چاپ مطلب چاپ مطلب

در کمیسیون تلفیق ترافیک و محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر رشت تصویب شد: ️ قرارداد همکاری رانندگان استیجاری با شهرداری اصلاح میشود/ اضافه حقوق و مزایا برای رانندگان شرکتی شهرداری در سال جدید

در کمیسیون تلفیق ترافیک و محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر رشت تصویب شد:

🔺️ قرارداد همکاری رانندگان استیجاری با شهرداری اصلاح میشود/
اضافه حقوق و مزایا برای رانندگان شرکتی شهرداری در سال جدید

🔹️ رضویان، عضو کمیسیون: هدف ما اصلاح امور در شهرداری و رضایت کلیه نیروهای مرتبط با شهرداری است

🔹️عباس نژاد، عضو کمیسیون: اشخاصی در بدنه شهرداری خودرای عمل کرده و حق آزادی بیان را از دیگران گرفته‌اند!
جلسات شورا باید راس ساعت انجام گیرد، تاخیر در حضور را نمی پذیریم/

عصر دیروز در جلسه تلفیق کمیسیونهای شورا مطرح شد: در قراردادهای شهرداری با رانندگان شرکتی، اصلاحات اساسی صورت میگیرد؛ در ترددهای شهری ساعتی ۳۰ هزار تومان و در ماموریتها، حداقل ۱۵۰۰ تومان یا بالاتر.

اختصاصی همای گیلان_ عصر دیروز بیست و ششمین جلسه کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شهری بصورت تلفیقی با کمیسیونهای بهداشت، محیط زیست، خدمات شهری و کمیسیون بودجه در سالن جلسات شورای شهر رشت برگزار شد.
دستور جلسه، بررسی مشکلات رانندگان استیجاری اعم از قراردادی، شرکتی و… طرف قرارداد با شهرداری بود.
این جلسه با حضور اعضای شورا، سرپرست مدیریت سرمایه انسانی شهرداری ، مسئول خدمات شهرداری و معاون برنامه ریزی و توسعه منابع انسانی شهرداری و با حضور یک نفر از رانندگان طرف قرار داد آغاز به کار کرد.

عباس نژاد، عضو کمیسیون و رییس کمیسیون ترافیک شورا, در ابتدای جلسه با اظهار این مطلب که تعداد رانندگان بیشتری به این جلسه دعوت بوده‌اند و بنابر شنیده های موثق، از بیم انفصال شغلی، در جلسه حاضر نشده‌اند، گفت: این خود یک تخلف است که حق آزادی بیان در روز کارگر از کارگر سلب میشود!
وی اضافه کرد: تعداد بیشتری از رانندگان آماده حضور و بیان مشکلات خود در جلسه بودند، در ساعات آخر از حضور منع شده‌اند، عباس نژاد گفت: شاید اگر این رانندگان حضور داشتند، با ادله کافی میشد مجابشان کرد و متاسفیم که امروز حتی مجال صحبت به آنان داده نشد. وی گفت عوامل این امر باید شناسایی شوند. عباس نژاد همچنین در این جلسه تاکید کرد: از همکاران شهرداری توقع داریم دقایقی پیش از جلسه در محل شورا حضور داشته باشند و این موضوع که هر بار ما راس ساعت در جلسه حاضر باشیم و منتظر بمانیم تا مدعوین جلسه با تاخیرهای طولانی یک به یک و پراکنده وارد جلسه شوند، خود نشان وجود بی نظمی در بدنه شهرداری است و بنده در جلسات آتی این تاخیرها را تحمل نخواهم کرد.

سید حسین رضویان , رییس کمیسیون  محیط زیست و خدمات شهری نیز ضمن تبریک ایام و آرزوی قبولی طاعات اظهار کرد: طبق اطلاعات واصله تعداد ۱۱۵ راننده شرکتی، با خودرو که طی قراردادهایی مستقیما با شهرداری در همکاری هستند از میزان دریافتی خود رضایت ندارند.
وی گفت: این رانندگان ضمن اینکه هیچگونه خدمات بیمه‌ای ازسوی شهرداری دریافت نمیکنند، از مزایایی چون سنوات، حق اولاد حق عائله‌مندی و غیره نیز برخوردار نیستند و در اسفند ماه گذشته با کسری حقوق نیز مواجه شده‌اند!
وی توضیح داد: باید برای این اجحاف در حق راننده ای که ماشین و سوخت مصرفی را آورده و خود نیز همه روزه در حال خدمت‌رسانی به شهرداری است فکری کرد، چرا که این رانندگان فارغ از اینکه بمستقیما با مجموعه مدیریت شهری همکاری میکنند و باید از حمایتهای شهرداری برخوردار شوند، به‌عنوان شهروند نیز لازم است وجاهت آنان محترم شمرده شود و درایتی در حل مشکلات حقوقی آنان انجام گیرد.

آمنه خدابخشی، سرپرست مدیریت سرمایه انسانی شهرداری در این جلسه اظهار کرد: قراردادهای مابین شهرداری و نیروهای شرکتی بارها هم در شوراهای پیشین و هم در شهرداری مورد آنالیز و بررسی قرار گرفته است. خدابخشی گفت: مفاد این قرارداد ها شامل درخواستهایی که رانندگان دارند نبوده و جنس قرارداد ما با این رانندگان بیمه‌پذیر نیست!
وی گفت: در قراردادهای ما اجاره خودرو ثبت گردیده و ما با نفر و شخص طرف قرارداد نیستیم، بلکه فقط خودرو را در اجاره گرفته‌ایم؛ لذا مشکلات بیمه‌ای رانندگان بر عهده شهرداری نیست و در حین کار نیز هر راننده میتواند در صورت عدم حضور شخص دیگری را جایگزین کرده و مراتب را طی نامه‌ای کتبی به شهرداری اعلام نماید.

