چاپ مطلب چاپ مطلب

داعش چالشی برای اقتصاد غرب/ رضا بژکول

همای گیلان: به نظر می رسد داعش برای انجام عملیات جدید راهبردهای استراتژیک خود را تغییرداده و به جای تمرکز در خاورمیانه ، جنگ را به آن سوی مرزها وشهرها کشانده ،تا ترس و دلهره را دربین شهروندان غربی بخصوص اروپایی ایجاد نماید ،این تغییر استراتژیک داعش باعث شده تا شوک اقتصادی دیگری به کشورهای اروپایی وارد کند که تاکنون سابقه نداشته است ، حتی جنگ اعراب با اسرائیل درسال ۱۹۷۳نیز چنین تاثیری درکاهش بازارهای بورس واقتصاد جهانی نگذاشته بود ،حمله به شهروندان اروپایی وآمریکایی سبب گردید که امنیت روانی کشورها نیزتا حدودی سلب گردد وآن ها را وارد چالش های جدیدی نماید ، آنچنان که گویا است خسارات های مالی ودرآمدی اثرات جنگ با داعش همچنان ادامه دارد ، براساس آمارهای اعلام شده جنگ آمریکا با بنیاد گرایی که داعش از درون آن بیرون آمده درافغانستان ۶۸۵ میلیارد دلار و در عراق  ۸۱۴ میلیارددلار هزینه داشته تا امنیت شهروندانش را تامین کند.

mail.google.com_

از طرفی کشورهای فرانسه ،اسپانیا،بلژیک نیز متحمل هزینه های زیادی درجنگ با داعش شده اند، کشوری مثل  فرانسه که دومین اقتصاد اروپا را داراست و از لحاظ جذب توریست در اروپا زبانزد همه کشورها است ،به دلیل ترس از عملیات  داعش بخشی از گردشگران را درسال ۲۰۱۴ ازدست داد، اما درسال ۲۰۱۵  پذیرای ۰۵/۸۴ میلیون گردشگربوده ،غرب بخصوص اروپا به این واقعیت رسیدند که حضورداعش دومشکل عمده برای آنها ایجاد خواهد کرد، یک اقتصاد اروپا را وارد بن بست های سیاسی واقتصادی می کند و مانع ورود گردش گران خارجی به این  کشورها  می شود. آسیب دیگری که می تواند برای اروپا خسارات جبران ناپذیری داشته باشد ،بعد روحی و روانی شهروندان این کشورها  است که از حملات انتحاری گروه ها تروریستی دارند .

اما آنچه که روشن و مبرهن است اینکه داعش جنگ را به این دلیل به داخل شهرهای اروپا کشانده که بتواند باجذب نیروهای سرخورده ،فقیر ازقومیت ها و هویت های مختلف درایجاد یک شبکه بین المللی اقدام نمایند ، آن ها توانستن از شبکه های مجازی نهایت بهره رابرده وسلاح و پول جابجا کنند،سوال این است که چنانچه داعش درعراق و سوریه شکست بخورد( که با اتحاد واقعی قدرت ها قابل دست یابی است) چه نیروها و گروه های از دل داعش بیرون خواهدآمد ؟آیا داعش دست به ائتلاف با دیگر گروهای تروریستی می زند تا اهدافش را دنبال کند یا به عملیات های انتحاری بسنده خواهد کرد ؟آینده نشان خواهد داد که افکار پوسیده داعش برای نسل های حاضر وفردا چه خساراتی وارد کرده و همچنان می کند ،و در راستای تضعیف اقتصاد جهانی چه پیامی به همه دنیا مخابره خواهد کرد ؟ آیا تروریسم جهانی همچنان به اقتصاد جهانی ضربه خواهد زد ؟باید صبر کرد و دید.

رضا بژکول    دانش آموخته سیاسی    

About سردبیر

Check Also

حیات وحش.. حیات وحش؛ نامی است که ما بر روی موجوداتی گذاشته ایم که اجازه بهره کشی و سوددهی به ما ندادند و در برابر سوءاستفاده های نابجای ما ایستادند یا فرار کردند.. به همین دلیل بیجا، انسان هایی که متمرد و سرکش و نافرمان بودند هم صفت “وحشی” گرفتند!

حیات وحش..   حیات وحش؛ نامی است که ما بر روی موجوداتی گذاشته ایم که …