چاپ مطلب چاپ مطلب

درجلسه معارفه دادستان املش مطرح شد: ضرب وجرح بالاترین جرم دراستان گیلان

سید حسن رضوی به عنوان دادستان شهرستان املش معارفه شد و محمد جنت رستمی دادستان قبلی این شهرستان، از این پس دادستان شهرستان رودسرخواهدبود.

اختصاصی همای گیلان: رئیس دادگستری املش ضمن تقدیر ازجنت رستمی دادستان پیشین املش گفت:
ایشان با همکاری خوبی که با مسئولین، همکاران قضایی و مجموعه ی کل شهرستان داشتند، توانستند در املش مثمر ثمر باشند و این توفیق حاصل گردید تا از این پس در شهرستان رودسر در همین سمت خدمت قضایی را ادامه بدهند.

جنت رستمی دراملش منشاء خیر و برکات زیادی شدند

امیری ادامه داد : ما از این برادر بزرگوار کمال تشکر را داریم که دراملش منشاء خیر و برکات زیادی شدند و از خدای متعال آرزوی توفیق و سربلندی برای ایشان درجایگاه جدید داریم.
رئیس دادگستری املش اضافه کرد : عزیز دیگری که امروز معارفه خواهد شد سید بزرگواری هستند که بنده توفیق این را داشتم که در شهرستان لنگرود در خدمت ایشان باشم و سالیان قبل در تهران تشریف داشتند و بازپرس شهرستان لنگرود بودندو بسیار پرکار و پرتلاش بوده و رافع بسیاری ازمسائل و مشکلات می باشند . در شهرستان پرونده های سنگینی بودکه خیلی خوب جمع کردند و توسط دادستان گیلان به عنوان قاضی نمونه تقدیر شدند.ما نیزبرای این عزیز بزرگوار نیز توفیق ، عزت و سربلندی ازخدای متعال خواستاریم.
در ادامه فرمانداراملش اظهارداشت :
هفته ای که در آن قرار داریم هفته قوه قضاییه است که به جمع حاضر تبریک عرض نموده م و شهادت بزرگ معمار قضایی جمهوری اسلامی ایران سیدالشهدا انقلاب اسلامی شهید مظلوم دکتر بهشتی را نیز از سویی تبریک و از سوی دیگر تعزیت عرض می نمایم.
محمودی افزود : خلافت خدا در روی زمین مستلزم علم، عمل، یقین، تهذیب و استبصار است .تقبل پذیرش خلافت از سوی حضرت داود (س) و حضرت سلیمان به منظره تجمیع حکمیت و عقلانیت و قضاوت بود. یعنی همه احکام برای دعوت احاد ملت و اقوام جز توحید و یکتا پرستی و اقامه عدل چیز دیگری نبود. یعنی عدل به عنوان یک رکن مهم در عرصه های تصمیم سازی و تصمیم گیری است.
وی خاطر نشان کرد :معنی عدل در منظر معارف اسلامی به منظور توزیع ثروت و ثروت مساوی در میان مردم نیست دقیقا عدل در مقابل نقطه جود است نه ظلم.یعنی هر چیز را در جای خود قراردادن و جود نقطه متضاد عدل است برخلافت عامه که نقطه مقابل عدل را ظلم معرفی می کنند عدل صفات برجسته انسانی هستند که اقامه صفات برجسته الهی را درمیان ادیان الهی عهداه دار هستند بنابراین دعوت همه ائمه و اوصیا و انبیا الهی جز اقامه عدل نیست. جز تبیین، انزال کتب و ارسال رسل نبوده است بنابراین با این مقدمه می خواهم استنتاج کنم که همه ما در منظر الهی هستیم نه تنها همه قوا یسه گانه نظام جز با آگاهی و با ارائه ادله مبرهن و متقن و مبتنی بر عدل و عقل راهی دیگری نیست. اینها ما را می توانند به هدایت دعوت کنند.
فرماندار املش خاطر نشان کرد : ما با اقتباس از این مقدمه خوشحالیم که شهرستان املش با تعامل و تشریک مساعی و هم افزایی و به دور از تقابل، ولی از راه تضارب آرا توانستیم سیاست ها و حاکمیت دولت را به معنی عام کلمه یعنی رسالتی که به قوای مجریه و مقننه و قضایی بر اساس اصول به تفکیک قوا به نگاه فلاسفه و فقها و ارسطو و افلاطون و … ضمن رعایت حدود و ثغور در این شهرستان به منظور ظهور و بروز برسانیم.

