چاپ مطلب چاپ مطلب

« در اهمیت شوراهای اسلامی شهر و روستا» /انوشیروان مباشرامینی


قسمت پایانی:
اختصاصی همای گیلان، با تحقیقی که به صورت میدانی در زمینه عملکرد شوراهای اسلامی به ویژه در حوزه روستایی انجام شده است، دو عامل: «پایین بودن سطح تحصیلات» و «عدم آگاهی کافی و لازم نسبت به شرح وظایف» در بروز ضعف در اجرا و ناکارآمدی این شوراها نقش بسیار عمده ای دارند و وجود این نقیصه سبب شده تا سطح نارضایتی روستاییان از عملکرد شوراها بالا گرفته و حتی در پاره ای مواقع باعث بروز برخی مشکلات بین آنان گردد.
از سوی دیگر با توجه به اینکه طبق قانون اساسی، شوراهای اسلامی شهر و روستا به عنوان نهادی مردمی که قرار است نقش مهمی را در کشور ایفا نمایند ، نهادی نوپا و کم تجربه در امور اجرایی هستند، لذا آموزش نیروهایی که بتوانند در این شوراها فعالیت نمایند و آگاه به امور باشند، بسیار می تواند به نفع دولت باشد، زیرا حضور این گونه افراد باعث خواهد شد تا انجام بسیاری از امور دولت در بخشهای مختلف به ویژه در بخش عمرانی توسط شوراها انجام شود و این در راستای کوچک کردن دولت است .
بنابراین یکی از راههای هدایت شوراها به یک جایگاه مناسب در نظام سیاسی و اجتماعی کشور همانا توجه به امر آموزش قانون و آشنایی بیشتر با شرح وظایف و اختیارات آنان است . اجرای یک طرح آموزشی به صورت مستمر در زمینه های مختلف سبب می گردد تا شوراهای اسلامی به ویژه در روستاها، بهتر بتوانند وظایف محوله خود را به انجام رسانند. پر واضح است که موفقیت هر چه بیشتر شوراها در انجام وظایف محوله از حجم کارهای انبوه دولت خواهد کاست، اما اگر قرار باشد کارهایی که دولت، طبق قانون به شوراها محول کرده است را نیز به دلیل ضعف شوراها خود انجام دهد این کار تنها هزینه ای اضافی و از طرفی باعث بزرگ تر شدن حجم دولت خواهد شد ، درست برعکس آنچه که مدنظر است .
آنچه که در این مجموعه سعی شده است تهیه گردد، پاسخگویی به پرسشها و ابهاماتی است که امکان دارد برای یک عضو شورا در زمان عضویت در شورای اسلامی روستا مطرح گردد.
در این مجموعه تمام تلاش بر این پایه استوار است که پاسخها مستند بر قانون شوراها، آیین نامه های اجرایی و داخلی، دستورالعمل ها باشد و به این نکته در هنگام پاسخ به پرسشهای طرح شده، اشاره شده است.
ما معتقدیم که این مجموعه می تواند به مراتب کامل تر از آنچه که اکنون در اختیار شما قرار دارد، باشد و این امکان پذیر نخواهد بود مگر با همکاری شما اعضای محترم شوراها با طرح پرسشهای جدید.
امیدوارم ماحصل زحمات یکساله من برای اعضای محترم شوراها مفید واقع گردد و قدمی هر چند کوتاه در جهت رشد و بالندگی نهال شوراهای اسلامی برداشته باشم.

با کانال همای خبر همراه باشید

About عطیه نصرتی

Check Also

جشنواره عصر قلم/ شهرسازی نوین برای رشت در قالب طرح ” رها “

جشنواره عصر قلم / شهرسازی نوین برای رشت در قالب طرح ” رها “ ویژه …