخل رشت هستیم که موجب قفل شدن شهر و ترافیک سنگین در این شهر می‌شود.

لایحه کاهش و حذف حق عوارض شهرداری‌ها یک فاجعه است

رئیس شورای اسلامی شهر رشت با تأکید بر اینکه پیرامون برخی از اقدامات احساس نگرانی شدیدی دارم بیان کرد: شنیده‌ها حاکی از آن است که با ارسال لایحه‌ای به مجلس شورای اسلامی قرار است درصد قابل‌توجهی از حق عوارض و غیره مربوط به شهرداری‌ها به دیگر بخش‌ها به‌طور مستقیم واریز شود و این‌یک فاجعه است.

حاجی پور با بیان اینکه شهرداری‌های کشور با این روند متضرر می‌شوند افزود: در ماه گذشته دو میلیارد و چهارصد میلیون تومان بابت ارزش‌افزوده به‌حساب شهرداری رشت واریز شد که در مقایسه با ماه‌های گذشته بسیار کاهش داشته است.

کردم وی با تأکید بر اینکه شهرداری‌ها نهادی عمومی و غیردولتی هستند، بیان کرد: از نمایندگان مردم رشت در مجلس شورای اسلامی درباره این سه موضوع مطرح‌شده انتظار مساعدت و همکاری دارم.
ترک تحصیل فرزندان کارگران شهرداری رشت به‌واسطه مشکلات مالی
عضو شورای اسلامی شهر رشت نیز در این جلسه با اشاره به اینکه وضعیت کارگران شهرداری رشت بسیار اسفناک است اظهار کرد: چند سال پیش با واگذاری نیروهای کارگری شهرداری رشت به شرکت‌های خصوصی مشکلات فراوانی به این بخش ورود پیدا کرد و امروزه کارگران به لحاظ معیشتی دغدغه‌های فراوانی دارند.
محمدحسن علیپور با بیان اینکه انتظار دارم نمایندگان مردم رشت در مجلس شورای اسلامی به دفاع از حقوق کارگران بپردازند، افزود: زندگی خانوادگی کارگران به‌واسطه عدم دریافت حقوق و مزایا با مشکلات فراوانی مواجه است و برخی از فرزندان کارگران شهرداری رشت به‌واسطه همین مشکلات ترک تحصیل‌کرده‌اند.
عضو دیگر شورای اسلامی شهر رشت نیز در این جلسه با اشاره به وضعیت تراموای رشت اظهار کرد: یقیناً با راه‌اندازی تراموا حجم عظیمی از بار ترافیکی رشت کاهش پیدا می‌کند.
محمدحسن عاقل منش با بیان اینکه برای تسریع در این امر نیازمند موافقت و همراهی شورای عالی ترافیک هستیم، افزود: انتظار داریم نمایندگان مردم رشت در مجلس شورای

