چاپ مطلب چاپ مطلب

حضور فرماندار و رئیس شواری تامین رضوانشهر در نیروگاه سیکل ترکیبی پره سر این شهرستان

همای خبر به نقل از پایگاه اطلاع رسانی فرمانداری رضوانشهر، امروز شنبه مهندس سید نادر صفوی میرمحله با همراهی اعضای شورای تامین شهرستان با حضور در نیروگاه سیکل ترکیبی پره سر و دیدار با مدیر بهره برداری این مجموعه در جریان فعالیت ها و ظرفیت تولید برق آن قرار گرفت.

فرماندار رضوانشهر به اتفاق شورای تامین شهرستان ضمن بازدید از بخش های مختلف این نیروگاه طی نشستی با مهندس امیریان گفت: نیروگاه سیکل ترکیبی پره سر یکی از تاسیسات مهم کشور در این منطقه می باشد که یکی از نقاط کلیدی آسیب پذیر در مواقع بحرانی محسوب می شود، که باید در حوزه پدافندی به منظور کاهش سطح آسیب پذیری، تهدید و افزایش ایمنی و امنیت در تمامی ابعاد اجتماعی، اقتصادی، سیاسی ،صنعتی و .. توجه ویژه گردد.

مهندس صفوی همچنین گفت: با توجه به ظرفیت تولید انرژی این نیروگاه در گیلان، شرکت برق منطقه ای استان باید از ظرفیت این نیروگاه برای تامین رفع ضعف برق شهرستان و شهرستان های همجوار استفاده نمایند.

وی همچنین بر برگزاری مانورهای پدافندی، آموزشی و… به منظور جلوگیری از خطرات احتمالی برای مجموعه پرسنل و کارگران این نیروگاه تاکید کرد.

*”شرکت تولید برق پره‌سر مپنا” با هدف احداث، توسعه و بهره‌برداری از نیروگاه سیکل ترکیبی پره‌سر به ظرفیت ۹۶۸ مگاوات واقع در استان گیلان تاسیس شد. این شرکت که اواخر مهر ۱۳۸۷با سرمایه‌گذاری به روش ساخت، بهره‌برداری و واگذاری ایجاد شد، هم‌اکنون بهره‌برداری از این نیروگاه را بر عهده دارد. نیروگاه سیکل ترکیبی پره‌سر با استفاده از توانمندی متخصصان داخلی و با بهره‌گیری از ظرفیت‌های موجود در کارخانجات گروه مپنا ساخته شد، به نحوی که سهم ساخت داخل کشور در احداث آن بیش از ۹۳ درصد برآورد می‌شود.

این نیروگاه، نخستین نیروگاه خصوصی سیکل ترکیبی در کشور است که از اسفند ۱۳۹۳ اقدام به تولید و فروش برق ناشی از یک نیروگاه سیکل ترکیبی به روش ساخت، بهره‌برداری و واگذاری موسوم به BOT کرده است. پروژه پره‌سر، اولین تجربۀ مشارکت بخش خصوصی خارجی در صنعت برق محسوب می‌شود. اجرای این پروژه در سال ۲۰۰۰ میلادی (۱۳۷۹ شمسی) از طریق مناقصه بین‌المللی به کنسرسیومی از شرکت‌های فالک ایتالیا، مپنا بین‌الملل وDSD آلمان واگذار شد.

مدتی بعد و در پی بروز مشکلات متعدد ناشی از صدور تضامین مالی موردنیاز سهامداران خارجی و امتناع آنها از پذیرش شرایط پروژه، وزارت نیرو و وزارت دارایی و امور اقتصادی پیشنهاد کردند که سهام شرکای خارجی به شرکت مپنا بین‌الملل منتقل شود. انتقال سهام شرکای خارجی به گروه مپنا در سال ۱۳۸۵ رخ داد و در پی آن، شرکت مپنا بین‌الملل محوریت اصلی در عملیات اجرایی این پروژه را عهده‌دار شد.

اجرای پروژه سیکل ترکیبی پره‌سر، نخستین تجربۀ اجرای همزمان و یکپارچۀ واحدهای گازی و سیکل ترکیبی در کشور است. پس از سنکرون واحدهای گازی در سال ۱۳۹۰، به دلیل نیاز مبرم شبکه و درخواست شرکت توانیر، بهره‌برداری زودهنگام از واحدهای گازی این نیروگاه از خرداد ۱۳۹۱ آغاز شد، هرچند تاریخ بهره‌برداری تجاری از آن بنا به قرارداد اصلی ۱۲/۱۲/۱۳۹۳ است.

نرخ بهره‌وری نیروگاه سیکل ترکیبی پره‌سر به دلیل شرایط ویژۀ ساختگاه آن از سطح متوسط بهره‌وری نیروگاه‌های کشور بالاتر است. این نیروگاه تنها نیروگاهی است که “سیستم خنک‌کن یک‌بار گذر” موسوم به Once through در گروه مپنا را دارد. ثبت مکانیسم هوای پاک در نیروگاه سیکل ترکیبی پره‌سر و ایجاد امکان برای فروش کربن نیز از دستاوردهای این نیروگاه است.

انرژی الکتریکی تولید شده نیروگاه از طریق پست ۲۳۰ کیلوولت و هشت فیدر به شبکه سراسری وصل می شود.

با کانال همای خبر همراه باشید.

http://homaygilanir

About مدیر خبر1

Check Also

بازدید معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گیلان از پروژه های عمرانی شهرداری آستارا

بازدید معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گیلان از پروژه های عمرانی شهرداری آستارا   موسی …