چاپ مطلب چاپ مطلب

دانشگاه علوم پزشکی گیلان: ۵۵ درصد افرادی که در گیلان مورد غربالگری قرار گرفتند از وزن مناسب برخوردار نیستند

دانشگاه علوم پزشکی گیلان:

۵۵ درصد افرادی که در گیلان مورد غربالگری قرار گرفتند از وزن مناسب برخوردار نیستند

دکتر رضوانی تصریح کرد: از یک میلیون و ۴۳۰ هزار گیلانی که در غربالگری دیابت و پرفشاری خون در سراسر استان مورد ارزیابی قرار گرفتند، ۴۷۰ هزار نفر دچار اضافه وزن و ۲۸۰ هزار نفر به عنوان فرد چاق شناسایی شدند که در صورت بی توجهی به الگوی تغذیه سالم و دوری از کم تحرکی به راحتی به بیماری های مختلف از جمله، دیابت و پرفشاری خون مبتلا می شوند.

کمیته بین بخشی در راستای هماهنگی اجرای پویش ملی سلامت با محوریت اطلاع رسانی تغذیه سالم ( که از یکم تا پانزدهم بهمن ماه سال جاری همزمان با سراسر کشور در استان گیلان اجرا می شود) ، با حضور معاون بهداشتی دانشگاه و نمایندگان دستگاه های مرتبط در معاونت بهداشتی تشکیل شد.

همای خبر- به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی گیلان؛ در این جلسه که با هدف اطلاع رسانی و آگاهی بخشی برای ترویج تغذیه سالم با محوریت کاهش مصرف نمک و افزایش مصرف شیر و لبنیات برگزار شد، دکتر سید محمود رضوانی با اشاره به تاثیر تغذیه در سلامت فرد، اظهار کرد: با تغییر برخی عادات زندگی مانند ؛ مصرف کمتر نمک و افزایش مصرف لبنیات، فعالیت بدنی و دوری از استعمال دخانیات و الکل می توان مانع از بروز بسیاری از بیماری های غیرواگیر همچون دیابت، فشار خون بالا، سکته های قلبی و عروقی ،پوکی استخوان و آسیب های مغزی شد.

وی افزود: ترویج الگوی تغذیه سالم وظیفه همه حوزه ها و دستگاه های مرتبط است و هیچ موضوعی مهمتر از سلامت مردم نیست.
معاون بهداشتی دانشگاه با بیان اینکه طی اجرای پویش ملی سلامت با محوریت غربالگری دیابت و پرفشاری خون که از ۲۰ آبان تا ۳۰ دی ماه امسال برگزار شد، وزن افراد نیز مورد بررسی قرار گرفت، گفت : طی اجرای این پویش مشخص شد، ۵۵ درصد افرادی که مورد غربالگری قرار گرفتند از وزن مناسب برخوردار نیستند و این عدم تناسب وزن، منشا بسیاری از بیماری ها خواهد بود.

دکتر رضوانی تصریح کرد: از یک میلیون و ۴۳۰ هزار گیلانی که در غربالگری دیابت و پرفشاری خون در سراسر استان مورد ارزیابی قرار گرفتند، ۴۷۰ هزار نفر دچار اضافه وزن و ۲۸۰ هزار نفر به عنوان فرد چاق شناسایی شدند که در صورت بی توجهی به الگوی تغذیه سالم و دوری از کم تحرکی به راحتی به بیماری های مختلف از جمله، دیابت و پرفشاری خون مبتلا می شوند.

وی همچنین، با اشاره به نقش رستوران داران در کاهش مصرف نمک و سهم آموزش و پرورش در ترویج مصرف شیر و لبنیات تاکید کرد: بهره مندی از همه فضاهای عمومی مانند تلویزیون های شهری در سطح استان برای ترویج الگوی تغذیه سالم و استفاده از ظرفیت رسانه ها و همه دستگاه ها و سازمان هایی که می توانند در ارتقا سلامت مردم استان نقش آفرینی کنند، می تواند یاری رسان اجرای پویش ملی سلامت و در نتیجه ارتقای سلامت مردم استان شود.

در ادامه این جلسه، پس از اظهارنظر نمایندگان دستگاه های مختلف، مرسده رشیدی نژاد- مدیر گروه بهبود تغذیه نیز با بیان اینکه مصرف سرانه نمک در کشور و استان گیلان بالاتر از استاندارد جهانی است، گفت: نمک موردنیاز مصرفی در طول روز بین ۳ تا ۵ گرم است اما در کشور ما این رقم به ۱۰ تا ۱۵ گرم می رسد که این مورد می تواند منشا بسیاری از بیماری ها و تهدیدی برای سلامت افراد باشد.

وی افزود: کاهش مصرف شیر و لبنیات نیز طی سال های گذشته بستری برای بروز بیماری های مختلف شده به طوری که درکشورهای توسعه یافته مصرف روزانه ۲۵۰ گرم لبنیات، مورد نظر است اما در کشور ما این رقم به ۱۶۴ گرم کاهش یافته است.

رشیدی نژاد همچنین، کاهش مصرف شیر و لبنیات را در بروز سرطان روده بزرگ، پوکی استخوان و پرفشاری خون بسیار تاثیرگذار دانست.

وی در پایان این جلسه با تاکید بر ترویج الگوی تغذیه سالم، بهره مندی از همه یپ ظرفیت ها برای کاهش مصرف نمک و ترویج نمک تصفیه شده ی یددار و دوری از مصرف نمک های رنگی و همچنین، افزایش مصرف شیر و لبنیات را مورد توجه قرار داد.

About نسرین عشقی

Check Also

اولین همایش انجمن ناشنوایان در لاهیجان برگزار شد + تصاویـر

اولین همایش انجمن ناشنوایان در لاهیجان برگزار شد + ‌تصاویـر اولین همایش انجمن ناشنوایان شهرستان …