چاپ مطلب چاپ مطلب

حقایقی درباره مشروبات الکلی؛ مگر الکل با سلامت انسان چه میکند که مصرف آن رامنع می کنند؟ /مجید فلاح خوش قلب

اختصاصی همای گیلان: کبد، الکل را با سرعتی در حدود یک واحد در ساعت تجزیه می کند. بدن قادر به تغییر این مقدار نیست؛ بنابراین، هرچه بیشتر الکل بنوشید، بدن وقت بیشتری لازم دارد تا آن را تجزیه کند.
در کوتاه مدت، نوشیدن زیاد الکل موجب مستی و خماری می‌شود و در درازمدت به اکثر دستگاه‌های بدن صدمه می زند؛ مصرف دائم الکل ممکن است موجب وابستگی به الکل و مشکلات اجتماعی از جمله خشونت خانوادگی
بروز حداقل هفت نوع سرطان از جمله سرطان روده بزرگ (کولون و رکتوم)، سرطان پستان، سرطان مری ، سرطان حنجره ، سرطان کبد و سرطان دهان و گلو به طور “مستقیم” با مصرف الکل ارتباط دارد.
تحقیقات WHO نشان می دهد که اتانول مشروبات الکی مهم ترین عامل سرطان زا در بدن است که به سلول های سالم آسیب می رساند و باعث ایجاد توده های بدخیم در بدن انسان می شود. همچنین مصرف همزمان الکل و دخانیات خطر ابتلا به سرطان را تا چندین برابر افزایش می دهد.
به عنوان مثال خطر ابتلا به سرطان سینه در یک زن با مصرف تنها ۴ لیوان شراب در روز تا ۵۰ درصد و مصرف ۸ لیوان تا ۱۳۰ درصد افزایش می یابد.
کارشناسان بهداشت جهانی معتقدند، گاها اخباری به عنوان نقش موثر نوشیدنی های الکلی برای سلامتی انسان در برخی رسانه ها منتشر می شود که ریشه علمی ندارد و بیشتر روش پنهانی کمپانی های تولید کننده برای فروش محصولاتشان است.
الکل منجر میشود تخریب در سلول های بنیادی خون رخ دهد که وظیفه تولید سلول های قرمز و سفید را بر عهده دارند؛ این سلول ها اکسیژن را به اندام ها می رسانند و با عفونت ها مقابله می کنند. بر اساس تحقیقات این تخریب دی ان ای در سلول های بنیادی دائمی است و کد ژنتیکی آن ها را جایگزین می کند و در نهایت منجر به بروز سرطان می شود.

با کانال همای خبر همراه باشید

About عطیه نصرتی

Check Also

رشد گرانی‌ها و قیمت‌های کمرشکن امان مردم را بریده؛ دولت رئیسی فقط یک تماشاچی منفعل است

رشد گرانی‌ها و قیمت‌های کمرشکن امان مردم را بریده؛ دولت رئیسی فقط یک تماشاچی منفعل …