چاپ مطلب چاپ مطلب

دانشگاه و نقش آن در بهبود صنعت چای کشور

 پیگیری اخذ مجوز برای راه اندازی رشته کارشناسی پیوسته و ناپیوسته مهندسی چای

به گزارش سرویس یادداشت پایگاه خبری لاهیجان،قاسم فرج پور خاناپشتانی در آخرین یادداشت خود به نام“دانشگاه و نقش آن در بهبود صنعت چای کشور” نوشت:

تولید ، فرآوری و تبدیل برگ سبز به چای خشک و فروش آن در بازار ، فرآیندهای سه گانه ” صنعت چای ” به حساب می آیند. برابر سوابق موجود ، اولین کارخانه چای سازی به روش ارتدوکس در سال ۱۳۱۱ در شهر لاهیجان (کارخانه دولتی فجر) با سرمایه دولت ساخته شد و طی این مدت تاکنون کارخانه های چای سازی دیگری از سوی بخش دولتی فعال گردیدند و از سال ۱۳۵۷ به بعد ۱۳۰ واحد چای سازی دیگر تأسیس شد.

صنعت چای ایران به رغم داشتن استعدادهای بالقوه در زمینه تولید ، فرآوری و تجارت چای نتوانسته است در سالیان گذشته جایگاه خود را در صنعت جهانی تثبیت کند و حتی در چند سال اخیر ، دچار بحران شده است.

وابستگی مستقیم بیش از ۶۰ هزار خانواده به کشت و تولید چای و همچنین جایگاه خاص چای در سبد مصرفی خانواده های ایرانی ، ضرورت تدوین استراتژی و ساختار مناسب و تمهیدات لازم برای اجرای استراتژی صنعت چای ایران را دو چندان کرده است.

دانشگاه آزاد اسلامی لاهیجان با نزدیک به ربع قرن سابقه تأسیس ، حضور در قطب چای کشور ، دارابودن اعضای هیأت علمی کاردان و مجرب ، امکانات کم نظیر و دارا بودن پتانسیلها و ظرفیتهای موجود قطعا میتواند نقش موثری را در بهبود و تعالی این صنعت مهم ایفا نماید.

در این راستا دانشگاه با تشکیل کمیته ای تخصصی با نظارت مستقیم رییس واحد و حضور مدیر کل سازمان چای کشور ، رئیس مرکز تحقیقات چای کشور ، اعضای هیأت علمی و استادان با دغدغه و دلسوز دانشگاه ، افراد مطرح و صاحب نظر صنعت چای ، مسئولین اتحادیه چایکاران و سندیکای کارخانجات چای شمال تلاش همه جانبه ای را دراین خصوص آغاز نموده است و بصورت مرتب جلساتی را دراین زمینه در دانشگاه برگزار نموده و تاکنون تصمیم سازی های مهمی نیز صورت گرفته است که به برخی موارد آن اشاره میگردد :

۱ . احیای رشته کاردانی چای که چند سالی بصورت راکد در آمده بود با ارائه تسهیلات بسیار مناسب و همکاری نهادها و ارگانهای ذینفع بطوریکه انشاء ا… از نیمسال دوم سال تحصیلی ۹۳-۹۲ مجددا تعدادی دانشجو در این رشته مشغول به تحصیل خواهند گردید.

۲ . پیگیری اخذ مجوز برای راه اندازی رشته کارشناسی پیوسته و ناپیوسته مهندسی چای

۳ . فراهم نمودن تمهیدات لازم برای برگزاری اولین همایش ملی چای در اسفند ماه ۱۳۹۲ با دعوت از شخصیتهای علمی و مجرب مرتبط با این صنعت به میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی لاهیجان

۴ . راه اندازی و تجهیز سوله ای واقع در مزرعه کتشال لاهیجان برای ایجاد یک کارخانه چای در سایز کوچک که مراحل مختلف تولید چای خشک در آن پیش بینی شده است.

۵ . همکاری با ارگانها و نهادهای ذیربط در خصوص اجرای طرحهای تحقیقاتی مشترک و فی مابین

۶ . انجام پایان نامه های دانشجویی در موضوعات مرتبط با رفع معضلات صنعت چای کشور

درپایان این نوشتار رجاء واثق دارم که با همدلی ، دلسوزی ، پیگیری و همگرایی همه افراد علاقمند و صاحب نظر در این زمینه با هر سلیقه و گرایش سیاسی و همگام با سیاستهای دولت تدبیر و امید ، بتوانیم در زمینه بهبود و تعالی صنعت چای کشوراز طریق تکمیل زنجیره علم و فنآوری در این صنعت نقش پررنگ تری را ایفا نماییم.

About

Check Also

برپایی سیرک در کومله

برپایی سیرک در کومله با حضور دکتر مهدی پور شهردار، آقای عظیمی ریاست شورای شهر …