اسلامی نسبت به تحقق هر چه سریع‌تر این مهم ورود کنند.
ورشکستگی شهرداری‌های کشور
یکی دیگر از اعضای شورای اسلامی شهر رشت نیز در این جلسه با اشاره به اینکه شورای رشت تاکنون نتوانسته از ظرفیت نمایندگان مجلس به‌خوبی استفاده کند، اظهار کرد: بیش از ۹۰ درصد از شهرداری‌های کشور بدهکار هستند و قادر به تأمین نیازهای خود نیستند.
احمد رمضانپور با بیان اینکه شهرداری‌ها قلب تپنده هر شهری هستند، افزود: با لایحه‌ای مبنی بر واریز عوارض و غیره مربوط به شهرداری‌ها به دیگر بخش‌ها یک اتفاق نامیمون رقم می‌خورد و این‌یک بحث کشوری است.
وی با تأکید بر اینکه حذف و کاهش عوارض شهری مختص شهرداری رشت نیست، بیان کرد: تمامی نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی باید به این موضوع ورود کرده و چنانچه این لایحه به تصویب برسد شهرداری‌ها ورشکست می‌شوند.
فقدان بیمه سلامت و هزینه‌های سرسام‌آور درمانی جزو گلایه شهروندان است
عضو شورای اسلامی شهر رشت نیز در این جلسه با اشاره به اینکه شهرداری‌ها با توجه به ناکافی بودن اعتبارات پایدار شهری با مشکلات فراوانی مواجه هستند، اظهار کرد: استان گیلان در حوزه پسماند وضعیت نامطلوبی دارد و بسیاری از منابع جنگلی و زیرزمینی به‌این‌علت آلوده‌شده و متأسفانه به‌واسطه عدم حضور سرمایه‌گذار همچنان این مشکلات وجود دارد.
فاطمه شیرزاد با بیان اینکه استان گیلان سالمند است، افزود: ایجاد یک مرکز تفریحی و سلامت برای سالمندان از تقاضاهای به‌حق این بخش از جامعه است و امیدوارم این مهم به‌زودی با جذب اعتبارات موردنیاز تحقق پیدا کند.
وی با تأکید بر اینکه در حوزه لجستیکی خدمات آتش‌نشانی نیز نیازمند توجه بیشتر هستیم، گفت: انتظار می‌رود دراین‌باره نیز مساعدت لازم انجام شود.
شیرزاد کمبود سرانه فرهنگی رشت را یکی دیگر از دغدغه‌ها دانست و گفت: روند احداث تالار مرکزی رشت بیش از ده سال به طول انجامید و عدم توجه به جمع‌آوری اسناد تاریخی مربوط به رشت نیز از مباحث نگران‌کننده است.
وی با اشاره به اینکه فقدان بیمه سلامت و هزینه‌های سرسام‌آور درمانی جزو گلایه شهروندان است، بیان کرد: حضور نمایندگان مردم رشت در مجلس شورای اسلامی را در ساختمان شورا به فال نیک می‌گیریم و امیدواریم نتایج خوبی از این دیدار شامل حال مردم رشت شود.
عضو دیگر شورای شهر رشت نیز در این جلسه با اشاره به اینکه مشکلاتی ازجمله سراوان، بار ترافیکی و غیره یک‌روزه ایجاد نشده‌اند، اظهار کرد: به‌واسطه درگیری‌هایی که وجود داشته متأسفانه عملکرد قابل قبولی مشاهده نشده است.
فرهام زاهد با بیان اینکه عدم حضور حسنی نماینده مردم رشت در جلسات شورای رشت نیز پیش‌ازاین بارها اتفاق افتاد، افزود: احتمالاً حسنی نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی پیگیر مشکلات تیم استقلال هستند.
وی با تأکید بر اینکه انتظار داریم در دیدارهای بعدی با نمایندگان مردم رشت در مجلس شورای اسلامی با عدد و رقم صحبت شود، گفت: باید چنین نشست‌هایی با بررسی میزان اقدامات انجام‌شده پیرامون پروژه‌ها برگزار شود.
اختصاص اعتبار دویست میلیارد تومانی بابت احیای رودخانه‌های رشت
نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی رشت نیز در این جلسه با اشاره به اینکه شورای رشت به لحاظ حضور چهره‌های مطرح و شناخته‌شده از وزن بالایی برخوردار است اظهار کرد: نسبت به رشت تعلق‌خاطر دارم.
غلامعلی جعفرزاده با بیان اینکه درباره لایحه ارسالی پیرامون ارزش‌افزوده باید ازنظر شورا و شهرداری رشت مطلع شویم، افزود: با شهرداری رشت پیرامون تبصره چهار باهدف تقویت ناوگان خودرویی شهر نامه‌نگاری‌هایی انجام دادم.
وی به ظرفیت‌های بودجه ۹۸ مجلس اشاره کرد و گفت: شهرداری می‌تواند بر اساس لایحه دولت پیرامون مشارکت عمومی و خصوصی ورود کند و دراین‌باره نیز با استاندار وقت سالاری صحبت‌هایی انجام شد.
جعفرزاده با تأکید بر اینکه لایحه حذف یارانه پنهان قرار است به مجلس ارسال شود، بیان کرد: در بحث ترافیک، کمربندی و رودخانه‌ها می‌توانیم با وزاری مربوطه برنامه‌ریزی‌هایی انجام داده و اعضای شورای رشت در محل کار وزرا پیگیر مشکلات شهر باشند.
وی با اشاره به اینکه معاون رئیس‌جمهور رسماً اعلام کردند که بابت رودخانه‌های رشت اعتبار موردنیاز را اختصاص می‌دهد، افزود: محمدباقر نوبخت رسماً اعلام کرد که بابت رودخانه‌های رشت با ارائه برنامه‌های مشخص مبلغ دویست میلیارد تومان را به رودخانه‌های گوهررود و زرجوب اختصاص می‌دهد.
جعفرزاده با انتقاد از اینکه عملیات مربوط به تالار مرکزی رشت به‌واسطه ۱۰ میلیارد تومان به تعویق افتاده است، بیان کرد: این مسئله واقعاً تأسف‌برانگیز بوده و پس از اطلاع از موضوع رایزنی‌های متعددی انجام داده‌ام.
پروژه بازآفرینی در رشت به‌خوبی اجرا نشد
یکی دیگر از نمایندگان مردم رشت در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه با اشاره به اینکه وضعیت ترافیکی رشت نگران‌کننده است، اظهار کرد: برای کمربندی رشت رقم اعتباری

مشخصی در نظر گرفته‌شده است اما متأسفانه به علت برخی از کم‌کاری‌ها تاکنون این کمربندی اجرایی نشده و بارها از این بابت به استانداران وقت گیلان تذکر داده‌ام.
جبار کوچکی نژاد به وضعیت دو رودخانه رشت اشاره کرد و گفت: تبصره سه یکی از ظرفیت‌های خوب در این حوزه است و قرار است با احداث سد در مسیر این رودخانه‌ها و با تنظیم آب رودخانه، زمین‌های بالادست و پایین‌دست سیراب شوند.
وی با انتقاد از نحوه اجرای پروژه بازآفرینی در رشت بیان کرد: متأسفانه پروژه بازآفرینی شهری نیز به‌خوبی اجرانشده و طی چند سال گذشته رشت از این منابع به‌خوبی استفاده نکرده است.
کوچکی نژاد با تأکید بر اینکه بخش عظیمی از مسکن مهر مربوط به پروژه بازآفرینی شهری است، بیان کرد: در شهر رشت متأسفانه دراین‌باره کاری نشده و انتظار داریم فرمانداری رشت و مدیران محلی دراین‌باره ورود کنند.
نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دیدگاه‌های سیاسی را با برنامه‌های عمرانی مرتبط نمی‌کنم، گفت: در صورت تمایل اعضای شورا حاضر هستم هر هفته به‌منظور بررسی مشکلات شهری در صحن شورا حضور پیدا کنم.
کوچکی نژاد با تأکید بر اینکه وضعیت سراوان نگران‌کننده است، افزود: گویا ساکنین سراوان تصمیماتی گرفته‌اند و از این بابت تذکرات لازم داده‌شده است.

با کانال همای خبر همراه باشید

About عطیه نصرتی

Check Also

«زهره عالی‌پور» سرپرست سازمان خصوصی‌سازی شد

«زهره عالی‌پور» سرپرست سازمان خصوصی‌سازی شد   🔹وزیر امور اقتصادی و دارایی طی حکمی خانم …