چاپ مطلب چاپ مطلب

حسن شاخصی: به خاطر کمک به دولت و مردم آمده ام /عده ای با پرچم محیط زیست درحال نابودی اقتصاد کشورهستند/ بانک هادرحال پول فروشی هستند/ اگر ردشدم نظر شورای نگهبان را بالای سرمیگذارم

اختصاصی همای گیلان : نشست خبری حسن شاخصی مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری سلامت جم پیش از ظهرامروز در شرکت پاسارگارد انزلی  برگزار گردید که در ادامه متن  سخنان دکتر شاخصی را میخوانید.

حسن شاخصی نماینده سابق مردم آستانه اشرفیه وبنددر کیاشهر: اقتصاد مقوله ایی نیست که بتوان آن را مختص به استان گیلان دانست و اگر اقتصاد پویایی را در سطح کشور برنامه ریزی کنیم قطعا استان گیلان نیز از این فرآیند بهره مند خواهد شد. بر اساس اطلاعات علمی و تجربیاتی که به دست آورده ام ،اقتصاد ما رها شده است و متاسفانه در کشور بر اساس تغییرات دولتها همواره متوجه تغییر می شوند و این موضوع در کشورهای پیشرفته مشاهده نمی شود.
به طور مثال در کشور آلمان مدیرانی که از برنامه های سازمان یا شرکت عقب باشند خود استعفا می دهند، اما متاسفانه در کشور ما این موضوع برعکس عمل می شود و مدیران در جای خود باقی می مانند و این برنامه ریزان هستند که تغییر میکنند.
یکی از عوامل برون رفت از بحران اقتصادی تثبیت مدیریت برنامه است و باید در این زمینه دقت بیشتری صورت گیرد تا تاسفی که در این حوزه وجود دارد را برطرف نماییم. من به عنوان یک چهره اقتصادی که هم برنامه اقتصادی میخواند و هم می نویسد ،احساس میکنم باید در این بخش دقت بیشتری داشته باشیم و تلاش کنیم تا بحران های سیاسی ما بحران های اقتصادی را تحت الشعاع قرار ندهند.
در اکثر کشورهای پیشرفته دنیا مسائل اقتصادی بحران های سیاسی را تغییر میدهد وما باید از بحران برون رفت داشته باشیم.

photo_2016-01-14_22-48-45
احساس میکنم در دولت تدبیر و امید به دقت تلاش میشودتا به مسائل اقتصادی پرداخته شود و برون رفت از این بحران صورت گیرد. موضوع مهم دیگری که متوجه اقتصاد است و باید مورد توجه قرار بگیرد مساله تامین مالی بنگاه های اقتصادی است. مثلا اگر یکی از شرکت های استان گیلان با مشکل مالی۱۰۰ میلیونی مواجه شود هیچ بانکی فی البداعه توانایی کمک به این شرکت را ندارد و این مسئله در هیچ جای دنیا نیست و مشکل از قانونی است که در این امر بسیار سخت و دست و پا گیر است.
فردی از من در خصوص علت ورودم برای مجلس پرسید، لازم است بگویم باور کنید شخصا علاقه مند به ورود در این عرصه وکارزار مجلس نبودم. منی که  پروژه های مختلفی را می توانم دنبال کنم به خاطر کمک به دولت و همراهی با دولت ودر جهت مردم آمدم و خود را عرضه کردم تا در حوزه اقتصاد در کنار دولت و برای مردم و استان نیز مثمر ثمر باشم.
سوال دیگری در حوزه آستانه و کیاشهر مطرح شد که لازم است بگویم من اصلا در فاز این نیستم که تمام هم و غم خود را به استان و شهرم معطوف کنیم زیرا امروز کشور نیازمند مجلس فرا منطقه ایی است.

سال ۱۳۹۵ دیگر سال ۱۳۷۰ نیست ، شاخصی ۲۹ ساله امروز ۵۵ ساله است، امروز توقعات دولت ،مردم و انقلاب ما جهانی شده و باید در راستا و همزمان با اقتصاد بین الملل حرکت کنیم.لذا باید عنوان کنم که اگر مسئولین و شورای محترم نگهبان خواستند تنبیه یا گوشزد کنند و به هر دلیلی نتوانستم به مجلس ورود کنم دستوراتشان را بالای سر میگذارم و اگر هم وارد مجلس شوم تحقیقتا در حوزه اقتصاد فعالیت خواهم نمود که این موضوع نگرانی ماست.

