چاپ مطلب چاپ مطلب

در نشست هم اندیشی مدیراجرایی سندیکا و فعالان صنعت چای گیلان مطرح شد:  آقایان دولت، به تولیدکنندگان چای تسهیلات بدهید نه به واردکننده

در نشست هم اندیشی مدیراجرایی سندیکا و فعالان صنعت چای گیلان مطرح شد:

 آقایان دولت، به تولیدکنندگان چای تسهیلات بدهید نه به واردکننده/
ارزهای دولتی و چای های سنواتی بلای جان صنعت چای کشور شد

 نمایندگان گیلان در مجلس شورای اسلامی به بحران صنعت چای کشور ورود کنند/

کارخانجات چای کشور دچار بحران و رو به تعطیلی است/

ارزهای دولتی را به دارو و سلامت شهروندان اختصاص دهید نه به واردات چای !

چای سنواتی که در واقع همان چای تاریخ مصرف گذشته است هم اکنون به میزان ۱۷ هزار تن در گیلان وجود دارد

در نشست مدیر اجرایی سندیکا چای کشور و جمعی از فعالان صنعت چای گیلان عنوان شد :
با این ارزهای دولتی و حمایت از وارد کننده ، کشاورزان و کارخانجات چای محکوم به نابودی هستند!!
و لازم است نمایندگان مجلس برای حمایت از صنعت چای کشور اقدام کنند

اختصاصی همای خبـر ( همای گیلان)
در این جلسه که با حضور مهدی صادق‌حسنی، مدیر اجرایی سندیکای چای کشور ، سعید رحمت‌سمیعی رئیس هیات مدیره، محبی مدیر عامل اتحادیه چایکاران ، جمعی از فعالان و رؤسای تشکل های مرتبط با صنعت چای و رسانه های گیلان برگزار شد، وضعیت نابسامان صنعت چای و بدهکاری های میلیاردی کارخانه داران به کشاورزان و رکود بازار چای داخلی مورد بحث و گفتگو قرار گرفت.

صادق‌حسنی، مدیر اجرایی سندیکای چای با ذکر اینکه گیلان در سال ۸۷ دارای ۳۵ هزار هکتار باغات چای بوده و ۷۰ هزار تن چای تولید می‌کرده است گفت: تولیدات چای گیلان هم اکنون به ۱۵ هزار تن رسیده است و هم اکنون متاسفانه بالغ بر ۵۰۰ میلیارد تومان به چایکاران بدهکاریـم.

مدیر سندیکای چای گفت: معضل اصلی صنعت چای کشور واردات بی رویه و بدون گمرکات و عدم حمایت از تولیدکنندگان داخلی است.

وی گفت: چای سنواتی که یکی از متولیان آن سازمان تعاون روستایی است توسط عده ای فرصت طلب و سودجو با انواع دیگر مخلوط شده و وارد بازارهای کشور میشود و علاوه بر آسیب به صنعت چای داخلی سلامت شهروندان را به مخاطره می اندازد.

وی گفت: چای سنواتی که در واقع همان چای تاریخ مصرف گذشته است هم اکنون به میزان ۱۷ هزار تن در گیلان وجود دارد 

مهدی صادق حسنی گفت: سال گذشته بخشی از چای سنواتی کشور در اختیار بانک ملی گذاشته شد که با فروش آن مطالبات خود را وصول کند و بانک ملی نیز این چای را با قیمت کیلویی ۱۶ هزار و پانصد تومان به مزایده گذاشت.

وی با ذکر ابنکه امسال قیمت تمام شده چای برای تولیدکنندگان ۸۵ هزارتومان است گفت: بانک ملی مزایده امسال خود را نیز ۱۶ هزار و پانصد تومان گذاشت و زمان مزایده نیز همزمان با تولیدات چای کارخانجات گیلان در خرداد ماه بوده است.

وی توضیح داد : چای نامرغوب سنواتی با قیمت پایین ظرفیت بازارها را بسته و تلاش سندیکای چای همواره این بوده که برگ سبز و مرغوب چای گیلان بتواند جایگاه خود را بیابد.

وی اعلام کرد: آخرین افزایش بهای برگ سبز ۲۰ درصد بوده که به شدت از افزایش نرخ تورم بانک مرکزی پایین تر است.

مدیر اجرایی سندیکای چای گفت: کشاورزان چای با مشکلات عدیده و عدم توجیه اقتصادی در کار مواجهند؛ تولیدات رو به رکود است و کارخانه نیز بدون باغات معنایی ندارد.

