چاپ مطلب چاپ مطلب

در جلسه رفع موانع سد وآب شهرستان سیاهکل مطرح شد:به کسی اجازه برداشت حتی یک قاشق شن رودخانه شمرود رانخواهیم داد/با احداث مخازن ذخیره در مواقع بحران مشکل آب شرب سیاهکل حل خواهد شد

اختصاصی همای گیلان:رضا اسلامی فرماندار سیاهکل در این نشست با اشاره به ۹ دی و روز بصیرت ‘tj : در این روز مردم گیلان زودتر از سایر شهرها در صحنه حاضر شدند و نشان دادند که مردم گیلان همیشه در صحنه و در میثاق با رهبری پیش قدم هستند و ما نیز باید برای این مردم ولایت مدار تمام توان خود را به کار گیریم و امکانات لازم را در اختیارشان قرار دهیم.


اسلامی سیاهکل را یک شهر کوهپایه ای خواندوافرود: مساحت این شهرستان ۱۰۵۰ کیلومتر مربع می باشد و دارای شرایط اقلیمی خاصی است که سیاهکل را متمایز کرده که باید از آن استفاده کرد .
وی بیان داشت: از مجموع اعتباراتی که به شهرستان سیاهکل تعلق گرفته ۴/۹ برای آبفا ۹/۹برای آبفار و ۲/۴ هم به آب منطقه ای تخصیص داده شده است.
فرماندار سیاهکل یادآور شد: بودجه دولتی به صورت قطره چکانی تقسیم می شود و با توجه به پتانسیل هایی که در حال حاضر در کشور وجوددارد وامکاناتی که دولت تدبیر وامید پس از لغو اکثر تحریم ها با بضاعت موجود در کشور ایجاد کرده است که می توانیم نهایت استفاده را از وضع موجود داشته باشیم.
اسلامی بیان داشت: در جلساتی که انجام گرفته نگرانی های خودرا در خصوص مخازن ۳۰۰۰ متری و ۶۰۰ متر مکعبی در شهرستان سیاهکل بیان داشتم که ممکن است با کوچکترین نوسانات در تصفیه خانه بزرگ آب ، با مشکل مواجه شود و ما نیز نتوانیم پاسخگوی مشکلات مردم شویم.
وی خاطر نشان کرد: متاسفانه در حال حاض به جای اینکه مردم از شهر به سمت روستا سوق داده شود، مردم روستا به سوی شهر در حال کوچ هستند که این زیبنده نظام و انقلاب نیست.
فرماندار سیاهکل گفت: سد دیلمان می تواند یک پتانسیل بزرگ باشد . این سد دارای ظرفیت ۶/۷ متر مکعب است که ۲/۴۵ از آن برای آب شرب و چیزی در حدود ۰/۶ مربوط به کارخانه سیمان و ۸/۴۵ میلیون متر مکعب مربوط به بخش کشاورزی است و احداث این سد می تواند تحول عظیمی را ایجاد نماید.
اسلامی اظهار داشت: در خصوص ایجاد جاده و فضاسازی برای سد دیلمان مساعدت های خوبی توسط آب منطقه ای صورت گرفت که ما نیز بتوانیم قانون ۲۱۵ را از مجلس برای این طرح اختصاص دهیم ، اما تقاضا داریم مناطق پایین دست از سد دیده شود و می توان این طرح را به شرکت های سرمایه گذاری و BOT واگذار کرد که بخش پایین دست همزمان با احداث سد تعریف گردد و دیده شود.
مقام عالی دولت در سیاهکل همچنین اجرای آب بند در منطقه باباولی را ضروری دانست و خاطر نشان کرد: برای تغذیه سفره های زیر زمینی و آب چاه در فصول کم باران با مشکل مواجه می شویم و برای ارائه آب شرب به مردم ،احداث آب بند بسیاری از مشکلات در این منطقه را رفع خواهد کرد.
فرماندارشهرستان سیاهکل بیان داشت:متاسفانه رودخانه موشا در کمال بی ادبی غارت شدومردم مسلمااین افراد را نخواهند بخشیدواینجانب حتی مجوز برداشت یک قاشق شن این رودخانه را به کسی نخواهم داد.
مهندس اسلامی گفت : به جهت برداشت بی رویه شن از همین رودخانه وارتفاع ایجادشده از دهنه کانال با سطح رودخانه ، سالها ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ کشاورز این منطقه با مشکل کم ابی مواجه بودند وضلع غربی رودخانه کانال سنگ چین شده اما ضلع شرقی دو موتور پمپ بود که آب را هدایت می کرداین موتورها به جهت اینکه یکسره کار می کردند می سوختند وبا هر سیلی بازوی آنها ازبین می رفت که پس از بررسی پل خرپای ورندیلی زدیم که بتواند آب را هدایت کنداما این پل در زمان کشاورزی وبا عجله زده شدوموجب گردید موتورهای دیزلی جمع آوری گردد.منتها از نقطه ای که پل زده شدتابه نقطه اصلی به وسیله ی ناودانی به طول یک کیلومترآب به کانال می رسد واین قسمت خاک رس است که اگر آب به این شکل رها شود بی شک در بهار آینده کل منطقه دچار رانش خواهدشدوالبته چند صد میلیونی که هزینه شده را با خود خواهد بردلذا تقاضا داریم که بازوتثبیت شودبعد کانال پرسی یا بتنی زده شود البته برای این کار اعتبار گذاشته ایم .
