چاپ مطلب چاپ مطلب

حقوق شهروندی به  قلم مازیار سادیس میانبری کارشناس حقوق

اختصاصی همای گیلان: امروزه حقوق شهروندی از بدیهی ترین حقوق افراد در جامعه است اما گاهی دیده می شود همه افراد جامعه از حقوق شهروندی خود اطلاع کافی ندارند.

حقوق شهروندی از ابتدایی ترین و اساسی ترین حقوق جامعه به شمار می رود، بطور کلی حقوق شهروندی را می توان به مجموعه قواعد حاکم بر روابط اشخاص در جامعه شهری تعریف کرد که دارای ابعاد مختلفی است، در واقع حقوق شهروندی وظایف و مسئولیت ها را در بین افراد جامعه مشخص و امکان مشارکت و همزیستی افراد را در تحولات اجتماعی، فراهم می کند.باید توجه داشت اگاهی از حقوق شهروندی موجب مشارکت شهروندان در مدیریت شهری، باعث ثبات، پایداری و استمرار قوانین و مقررات جامعه و در نتیجه مسولیت پذیری بیشتر شده و این مشارکت و همراهی با قوانین و مقررات قطعا تاثیر قابل ملاحظه‌ای خواهد داشت.
در دنیای امروزی چه در کلان شهرها و چه در شهرهای کوچک،حفظ و رعایت حقوق شهروندی از وظایف مدیریت شهری است،چرا که مدیریت درست در شهرها گامی استوار در جهت رشد، توسعه و پیشرفت آن شهر محسوب میشود و باعث می شود بودجه های عمرانی و فرهنگی جامعه به درستی در شهر اجرایی شود. چرا که امنیت رفاهی،تفریحی،حق مسلم حقوق شهروندی است که باید بطور عادلانه لحاظ شود.
اگر مدیری بتواند با مدیریت یکپارچه،نگاه مدبرانه وتوزیع عادلانه پروژه های شهری را در چارچوب مدیریت شهری اجرایی کند،می توان گفت یکی از ارکان اصلی حقوق شهروندی را رعایت کرده است.
البته حقوق شهروندی شامل حقوق مدنی، حقوق سیاسی،حقوق اجتماعی، حقوق فرهنگی و حقوق مشارکت است.که نقش هر کدام از حقوقها جایگاه متفاوتی دارد که در اینجا به نکته جالب« اعلامیه حقوق بشر» استفاده میکنیم که می گوید : همگان حق دارند آزادانه در زندگی فرهنگی جامعه مشارکت داشته باشند از فعالیتهای آن لذت ببرند و در منافع پیشرفتهای علمی سهیم شوند.
هر کس حق دارد از حمایت منافع معنوی و مادی،اثار علمی، فرهنگی یا هنری خود بهره مند شود.
به قلم مازیار سادیس میانبری
کارشناس حقوق

 با کانال همای خبر همراه باشیدhttp://@homaygilanir

About مدیر خبر1

Check Also

رشد گرانی‌ها و قیمت‌های کمرشکن امان مردم را بریده؛ دولت رئیسی فقط یک تماشاچی منفعل است

رشد گرانی‌ها و قیمت‌های کمرشکن امان مردم را بریده؛ دولت رئیسی فقط یک تماشاچی منفعل …