وی تاکید داشت : صنعت چای کشور به شدت دچار رکود شده و فقط حمایتهای دولتی از کشاورزان و کارخانه داران میتواند کارگشای این معضل باشد.
وی خاطرنشان کرد: عدم متولی گری و سیاست های غلط باعث از بین رفتن ۹۰ درصد از باغات چای مازندران شده است.

کارخانجات چای کشور دچار بحران و رو به تعطیلی است/

سعید رحمت‌سمیعی ، رئیس هیات مدیره سندیکای چای نیز در این جلسه هشدار داد: کارخانجات چای کشور دچار بحران است و هم اکنون سه کامیون حامل ۵۱ تن چای تولید سال ۸۶ فرآوری شده و مجوز گرفته در گمرک مشهد در انتظار ترخیص و صادر شدن به خارج از کشور است!!

وی با تصریح این مطلب که چای سنواتی در واقع همان چای تاریخ مصرف گذشته است گفت: قانون تعزیرات میگوید خرید و فروش کالای تاریخ مصرف گذشته قاچاق محسوب میشود.

وی گفت: قائله چای دبش یک دعوای داخلی بوده و چای های سنواتی متاسفانه دارای مجوز و براحتی در حال فرآوری و خرید و فروش هستند و بسته های شکیل و زیبا چای چند سال مانده را به قیمت ۴۰ هزارتومان به مغازه داران میفروشند! در حالیکه امسال عملا بهای تمام شده چای برای تولیدکنندگان ۸۵ هزار تومان است.

سمیعی گفت: عجیب آنجاست که به دنبال سیاستهای غلط، تسهیلات بانکی بجای حمایت از صادرکنندگان به وارد کنندگان اختصاص می یابد؛ تولید کننده با دلار ۵۰ تومان تولید مبکند و با دلار ۴۰ تومان صادر میکند و عملا بجای تشویق تنبیه میشود! و این در حالی است که واردکننده چای در کشور با دلار ۲۸ هزارو پانصد تومانی چای وارد میکند و ارزش افزوده را نیز پرداخت نمیکند! این یک بدعت آشکار و تیشه به ریشه‌ی تولید زدن است.

رحمت سمیعی گفت: بدهکاریهای کلان و چندصد میلیاردی تولیدکنندگانی چون بنده را عمر نوح نیز نمیتواند پاسخگو باشد و بنده به علت بدهی در صنعت چای هم اکنون ممنوع الخروج و از تسهیلات بانکی محرومم و این به آن معناست که حتی برای کارگر خود نیز امکان یک امضای بانکی ندارم؛ چرا بیان حقیقت جرم شده و تولید کنندگان پناهی ندارند؟!

 

نمایندگان گیلان در مجلس شورای اسلامی به بحران صنعت چای کشور ورود کنند/

فرشید محبی مدیرعامل اتحادیه چایکاران نیز در این نشست ضمن بیان مشکلات عدیده در مسیر کاشت برگ سبز چای، مراحل برداشت، هزینه های حمل و نقل از جاده های صعب العبور و مشکلات دیگر مربوط به کارخانجات چای گفت: تخلفات صورت گرفته در موضوع چای دبش از مدتها پیش آشکار بود و زمزمه میشد اما پاسخگویی نبود و پیگیری هم صورت نگرفت.

وی تاکید داشت در انبارهای مختلف گیلان چای هایی متعلق به چندین سال پیش موجود بوده و هست که سرنوشت آنها مشخص نمیشود.

وی با ذکر اینکه چای گیلان به دلیل اقلیم مناسب دچار آفت نمیشود و سمپاشی نمیگردد گفت: چای ایرانی از سالم ترین و مرغوب ترین چای های جهان است و قابلیت صادرات بسیار بیشتر از میزان کنونی دارد اما سیاستهای غلط و عدم همکاری دولت مجال تولید سودمند و منصفانه در این صنعت را به چایکاران نمیدهد.

محبی با تاکید بر اینکه هر کجا صحبت از ارزهای دولتی در واردات شد، بی شک فساد مالی در شرف انجام است گفت: همین که رقمی بالغ بر ۳ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار به یک شرکت تجاری داده میشود، نشانگر وجود فساد مالی در آن صنعت است.

وی تاکید داشت : واضح است تولید کنندگان چای داخله هرگز نخواهند توانست با شرکتهایی که وام های کلان میگیرند و تبلیغات گران قیمت به تلویزیونهای سراسری میدهند رقابت کنند و سرنوشتشان ورشکستگی و زمین خوردن است.

