چاپ مطلب چاپ مطلب

در دیدار اعضای کمیسیون فرهنگی شورای شهر رشت با نماینده ولی فقیه گیلان: آیت‌الله رسول فلاحتی: موازی کاری و تنش از آثار تعدد مراکز فرهنگی است

در دیدار اعضای کمیسیون فرهنگی شورای شهر رشت با نماینده ولی فقیه گیلان: آیت‌الله رسول فلاحتی: موازی کاری و تنش از آثار تعدد مراکز فرهنگی

رییس کمیسیون فرهنگی شورای شهر رشت: برنامه ریزی کمیسیون فرهنگی برای تقویت زیرساخت‌های فرهنگی موجود در رشت

به گزارش همای گیلان نقل از روابط عمومی و امور بین الملل شورای اسلامی شهر رشت اعضای کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر رشت پس از گذشت حدود ۳ ماه از شروع به کار کمیسیون جهت ارایه گزارش به دیدار آیت ا … رسول فلاحتی نماینده ولی فقیه در گیلان رفتند.

نماینده ولی فقیه در گیلان، آیت الله رسول فلاحتی تعدد مراکز فعالیت های فرهنگی را یکی از مشکلات در سطح کلان کشور و استان عنوان نمود و افزود: موازی کاری، نبود همگرایی و تنش در سایه موازی کاری و نبود همگرایی از آثار و خروجی تعدد مراکز فرهنگی محسوب می شود.

وی، به وجود فقر در سایه سرسبزی گیلان اشاره کرد و افزود: سالانه بیش از ۳۰ میلیون نفر گردشگر وارد استان می شوند و با توجه به اینکه تلاش های بسیاری در راستای پیشرفت و توسعه گیلان انجام شده اما همچنان فقر در استان حاکم است.

امام جمعه رشت با بیان اینکه ۸ هزار شهید به ویژه شهدای مدافع حرم خروجی کانون های فرهنگی گیلان است، تصریح کرد: بیش از این می توان در عرصه فرهنگی کار انجام داد.

آیت الله فلاحتی به ورود نیروهای جوان به شوراهای شهر اشاره کرد و گفت: هر جا اخلاص و یاد خدا باشد همه همگام حرکت می کنند.

وی با اشاره به اینکه آسیب ها و رانش های فرهنگی به لحاظ نبود هماهنگی ها به کف جامعه کشانده می شود، بیان کرد: دستگاه های مشخصی متولیان امور فرهنگی هستند و فعالیت ها باید با وحدت رویه انجام شود.

نماینده ولی فقیه در گیلان به جایگزینی مسوولان جدید در تصدی ها در استان اشاره کرد و یادآور شد: غربالگری مسوولان قدیمی در استان باید به مرور صورت گیرد و این امر در حال انجام است.

 

آیت الله فلاحتی با بیان اینکه ورزش گیلان در سال های اخیر آسیب دیده است، خاطرنشان کرد: ورزش گیلان میدان تاخت و تازهای سیاسی شده و این امر به دلیل نفوذ قدرتمندان سیاسی است ضمن اینکه بعضی رجال سیاسی به فکر کار برای اطرافیان خود هستند.

وی ادامه داد: به وسیله افرادی می خواهیم زیرساخت های فرهنگی را درست کنیم که خودشان مشکل دار هستند البته ناامید نیستیم و در این عرصه باید فرهیختگان دانشگاهی و حوزوی را در این عرصه ورود دهیم.

امام جمعه رشت با تاکید براینکه بنرهای تبلیغاتی در سطح شهر باید برای تولید و کالای داخلی استفاده شود، اظهار کرد: شورای شهر رشت باید به خروجی کارها فکر کند و با برنامه حرکت کند.

آیت الله فلاحتی، جهادی عمل کردن را اولویت فعالیت های فرهنگی در شورای شهر رشت عنوان کرد و افزود: نظارت شورای شهر رشت بر انجام فعالیت های فرهنگی حائز اهمیت است.

وی درایت، مدیریت، ظرافت و میدانی عمل کردن را موجب به نتیجه رسیدن امور دانست و تصریح کرد: کمیسیون فرهنگی شورای شهر باید با نهادهای فرهنگی رابطه برقرار کند و انتقال تجربه را مد نظر داشته باشد.