در ادامه نماینده مردم شهرستانهای لاهیجان وسیاهکل در زمینه قیام مردم گیلان در روز ۸دی اشاره نمودوافزود:مردم گیلان در شرایطی که تعدادی از فتنه گران از مسیر انقلاب دور شده بودند در یک حرکت خود جوش در مقابل آنان ایستادگی کردند وبه دیدار مقام معظم رهبری رفتند تا اعلام نمایند که پای این انقلاب ایستاد ه اند.
دکترنیک فر افزود:این حرکت مردم گیلان در تاریخ ثبت شد ونشانگرآن است که این مردم وفادار این انقلاب هستند.
وی اظهارداشت :مردم این منطقه حق بزرگی به گردن این انقلاب دارندلذا از همه کسانی که در گذشته زحمت کشیده اند تشکر می کنم.
نیکفرتصریح کرد:آب مهترین اساس زندگی بشری به حساب می آید و۶۰ تا ۷۰ در صد بدن ما از آب تشکیل شده است واگر آب نباشد حیات بشری معنا ندارد.
نماینده مردم در خانه ملت از مدیرعامل آب منطقه ای خواست تا نسبت به احداث سددیلمان اقدام نمایند ومسئولین هم پیگیر باشند.
آنگاه مدیر عامل آب منطقه ای استان گیلان اظهارداشت:۹دی انقلاب دیگر در ایران بود از این رو برای ما بسیار حایز اهمیت است.
مهندس لطفی افزود:شهرستان سیاهکل ریشه تاریخی دارد ودر انقلاب هم پای کار بوده است اما ادعای خاصی ندارد واز پیشرفت متوازن برخوردار نیست.
وی با اعلام این مطلب که حسن امید وار مدیرآبفای این شهرستان زحمات زیادی کشیده است گفت:با راه اندازی مخزن ۱۰۰۰متر مکعبی مشکل آب شرب دیلمان برای ده سال آینده حل خواهد شد ودر شهر سیاهکل هم ساخت دو مخزن ۶۰۰ و۳۰۰۰ مترمکعبی وخط انتقال ۴۱۲۰ در دستور کار است که اسناد مناقصه این مخازن وخط انتقال آماده است.
وی تصریح کرد:برآورد اولیه ما ۱۲میلیارد است که همه آنها دریک پکیچ قرارداردودر همین ماه به مناقصه خواهد رفت.
مدیر عامل آب منطقه ای استان گیلان اضافه کرد: سیاست دولت براین است که ازاوراق و اسناد خزانه برای پیمانکاری در بحث اجرا استفاده کندواز پیمانکارانی قوی بهره بگیرد که برای صد ودویست میلیون معطل نباشدلذا محل پرداخت ما اعتبار عمرانی و اوراق بهاداراست .
مهندس لطفی در زمینه احداث سد دیلمان اضافه کرد:این سد در همین ماه به مناقصه می رود ودر ماه آینده ابلاغ وقبل از سال هم اجرا می شود.
در پایان مدیر عامل آب و فاضلاب شهری گیلان طی سخنانی گفت:پروژه های در حال اجراء در شهرستان سیاهکل شامل حفر وتجهیز یک حلقه چاه واجرای خط انتقال آب می باشند که هدف ازاین پروژه ها تامین آب وتحت فشار قرار دادن شبکه آب خیابانهای کاسپین وکدوبنک است .
مهندس سید محسن حسینی اظهار داشت:برای ایجاد تاسیسات تصفیه خانه فاضلاب از فاینانس (سرمایه گذاری خارجی)استفاده نموده که جهت جمع آوری شبکه فاضلاب شهر سیاهکل در نظر گرفته شده است
وی اذعان داشت : برای تکمیل مخزن ۱۰۰۰ متر مکعبی شهر دیلمان که در مرحله نهایی می باشد وهم اکنون کار برقی رسانی به ایستگاه پمپاژ واسط در حال انجام است که امید واریم در دهه فجر به افتتاح برسد.

 

 

About سردبیر ارشد

Check Also

واکاوی نمایش ضعیف ملی پوشان والیبال در لیگ ملتها

مجید صبوحی کارشناسی فرهنگی ورزشی و مربی والیبال طی یادداشتی نوشت: در آستانه المپیک ریو …