اتحاد سیاست های اقتصادی و فرهنگی اجتماعی اقتصادی مستلزم امنیت است

محمودی با بیان این مطلب که آقای رضا زاده به عنوان عالی ترین و موثرترین مجمع تصمیم سازامنیتی در این شهرستان است گفت : اتحاد سیاست های اقتصادی و فرهنگی اجتماعی اقتصادی مستلزم امنیت است و این امنیت است که می تواند سرمایه گذاری فکری و اقتصادی و فرهنگی و سیاسی را در اطراف و اکناف ایران به همراه بیاورد و این ارزش برای ما بس که ما در شورای تامین بهترین مولفه ها ی دوستی،صداقت صمیمیت و ثواب و صراحت را به ارمغان بیاوریم. شهرستان املش شورای تامینی بسیار نابی دارد واز امنترین شهرهای شرق گیلان است.

در سال ۹۵ شاهد کاهش ۵۰ درصدی ناهنجاری های اخلاقی در املش بوده ایم

وی اذعان داشت : ما توانستیم بر اساس شواهد و ادله موجود در سال ۹۵ شاهد کاهش حدود ۵۰ درصدی ناهنجاری های اخلاقی در این شهرستان باشیم این یعنی تعامل وتضارب آرا و
با تدبیری که حاج آقا امیری ریاست دادگستری شهرستان با تعامل ضابطان قضایی شهرستان و با دبیری دادستان محترم جناب آقای جنت رستمی که از دبیران بسیار خوب همین شوراها بود توانستیم با قدرت کارها را پیش ببریم و بر اساس نظر شخص مقنن خاص ترین و ناب ترین انتخابات را در شهرستان املش داشتیم وجنت رستمی با هدایت امیری عزیز،خوب درخشیدند.

فرماندار املش ادامه داد : مردم بسیار با صفا و بسیار صمیمی در این شهرستان داریم ما در شهرستان املش مصادیقی که در شهرستان های غرب داشتیم نداریم و شورای تامین بلافاصله اقدام می کنند.بنده هم در شرق و هم در غرب کار کرده ام و در پایان عرضم این است که همه اینها در واقع نشان از صداقت و صفای این مجامع حقوقی و قضایی بوده که توانسته چنین اجتماعی خوب بوجود بیاید.
محمودی اذعان داشت : از اصحاب رسانه بسیار تشکر می کنم که زحمت می کشند و اخبار را منتشر می کنند.
آنگاه دادستان قبلی املش که به عنوان دادستان رودسر انتخاب شده است به ایراد سخن پرداخت و گفت :
از همه کسانی که امروز در مراسم تودیع بنده حضور دارند تقدیر و تشکر می کنم نظام مقدس ما به حکم شان مقدس و اصول متحد قانون اساسی به معیارها متکی است.