وی با ذکر اینکه ضروری است نمایندگان شهرهای گیلان در مجلس شورای اسلامی به بحران تولیدکنندگان صنعت چای کشور ورود کنند، گفت: بسیار لازم و ضروری است که تصمیم گیران کلان صنعت چای کشور ، مصوبات و تصمیمات خود را در حضور نمایندگانی از اتحادیه چایکارن، سازمان جهاد کشاورزی، حداقل دو چایکار نمونه کشور و چند کارخانه دار اجرایی کنند چرا که وارد کنندگان چای هرگز اشراف به بحران های جاری در فرآیند تولید چای ندارند.

وی گفت: متاسفانه سال سختی برای کشاورزان و کارخانه داران چای در پیش است، مشکل فروش چای،خشک داریـم و نگرانی اینجاست که ممکن است پس از این کارخانه داران فقط اقلامی را از کشاورزان خریداری کنند که فروش مناسب داشته و در انبار نمیماند.
محبی گفت: در کشور همسایه ترکیه ، حق گمرک واردات چای ۱۵۰ درصد است در حالیکه در کشور ما برای وارد کنندگان پرداخت حق گمرک برای واردکننده از ۲۰ درصد به ۵ درصد کاهش یافته است!!
وی گفت: برای سامان یافتن بازار تولید چای در کشور و حمایت از تولیدکننده باید ارز نیمایی و ارز دولتی در واردات حذف شود.

ارزهای دولتی را به دارو و سلامت شهروندان اختصاص دهید نه به واردات چای ! 

هادی امیدی، نایب رئیس هیات مدیره چای کشور و از فعالان سندیکای چای نیز در این نشست با ذکر اینکه تهاتر قیمت نفت با واردات سری لانکا ضربه ای بر پیکره صنعت چای کشور بود گفت: پرواضح است که افزایش قیمت برگ سبز چای باید متناسب با تورم بازار باشد و سوال ساده بنده این است که چطور وقتی حتی یک دانش آموز دبستانی قادر به محاسبه و درک این موضوع هست که هرگاه میزان مصرف معلوم و تولیدات چای نیز معلوم است آنگاه میزان ارز تخصیصی نیز باید متناسب با آنها تعیین شود،
چرا این همه کارشناس اقتصاددان اینگونه ناهمخوان رفتار میکنند؟!!

هادی امیدی گفت: ‌بحث چای دبش مربوط به امسال و پارسال نیست و این گونه سودجوییها از سوی نابخردان و فرصت طلبان سالیانی است که اقتصاد کشور را به مخاطره انداخته است.

این فعال صنعت چای گفت: عمده کشاورزان و کارخانه داران چای زحمتکش، پرتلاش، وفادار به نظام و انقلاب اسلامی هستند و چرخه اقتصادی کشور وابسته به تلاش آنان است؛ از جان برای کار مایه میگذارند، اما قربانی سیاست های غلط هستند. شما بگویید با ۵۰۰ میلیارد مطالبات چایکاران چه باید کرد؟!

وی گفت: امسال از سوی مقام معظم رهبری سال مهار تورم و حمایت از تولید ملی نام گرفته اما در عمل هیچگونه حرکتی برای حمایت از تولیدکننده نمی‌بینیـم و کشاورزی که کار کرده و تولید داشته باید به بانک و به مغازه دار مقروض باشد!

وی تاکید داشت: فشار روی کارخانجات هم زیاد است و دشمنی با چای داخلی کشور از جایی شروع شد که واردات بی‌حساب و ارز دولتی وارد صنعت چای شد، درحالیکه ارز باید ابتدا به دارو و اقلام مرتبط با سلامت شهروندان اختصاص یابد.

امیدی با خاطرنشان ساختن اینکه تجار پاکدست و شریف هم در کشور و در گیلان داریـم گفت : امیدواریم با همت مسئولان لایق، این رانت و فساد از صنعت چای کشور برچیده شود.

در پایان این جلسه صادق حسنی، مدیر اجرای سندیکای چای به سوالات خبرنگاران و حضار پاسخ داد.
در این جلسه مطرح شد:
– عمده ارگانها و دستگاههای دولتی در پذیرایی های خود از چای خارجی استفاده میکنند.

– تلویزیون سراسری کشور میتواند در یک اقدام حمایتی برای تولید کنندگان صنایع داخلی تبلیغات رایگان ۳۰ ثانیه ای پخش کند.

انتهای پیام/ همای خبر

تنظیم خبر: نسرین عشقی

About نسرین عشقی

Check Also

افتتاح نخستین طرح صنعتی گیلان در سال جهش تولید

افتتاح نخستین طرح صنعتی گیلان در سال جهش تولید گیلان یک قطب صنایع غذایی در …