چاپ مطلب چاپ مطلب

حفظ درختان جنگل با توسعه دولت الکترونیکی/رضا بژکول ارشد علوم سیاسی

اختصاصی همای گیلان:جهانی که در آن زندگی می کنیم اسمش زمین است و سیاره ای که ما انسانها در آن نفس می کشیم تا زنده بمانیم زمین است ،برای اینکه دراین سیاره زنده بمانیم راهی جز حفاظت ونگهبانی از محیط زیستمان را نداریم ،و برای حفظ محیطی زیبا ضروری است از قطع بی رویه درختان برای تولید کاغذ پرهیز کنیم .

mail.google.com
اگر ما ایرانیان می دانستیم سالانه بیش از یک میلیون و پانصد هزار تن کاغذ در کشور مصرف می شود و برای تولید هر تن آن ۱۷ اصل درخت قطع می شود ،(به عبارت دیگر ۲۵ میلیون و پانصد هزار اصل درخت درسال) فاجعه را حس می کردیم.
اگر ما ایرانیان می دانستیم که برای رشد این درختان ۴۰۰ هزار مکعب لیتر آب و بیش از ۴ هزار کیلو وات برق مصرف می شود ،فاجعه را حس می کردیم .
اگرما ایرانیان می دانستیم کاغذ های باطله را که به زباله ها می ریزیم، قابل استفاده هستند و می توان آنها را بیش از هفت بار مجدد بازیافت کرد ،فاجعه را حس می کردیم .
اگرما ایرانیان می دانستیم که بر اساس پیش بینی کارشناسان تا سال ۲۰۵۰ با قطع شدن تدریجی درختان، محیط زیست به دست خود ما تخریب می شود ،فاجعه را حس می کردیم.
اگرما ایرانیان می دانستیم از بین رفتن درختان جنگل مساوی است با از بین رفتن محیط زیست ، الودگی هوا،فرسایش خاک،افزایش گرمایش زمین ،وضربه ای که به اکو سیستیم زده می شود،فاجعه را حس می کردیم.
اگرما ایرانیان می دانستیم که استفاده از چوب درختان برای ساختن دفتر ومداد و….چقدر هزینه در بر دارد، فاجعه را حس می کردیم.
اگرما ایرانیان می دانستیم که درختان جنگل های ایران (به دلیل ضعف مدیریت وطرح های واداده) در زاگرس وخزربابت تولید کاغذ و مداد و… درحال تخریب شدن است ،فاجعه را حس می کردیم.
اگرما ایرانیان می دانستیم که در حفظ محیط زیست ،و جلوگیری ازمصرف بیش از حد کاغذ ،ودور ریختن آن در شهر و یا روستا ،درجنگل و یا خیابان چقدر می توانیم تاثیر گذار باشیم ،فاجعه را حس می کردیم.
اگرما ایرانیان می دانستیم که ارزش حیاتی درختان مانند ریه انسان، در جلوگیری از آلودگی محیط زیستی چقدرنقش دارد ،فاجعه را حس می کردیم.
بیایم ما هم از قدم های کوچک شروع کنیم و با تبدیل نسخه کاغذی مدارک و کتب وغیره به نسخ الکترونیکی کاغذ مصرفی را کاهش ، تا جنگل ها ومنابع طبیعی کمتر آسیب ببینند وهم از خطرات ریست محیطی جلوگیری نماییم، وبا آگاهی دادن درجامعه می توان ازبه هدررفتن کاغذ وریختن آن در زباله جلوگیری کرد .
پس تلاش کنیم برای حفظ محیط زیستمان ارزش قایل شویم و در مصرف بیش از اندازه کاغذ خوداری نموده ،تا محیطی زیبا و دلنشین برای فرزندانمان درحال و آینده ایجاد نماییم.

رضا بژکول ارشد علوم سیاسی

About سردبیر ارشد

Check Also

جشنواره عصر قلم/ شهرسازی نوین برای رشت در قالب طرح ” رها “

جشنواره عصر قلم / شهرسازی نوین برای رشت در قالب طرح ” رها “ ویژه …