مدیریت فرصتی برای خدمت کردن است نه جایگاهی برای سوءاستفاده

جنت رستمی گفت : مدیران این نظام از مردم و برای مردم هستند و واقفند مدیریت فرصتی برای خدمت کردن است نه جایگاهی برای سوءاستفاده از قدرت. بعد از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی یکی از مهمترین نیازها ی جامعه ما توجه به عدالت است که لازمه اقتداروثبات یک اجتماع است چرا که در سایه عدالت نظم اقتصادی اجتماعی امنیت و حاکمیت قانون شکل می گیرد.همچنان که امام علی (ع) می فرماید: مردم را چیزی جز عدل اصلاح و نیکو نمی گرداند. برقراری عدالت یعنی امنیت و رفاه اساسی جامعه که همان تحقق توسعه اقتصادی، اجتماعی، و قضایی است یکی از ازکان اساسی جامعه قوه قضاییه می باشد که اجرای قانون و استقرار عدالت دو وظیفه مهم آن است که همان توسعه عدالت است که با ایجاد درست آن توسعه عدالت قضایی در اجتماع اعتماد اطمینان مردم برای رسیدن به حقوقشان می باشد شاید یکی از قدیمی ترین معنای عدالت همین اجرای قانون باشد.
همیشه این اجرای قانون در جهت استقرار عدالت بوده است یعنی برخورد یکسان با مردم در برابر قانون.با گذشت زمان انصاف در کنار عدالت قرار گرفت.
وی تصریح کرد : انصاف احساس مبهمی است ازعدالت که در مقام اجرای قواعد حقوقی در اشخاص به وجود می آید.اگر ما به قانون و مجازات اسلامی و قانون آیین دادرسی کیفری جدید نگاه کنیم عدالت در هر دو معنا است .مراجعه کنندگان به دادگستری همواره یک طرف و بعضا از نحوه قضاوت گله داشته اند.
دادستان سابق املش ادامه داد: ذات کار دستگاه قضایی هم همین است یکی محکوم می شود مدعی است که بلاحق محکوم شده است و مرتکب جرمی نشده است و بعضا معتقد است که مدعی دردستگاه قضایی نفوذ کرده است.
اگر طرفین احساس کنند عدالت با اجرای قانون با قضاوت کردن دروغ ایجاد شده آن شخص ناراضی از اجرای قانون از نظر وجدان راضی است.
البته تاکیید می کنیم که ما در دستگاه قضایی مدعی آن نیستیم که تمام کارهایی که ما انجام می دهیم درست است و به حق قضاوت می کنیم و حق مطلق از آن خداوند است عدالت ما اجرای قانون به طور نسبی است آنچه که اساس کار ماست قانون است و ادله مبتنی بر آن، اگر در جایی قانع نشدیم نباید آن را مجوزی در جهت حمله به دادگستری دانسته و قوه قضاییه را تخریب کنیم.
جنت رستمی گفت : مبحث دیگری عرض می کنم متخصصین علوم پایه و پزشکی و بهداشت اعتقاد دارند که اگر ما بیایم راجع به آموزش راجع به بهداشت هزینه بدهیم خیلی کمتر از هزینه هایی است که بعد ازدرمان و حین درمان حاصل می شود وحقوق دانان به این نتیجه رسیده اند که درعرصه تقابل دو دیدگاه بسیار قدیمی و میان دوره است که در این دو دیدگاه هردو به عمل مجرمانه بعد از ارتکاب به جرم نگاه می کنند. دیدگاه سومی ظهور کرده تحت عنوان پیشگیری که پلیس، مراجع قضایی و دستگاه های زیرصلاح تمام هم و غم خود را پیش از وقوع جرم یا تخلف ایجاد کنند. هیچکس مدعی نیست که می تواند جرائم را حذف کند اما باید به سمت کاهش جرائم رفت که رهبری هم سال های اخیر از آسیب های اجتماعی زیاد صحبت میکنند و ما در جامعه اسلامی زندگی می کنیم و این زیبنده حاکمیت اسلامی ونظام نیست که امروز طلاق و اعتیاد در جامعه اینقدر زیاد باشدو بایستی به نحوی برنامه ریزی شود که آسیبها به حداقل برسد.

۱۱ سال و ۶ ماه در این شهرستان خدمت کردم مردم املش مردمانی نجیب شریف و قانع به حداقل ها هستند