مقام معظم رهبری نیز در این چند ساله اخیر مخصوصا ، مساله اقتصاد را مطرح نمودند و شعار اقتصاد مقاومتی شعار رهبری نظام شد و بالطبع ما نیز باید در این راستا گام برداریم.
یکی از راه های برون رفت از اقتصاد خفته در جهت کشف اقتصاد پویا، همین اقتصاد مقاومتی ست که متاسفانه عده ایی آن را تنها یک شعار تلقی میکنند.
اگر روزی جوانی با جانثاری از خاک این کشور دفاع کرده ، امروز وظیفه امثال من است که تمام نیرو و توان خود را به کار گیرم تا آثار آن جانثاری امروز خود را نمایان کند.

یکی دیگر از موضوعاتی که باید مورد توجه قرار گیرد این است که گیلان استان مرزی است و این سوال مطرح است که ایا گیلان و افرادی از گیلان در تجارت بین الملل نقش دارند و دارای کارت تجارت بین الملل هستند؟
از نقاط قوت استان می شود منطقه آزاد انزلی را نام برد و مردم از امکانات منطقه ازاد استفاده نمیکنند. منطقه آزاد انزلی یکی از مناطق مهم استان است و من به عنوان کمترین عضو اقتصادی کشور باید بگویم که شرایط استفاده از آن مطلوب نیست . نقطه قوت دیگر هم مرز بودن با کشورهای گرسنه است و با سفری که پوتین به ایران داشت درهای کشورش را به سمت ایران باز کرد و معضلی هم که امروزه میان روسیه و ترکیه پیش آمده فرصت بسیار مناسبی است تا از این فرصت استفاده کنیم.
شاخصی در پاسخ به این سوال که رشد و عملکرد نمایندگان گیلان در سال های اخیر را چگونه دیدید گفت: توقع داشتم بیشتر و بهتر کار میکردند مخصوصا در دولت آقای احمدی نژاد که دولت مستضعف گرا بود. در این دولت و مجلس هم باید بهتر از شرایط استفاده می کردند، امروز مردم ما در حال سپری کردن دهه چهارم انقلاب هستند و نباید دیگر فقرو گرفتاری داشته باشند.
شاخص های اقتصادی ، زیر ساخت های استان است . از سال ۱۳۷۵تا امروز که نزدیک به ۲۰ سال گذشته تعریض جاده ایی با طول ۱۷ کیلومتر طول کشیده است. در دوره چهارم مجلس کلنگ ازادراه قزوین به رشت زده شد. در دوره پنجم مجلس کلنگ راه آهن قزوین رشت به زمین زده شد چرا باید تا امروز به طول بی انجامد. اینها دردهاست و مسائلی است که مدیران استان و کشور باید مورد توجه قرار دهند.
اینکه عده ایی می گویند شاخصی را چهره ی سیاسی می بینیم باید بگویم که ذاتا نماینده مجلس سیاسی می شود، اما گفتمان سیاسی جزو اولویت های کاری من نیست . دغدقه اصلی ما و عموم جامعه دغدقه ی اقتصادی است . ۸ سال نماینده مردم بودم و تنها یک مراجعه کنند سیاسی دانستم و ما بقی مراجعات ما در سطح کشور اقتصادی بوده است.

یکی از اتفاقات بدی که در حال رخ دادن است این است که با پرچم محیط زیست در حال نابودی اقتصاد کشور هستند. به مسئولین  القا شده که هر گونه  سازه و ساخت  و ساز در حاشیه رودخانه ها  خطر زیست محیطی دارد. در کشورهایی نظیر آلمان، امارات، ترکیه و بسیاری دیگر را ببینید، آیا  سازه ایی در کنار دریاها ساخته نشد؟ آیا علم محیط زیست ما از آنها بالاتر است؟ کسانی  که در آینده قصد ورود به مجلس را دارند این موضوع را پیگیری کنند و مدیریت شهری را به طور کامل  در اختیار مدیریت شهر قرار  دهند.

در زمینه سودهای بانکی  هیچ کجای دنیا و در هیچ کشورپیشرفته ایی نرخ سود بانکی  بیش از ۵ درصد نیست، در کشور ما بانک  ها به جای اقتصاد سازی در حال پول فروشی هستند و همه باید فریاد بزنیم تا فرهنگ سازی شود و این مشکلات برطرف شود .

photo_2016-01-14_22-48-19 photo_2016-01-14_22-48-23 photo_2016-01-14_22-48-31

 

About سردبیر

Check Also

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان خبر داد: رشد بیش از ۳۱ درصدی جوجه ریزی در گیلان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان خبر داد: رشد بیش از ۳۱ درصدی جوجه ریزی در گیلان …