معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: با اجرای آخرین عملیات فنی نصب تیرهای بتنی و فولادی در محدوده ۵۵ کیلومتری جاده رشت شبکه ریلی قزوین به رشت آماده عبور قطار تا پایان امسال میشود.
همای گیلان: خیرالله خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی در جلسهای با حضور استاندار، مدیرکل راه و شهرسازی، رئیس پلیسراه و مدیرکل حملونقل و پایانههای استان قزوین در استانداری در خصوص تکمیل راهآهن قزوین به رشت در سال جاری خبر داد.
خادمی در این جلسه گفت: ریاست محترم جمهور در زمان انتخابات و پس از آن در خصوص توسعه شبکه ریلی در کشور قولهایی دادند که همه ما متعهد هستیم برای اجرای آنها تلاش کنیم تا اعتماد مردم به نظام بیشتر شود.
وی افزود: یکی از تعهدات دولت اجرای ۹۱۹ کیلومتر شبکه ریلی است که مهمترین پروژه آن راهآهن قزوین به رشت و آستارا و اتصال آن به آذربایجان است که برای ما اهمیت خاصی دارد.
معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: تاکنون ۵۱۶ کیلومتر از مجموع ۹۱۹ کیلومتر مسیر ریلی تعهد داده شده کشور ریلگذاری شده و امیدواریم پروژه راهآهن قزوین به رشت نیز تا پایان امسال شاهد عبور قطار باشد.
اتوبان قزوین به رشت مسدود میشود
وی اضافه کرد: محور قزوین به رشت برای ما بسیار اهمیت دارد و حجم زیادی از کار انجام شده است و تکمیل این پروژه حتی برای کشورهای همسایه و سایر مناطق از جمله هند برای ترانزیت کالا استراتژیک است و میتواند زمان حمل کالا به روسیه و آذربایجان را تا نصف کاهش دهد که در هزینهها نیز صرفهجویی قابلتوجهی خواهد شد.
مدیرعامل شرکتهای ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور یادآور شد: با هزینههای امروز میتوان گفت پروژه ریلی راهآهن قزوین به رشت بیش از ۳ هزار میلیارد تومان هزینه داشته و امسال هم ۳۰۰ میلیارد تومان تزریق شده که بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان آن را هزینه کردهایم تا وعده دولت در افتتاح آن عملی شود.
خادمی بیان کرد: در محدوده ۵۵ کیلومتری اتوبان قزوین به رشت جهت نصب تیرهای ۱۰۰ متری برای عبور قطار نیازمند بسته شدن موقت اتوبان هستیم که کار بسیار فنی و پیچیدهای است و باید ترافیک نیز مدیریت شود تا مشکلی نداشته باشیم و از مسئولان استان انتظار همراهی داریم.
وی گفت: امسال مصمم هستیم تا قطار را به رشت برسانیم که از مجموع ۱۶۵ کیلومتر مسیر حدود ۱۸ کیلومتر آن باقیمانده که با رفع این مشکل و عبور از اتوبان دیگر دغدغه تکمیل پروژه را نداریم.
خادمی تصریح کرد: هر تیری که باید در روی پل عبوری از روی اتوبان قرار گیرد حدود ۲۵۰ تن وزن و هر کدام ۱۰۰ متر طول دارد و اگر از این گلوگاه عبور کنیم دغدغهای برای تکمیل نداریم.
وی بیان کرد: تلاش کردهایم تمامی تجهیزات مورد نیاز شبکه ریلی را از داخل تأمین کنیم تا هم اشتغال رونق بگیرد و هم از تولید کشور حمایت شود و این کار شاید گاهی زمان پروژه را کمی طولانی کند که ارزش دارد.
خادمی اضافه کرد: تاکنون برای اجرای طرحها و دلایل فنی دیگر در ۷ مورد اتوبان قزوین به رشت قطع شده اما مسدود نشده است و این بار مجبور هستیم که برای حدود ۲۰ روز آن را مسدود کنیم تا عملیات فنی بدون حادثه انجام شود.
وی اظهار امیدواری کرد با همکاری مسئولان استان قزوین با حل این موضوع گام ارزشمندی برای افتتاح پروژه راهآهن قزوین به رشت برداشته شود./دیارمیرزا