بنده ۱۱ سال و ۶ ماه در این شهرستان خدمت کردم ۴ سال و ده ماه را سمت بازپرسی و ۶ سال و ۸ ماه را در سمت دادستانی . آنچه در طی این مدت از مردم شریف و مجموعه مسئولین یاد گرفته ام این است که مردم املش مردمانی نجیب شریف و قانع به حداقل ها هستند و از همه مهمتر طرفدار ولایت و عاشق نظام هستند که این را ثابت کرده اند در مراسم ملی مهم مثل ۲۲ بهمن و روز قدس حتی علی رغم شرایط جوی نامناسب ، مردم حضور دارند.همیشه مردم املش بین۹۰ تا ۱۰۵ درصد در انتخابات حضور داشته اند. بنده تا جایی که توان داشتم سعی کردم در خدمت مردم باشم درب اتاقم همیشه باز بوده محدود به روز خاصی نبوده و هر قومی که خواست می توانست حضور یابد.
در این مدت زمانی که در خدمت آقای امیری بودیم درس اخلاق گرفتیم.
وی در ادامه اظهار داشت : پیشگیری مهم است و بر عهده قوه قضاییه است اما می دانیم که قوه قضاییه به تنهایی نمی تواند مشکلات را حل کند.
اگر مردم از کار ما راضی باشند برای ما بس است و اگر من در طول خدمتم کوتاهی کردم مرا عفو کنید.از ۲۰/۷/۸۹ که بنده به عنوان دادستان املش معرفی شدم شعب تخصیص ۱۸۷ فقرهبوده است که در طول این مدت ۱۹۷۱۵ فقره داشتیم آنچه که مختومه شد ۱۹۸۲۶و مانده ۷۶ و عملکرد ۱۱۱ فقره مثبت، اجرای احکام کیفری.موجودی اول دوره ۳۵۸ فقره بوده وارده ۴۷۵۶ مختومه ۴۹۸۴ مانده ۱۳۰ عملکرد ۲۲۸ فقره و باز تاکیید می کنم همه ی این ها را مدیون همکارانم هستم.
در پایان از همه کسانی که در جلسه معارفه و تودیع خدمتگذراران درعرصه قوه قضاییه حضور یافتند تقدیر و تشکر می کنم.

معاون قضایی استان در جلسه معارفه ،ضمن گرامیداشت یاد و خاطره ی شهید بهشتی گفت:
آیا عدالت مقدم است یا امنیت ؟
آقای محمودی فرمودند عدالت در مقابل جود است و در تقابل جود نیست و بی ربط نفرمودند.
عدالت خوب است یا جود؟
این ها در کنار هم هستند منتها ممکن است یکی بر دیگری اشرف باشد.
امنیت چه حکمی دارد؟
اگر عدالت به درستی اجرا شود خروجی آن امنیت است
امنیت سه محور دارد اولین محورش ولایت و حاکمیت است
ولایت و حاکمیت یکی از ۵ شان امام معصوم است.
شان اول امام ولایت است.
حجت االسلام رضا زاده گفت : وظیفه امامت یعنی رهبری ولایت فقیه که در قانون اسلام و نظام جهموری اسلامی ما بدرستی و با کلمه ولایت مطلقه فقیه آمده است.
امنیت دو محور اساسی دیگر نیز دارد یکی شهادت و ایثار و دیگری وحدت است. جامعه باید وحدت داشته باشد در راس این امنیت قضاوت است، نباید نادیده گرفت عزیزان ما در بخش حفاظت فیزیکی، اداره اطلاعات و سپاه مقدس و نیروی انتظامی و بعضی اداراتی که صلاحیت خاصی دارند.اگر می بینید قضاوت نادرست انجام می شود مستلزم آن است که مجریان عدالت با هم باشند و وحدت داشته باشند. هر سخنرانی که در مقابل تریبون واقع شده شما باید از او توقع داشته باشید که بتوانند نیازهای شما را برآورده کند.

در استان گیلان۱۰ جرم شایع ترین جرم است شایع ترین جرم در استان گیلان ضرب و جرح است

وی ادامه داد : در استان گیلان۱۰ جرم شایع ترین جرم است. در استان گیلان با اینکه ما قائلیم استان فرهنگی فرهیخته عالم و بزرگوار زیاد داریم اولین جرم و شایع ترین ضرب و جرح عمدی است و واقعا تاسف برانگیز است و دومین جرم توهین و فحاشی می باشد.
معاون قضایی استان افزود :تحمل مردم استان گیلان کم است و باید کار شود فرهنگ صلح و سازش، ما باید الگو و پیشتاز باشیم و شکر خدا در این شهرستان مدیریت آقای فرماندار و به ویژه آقای امیری و همکارانش و … در چند بخش جزء بهترین ها در استان هستید.