سید حسین رضویان در این باره گفت: قراردادهای شهرداری، هم با نیروهای شرکتی و هم با پیمانکاران دارای ضعف و نقص است. وی تاکید کرد: در مفاد این قراردادها گاه خودرو طرف قرارداد شمرده شده و گاه شخصِ راننده.
وی گفت: این خودروها تسلا نیستند که بدون سرنشین کار کنند و بالطبع هر خودرو راننده میخواهد و در شرایطی که، راننده مبلغی حدود ۲۰۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان بابت خرید خودرو پرداخته و این سرمایه خود را در اختیار شهرداری گذاشته و خود نیز در محل حاضر و در حال خدمات رسانی است، قرارداد شهرداری با خودرو، کاملا غیر منطقی و اجحاف در حق راننده است.
رضویان تاکید کرد: طبق قوانین کار، هر شخصی در این جامعه به کاری مشغول است، باید  مشمول خدمات بیمه شود.
وی اضافه کرد: هیچکدام از اعضای شورا رضایت ندارند که طبق این قرارداد اجحافی در حق رانندگان شهرداری صورت گیرد، ضمن اینکه، عقد قرارداد هم وحی منزل نیست و میتوان آن را مورد بازبینی قرار داد و معایب و ضعفهای آن را تصحیح نمود. رضویان گفت: لازم است تصمیمات به شکلی گرفته شود که هم شهرداری و هم رانندگان مرتبط با شهرداری هر دو ذینفع باشند.

میرشمس شفیعی، رییس کمیسیون بودجه در ادامه جلسه این کمیسیون تلفیقی، در بحثی بودجه‌ای اظهار کرد: با بررسی موضوع، مشخص شده که نفس قرارداد مورد ذکر غلط است؛ چرا که در قرارداد، خودرو ذکر شده اما در عمل، خودرو و راننده هر دو در اختیار شهرداری میباشد.
وی گفت: اگر قرارداد تنها برای ۱۱۵ خودرو بسته شده، پس باید قرارداد دیگری نیز با ۱۱۵ راننده بسته شود که این فرآیند، خود بار مالی سنگین‌تری برای شهرداری خواهد داشت.
وی با اشاره به این مطلب که بودجه تخصیص یافته در این راستا برای شهرداری از ۹ میلیارد به ۱۳ میلیارد ارتقاء یافته گفت علاوه بر این مطلب با پیگیریهای کمیسیون حمل و نقل و ترافیک مصوب کردیم که درآمدهای سازمان اتوبوسرانی و مازاد بر آن به سازمان اتوبوسرانی بازگردد و این خود محل دیگری برای تامین بودجه‌های جاری حمل و نقل است.
شمس شفیعی تصریح کرد: با توجه به اینکه نرخ مصوب شده برای آژانس‌ها ۴۰_۳۵ هزار تومان برای هر ساعت تعریف شده است، برای رانندگان در اختیار شهرداری، حداقل ساعتی ۳۰ هزار تومان مصوب میگردد و در ماموریت‌ها نیز به همین منوال اضافه حقوق برای رانندگان منظور خواهد شد.
میر شمس شفیعی در ادامه تاکید کرد: بدیهی است خرید خودرو برای شهرداری هزینه های بسیار گزاف خواهد داشت؛ بنابراین برای شهرداری و هر دستگاه و ارگان دیگری صرفه و صلاح این است که راننده و خودروهای مورد نیاز خود را به شکل استیجاری و قراردادی تهیه نماید.

تاج شهرستانی دیگر عضو کمیسیون نیز ضمن تایید اجحافهای صورت گرفته در این قرارداد گفت: رانندگان شهرداری کم‌کم و طی سالیان تبدیل به عضوی از مجموعه شهرداری میشوند، این سیاست یک بام و دو هوا که راننده‌ای را به کار بگیریم و در شرح حقوق و مزایای وی با ترفندهای قراردادنویسی کوتاهی کرده و حقی را از کسی پایمال کنیم، زیبنده هیچ دستگاه و ارگانی نیست. وی گفت: راننده و خودرو به همکاری فراخوانده شده، چون به وجودشان نیاز هست وگرنه از اصل چنین قراردادی منعقد نمیشد.
تاج شهرستانی در ادامه ضمن تبریک روز کارگر و روز معلم و تقارن آنها با عید سعید فطر گفت:
روز کارگر و روز معلم زمانی گرامی داشته میشود که حقی از آنان پایمال نگردد. وی گفت : ضمن اینکه دوستی نزدیک و تنگاتنگ با شخص خاصی از مجموعه کارگران شهرداری ندارم، همواره مدافع نام و جایگاه کارگر خواهم بود.

هادی رمضانی دیگر عضو شورا و نایب رییس کمیسیون ترافیک نیز ضمن خاطرنشان ساختن این مطلب که خرید و نگهداری خودرو برای شهرداری مستلزم هزینه های فراوان خواهد بود، گفت: طرح همکاری با رانندگان شرکتی از شورای سوم که بنده در آن حضور داشتم به اجرا درآمد و در عمل نیز میبینیم این رویه بسیار به صرفه تر از خرید خودروهای متعدد برای شهرداری است و لذا از حمایت بیشتر از این رانندگان استقبال خواهم نمود. وی  گفت: لازم است در شورا جلسه‌ای نیز با موضوع تبدیل وضعیت فرزندان ایثارگر فعال در شهرداری انجام شود.

About نسرین عشقی

Check Also

حضور منطقه آزاد انزلی در ایران اکسپو

حضور منطقه آزاد انزلی در ایران اکسپو   ششمین دوره نمایشگاه توانمندی‌های صادرتی ایران (ایران …