نماینده ولی فقیه در گیلان با اشاره به اینکه به زودی در مجموعه استان جوانان خوب دلسوخته، دیندار و اهل تدین روی کار خواهند آمد، بیان کرد: در میدان سیاست می خواهیم بزن بزن حذف شود و جهادی عمل کنند.

آیت الله فلاحتی بر ارتقای نظارت شورای شهر رشت در بخش های مختلف شهری تاکید کرد و یادآور شد: فعالیت های فرهنگی گسترده بوده و نیازمند اتاق فکر است

رییس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر رشت با تاکید بر ظرفیت‌های شهر رشت در بخش زیرساختهای فرهنگی و اجتماعی و عنوان شهر “اولین‌ها” برای شهر رشت ادامه داد: از آنجاییکه از گذشته دغدغه مباحث فرهنگی را داشتم پس از شروع به کار کمیسیون با همفکری دوستان دیگر در کمیسیون برخی از فعالیت ها در حوزه فرهنگی، اجتماعی و ورزشی را احصا کردیم که نیاز است مدیریت شهری با همکاری دستگاه های تخصصی همان موضوع و در قالب ۲۲ کارگروهی که در زیرمجموعه کمیسیون فرهنگی است به ارایه خدمات بپردازد.

نادر حسینی شورای فرهنگ عمومی را سیاست گذار مباحث فرهنگی در استان دانست و گفت: در شهرستان های دیگر جلسات شورای فرهنگ عمومی تشکیل می‌شود ولی در شهر رشت با توجه به تمام ظرفیت‌‎‌هایی که وجود دارد به جهت اینکه اداره ارشاد مستقل ندارد این جلسات تشکیل نمی‌شود. اولین درخواست ما احیای مجدد اداره فرهنگ و ارشاد شهر رشت و همچنین حضور نماینده کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای شهر رشت به عنوان نماینده شهر رشت در این جلسات است تا بتواند از حق و حقوق شهر رشت در مباحثی مانند مشکلاتی که در کتابخانه مرکزی شهر رشت، تالار مرکزی شهر و یا مجتمع خاتم الانبیا که در سالهای اخیر آن درخشش مورد نظر را نداشته ورود و از حق وحقوق شهر رشت در جلسات دفاع نماید.

وی امورات فرهنگی را در شهر امری مهم ولی مغفول دانست که در عمل در اولویت قرار ندارد و ادامه داد : در کمیسیون فرهنکی با تشکیل ۲۲ کارگروه به شکل تخصصی مباحث فرهنگی، اجتماعی و ورزشی پیگیری می شود. اما دستگاه‌های متناظر باید پای کار باشند تا اتفاقات درخشانی در شهر رقم زده شود و الگویی باشیم برای شهرهای دیگر.

رییس کمیسیون فرهنگی شهر رشت با اشاره به وجود ظرفیت‌های ساختاری در شهر رشت تصریح نمود: در هر منطقه ای از شهر رشت ظرفیت های مناسبی وجود داردکه نیاز به تقویت دارد به عنوان مثال با توجه به تعامل کمیسیون با اداره اوقاف بقعه خانم فاطمه اخری(س) در تلاش هستیم تا این مکان تبدیل به یک قطب فرهنگی شود.

نادر حسینی با اشاره به نزدیک شدن به ایام یکصدمین سالگرد شهادت میرزاکوچک خان جنگلی گفت: مجموعه مدیریت شهری به همین جهت جلساتی را برگزار نمود تا بتوان در قالب برگزاری این مراسم شخصیت میرزاکوچک خان را معرفی نمود و در همین راستا افتتاحیه کنگره میرزا کوچک خان را در سال جاری و اصل کنگره در سال آینده رخ خواهد داد.

وی بودجه فرهنگی شهرداری رشت را ناچیز عنوان نمود و ادامه داد: برنامه ریزی شورای ششم به شکلی است که برای بودجه سال آینده که قرار است در ماه‌های آینده به شورا ارایه شود درصد مشخصی برای بودجه فرهنگی دیده شود تا کارهای بزرگی را در قالب کارگروهای زیرمجموعه کمیسیون فرهنگی دنبال کنیم. اما حوزه فرهنگی شهر رشت نیازمند ورود و حمایت همه دستگاه ها از جمله استانداری است که متاسفانه شهر رشت سهمی از بودجه استانی در حوزه فرهنگی ندارد.