استان گیلان با کمبود زمین مواجه می باشد و بیشتر اختلافات بخاطر همین زمین است

استان گیلان از لحاظ جغرافیایی با توجه به جمعیت سومین استان کشوراست که با کمبود زمین مواجه است دو سوم از اراضی ما منابع طبیعی است و بیشتر اختلافات بخاطر همین زمین است.اداره منابع طبیعی باید فعال تر باشد. ما مسئول هستیم و ما را به چالش می کشند .تغییر کاربری وسط زمین زراعی نمی شود و باید نظم و انضباط داشته باشد.
جهاد کشاورزی باید به وظیفه خودعمل کند در شعاع پل ها نباید شن برداشت شود و باید با مجوز باشد و سرمایه های شهرستان به هدر نرود. دامنه های کوه یکسری ویلا و خانه ساخته اند ما مخالف با رشد و سرمایه آنها نیستیم ولی مشکلات خاص خود را دارد.
پرونده ای که اخیرا مشاهده کردم در شهرستان لنگرود و خیلی خجالت کشیدیم پرونده کسی بود که دکه ای کنار خیابان داشته و به عنوان تصرف ادوانی برای او تشکیل پرونده اما در دل جنگل ویلا ساخته اندوکسی با انها کاری ندارد. سوال من این است آیا صاحب دکه جنگل خوار است؟ داریم سر خودمان کلاه می گذاریم . باید با واقعیت جامعه بدرستی برخورد کنیم .

حفظ تعادل و آرامش در جامعه همان اجرای عدالت است

سید حسن رضوی دادستان جدید املش در پایان ضمن تشکر از حاضرین در جلسه گفت: برخود واجب می دانم از زحمات جنت رستمی تقدیر و تشکر کنم سالیان سال در اینجا زحمت کشیدندتوان کاری وتجربه خوب ایشان کمی کار را برای بنده مشکل کرده است و همچنین جادارد از آقای قاضی نیز تشکر ویژه می کنم.
وی افزود: آنچه موجب حفظ تعادل وآرامش جامعه می شود همان عدالت و امنیت است کارگزاران بهترین بندگان هستند چنانکه مولای متقیام حضرت علی(ع) می فرمایند
خیر الناس قضات الحق
پیشگیری از وقوع جرم و برخورد با مرتکبین جنایی دو برنامه مهم ما در شهرستان املش

دادستان املش ادامه داد:اقدامات مد نظر اینجانب در این دادستانی شامل پیشگیری از وقوع جرم و دیگری برخورد با مرتکبین جنایی می باشد که در زمینه پیشگیری از جرم برنامه اینست شفاف سازی قوانین درجهت وظایف ضابطین در کلاس های توجیهی انجام شود
البته مزایای شفاف سازی از یک طرف زمینه های شکل گیری جرم برای ضابطن را معلوم می کند واز طرف دیگر حقوق شهروندی بهتر تامین می شود در نتیجه رضایت شهروندی فراهم می شودمزایای دیگر استفاده از موسسات داوری ارجاع است که مد نظر ما اینست از طریق شورای حل اختلاف انجام شود.
تقویت نقش هیات امنای مساجد دیگر برنامه ماست که می تواند در ایجاد صلح وآرامش این نقش را پر رنگ تر کنداین عوامل زمینه های شکل گیری جرم را برای مجرمین محدود میکند و امنیت شغلی بهتری فراهم می سازد و حقوق شهروندی بهتر تامین می شود .

با کانال همای خبر همراه شوید

  

    

     

  

  

  

  

 

 

About عطیه نصرتی

Check Also

نخستین جشنواره مجسمه های چوبی لاهیجان آغاز بکار کرد

نخستین جشنواره مجسمه های چوبی لاهیجان آغاز بکار کرد شهردار لاهیجان‌ از آغاز نخستین جشنواره …