نائب رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر رشت با اشاره به مشکلات مالی و تورم در جامعه و حضور شهروندان در شورا برای درخواست کمک مالی به اعضای شورا افزود: امروز شاهد حضور افراد زیادی برای دریافت کمک مالی به دلیل مشکلات گسترده ای که به لحاظ مالی در بین مردم وجود دارد به اعضای شورا می‌شود. در این اوضاع افزایش قیمت نان و بنزین جز پارامترهایی است که نشان داده موجب افزایش تورم و پایین آمدن قدرت خرید مردم خواهد شد و اگر این اتفاق قرار است در این استان اتفاق بیافتد در دیرترین بازه این اتفاق برای استان رخ دهد. شهر رشت و استان گیلان به لحاظ مالی شرایط مناسبی ندارد و هر ریال افزایش در هزینه تاثیرات منفی گسترده ای در بین مردم خواهد داشت.

علیرضا تاج شهرستانی ادامه داد: وضع برخی از قوانین ساخت و ساز زندگی شهروندان را به مخاطره انداخته است. برخی افراد اقدام به ساخت در زمینی که در داخل شهر رشت وجود دارد ، میکنند و یا برای ملکی که در سالهای دور ساخته شده است وقتی به کمیسیون ماده ۱۰۰ مراجعه می‌کنند مشاهده می‌کنند که کاربری ملکشان در نقشه شهرداری زراعی است. در حالی که این املاک امروزه در معابر شهر مثل پشت یخسازی و میدان جهاد قرار دارند و نمی‌توان انتظار داشت که افراد در این بخش از شهر مشغول کشاورزی باشند. و برای چنین املاکی حکم تخریب صادر شده است. اگر مدیران استانی اسبق واقعا به زراعت اعتقاد داشتند پس چرا برخی از پروژه ها مانند قطار رشت به تهران از املاک زراعی عبور نمود. در این اوضاع اقتصادی مردم شرایط مناسبی ندارند و باید پشت و پناه آنان باشیم و توقع داریم نماینده ولی فقیه در این زمینه ها یاری رسان باشد.

وی با تاکید بر مشکلات شهر رشت در زیرساخت ها تصریح نمود: شهر رشت در زیر ساخت های مختلف چه در تعداد کتابخانه و چه در تعداد سرویس بهداشتی دچار مشکل است. در حوزه فرهنگی مسجد می‌تواند کاکردهای مناسبی مانند عبادت و یا جایگاهی برای مطالعه افراد باشد ولی در حال حاضر بیشتر در وقت نماز از مساجد استفاده می شود .

نائب رئیس کمیسیون فرهنگی شورا ایجاد شور و نشاط در بین اقشار مختلف مردم را لازمه جامعه امروز دانست که همه دستگاه های متولی مانند صدا و سیما، سازمان فرهنگی شهرداری و اداره ارشاد در همین راستا باید با هم همکاری نمایند و انتظار میرود به این بخش توجه ویژه ای صورت بگیرد چه در بحث بودجه و چه در بحث نیروی انسانی .

سید حسین رضویان عضو کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر رشت گفت: پرداختن به مسائل و موضوعات فرهنگی را می بایست در قالب یک فرایند دید و مدیریت شهری به عنوان یکی از مهمترین نهادهای متولی مسئول تعالی شهروندان است .

وی ادامه داد: زمانی که از لغت تعالی استفاده می‌کنیم یعنی ابعاد مختلف توسعه فردی و اجتماعی مدنظر است.

وی افزود: فرهنگ مفهوم گسترده‌ ای است که ارزش‌های اجتماعی و هنجار‌های موجود در جوامع بشری و همچنین دانش، باورها، هنرها، قوانین، آداب و رسوم، را شامل می‌شود، در رشت عزیزمان برای صیانت از این گنجینه ارزشمند و منحصر به فرد چه کرده ایم؟

سیدحسین رضویان در ادامه گفت:باز به لغت تعالی رجوع میکنم و مجموع آنچه که اشاره داشتم اینست؛ مدیریت شهری به نمایندگی از نهاد قدرت برای پدید آوردن شهروندی روزآمد که به تعالی رسیده است مسئول است زیرا این شهروند روزآمد به تعالی رسیده است که جامعه ای می‌سازد که در مسیر توسعه کوشایی به خرج میدهد.

 

About نسرین عشقی

Check Also

۵۰ گونه جانوری ایران در خطر انقراض

۵۰ گونه جانوری ایران در خطر انقراض کارشناس دفتر مدیریت حیات وحش سازمان حفاظت محیط …