چاپ مطلب چاپ مطلب

در گفتگوی با لاهوتی شهردار کلاچای مطرح شد : بررسی عملکرد ۸ماهه شهرداری کلاچای

اختصاصی همای گیلان:در پی پیامهای مردمی متعددی که در زمینه عملکرد شهرداری ها به دفتر سایت خبری همای گیلان ارسال می شد ، خبرنگار شهرستانی ما برآن شد تا در بین مردم حاضر شود و مصاحبه ی میدانی با شهروندان فهیم شهرهای مختلف شهرستان داشته باشد؛ هفته گذشته در بین مردم شریف رودسر بود و در این مصاحبه نیز در خدمت مردم فهیم کلاچای است .
وارد شهر کلاچای که شدم نمی دانستم به کدام قسمت بروم تا سوژه کسب کنم ؛ اول سعی کردم زیبایی های شهری را مشاهده کنم. به دنبال عملکرد فرهنگی شهر رفتم به خیابانهایش نظاره گر شدم و سعی کردم به دنبال معایب شهری هم باشم . چشمم در ابتدا به خیابان آیت اله کاشانی افتاد که ترافیک و شلوغی بسیاری وجود داشت ، میادین شهری را رصد کردم دومیدان نظرم را جلب کرد و با مدیریت شهرسازی نوین در این شهر آشنا شدم .
ساختمان شهرداری و شورای اسلامی شهر را مشاهده کردم بعد از آن به مرکز شهر آمدم و پیگیر انتقادات و پیشنهادات شهروندان خوب شهر کلاچای در زمینه ی عملکرد شهرداری و شورای اسلامی شهر شدم .
سوالات زیاد و متعددی مطرح شد که نشان از دغدغه مردم و اهمیت مشکلات شهری برای آنان بود به آنان متعهد شدیم که این سوالات را به نتیجه برسانیم . با تماس تلفنی ای که در جمع مردم با شهردار شهر کلاچای برقرار نمودم .درخواست یک وقت جهت دریافت پاسخ به سوالات مردمی را داشتم که جالب بود ایشان علیرغم مشغله ی کاری ای که مسئولین اصولا دارند استقبال کردند !!! اصولا مسئولین جهت پاسخگویی به سوالات وقت مصاحبه را با فاصله می دهند تا خبرنگار از تاب مصاحبه بیفتد اما ایشان همان روز عصر را به ما اختصاص دادند ….
بهرحال ساعت ۵ عصر همان روز به ساختمان شهرداری وارد شدم ، اندکی در پشت درب اتاق شهردار نشستیم و با هماهنگی مسئول دفتر وارد شدیم… آقای حسین لاهوتی شهردار جوان شهر کلاچای به استقبال ما آمدند . پس از مدتی گفتگوی عامیانه و دوستانه از ایشان خواستیم که پیامهای مردمی را مطرح کنیم و به این نکته اشاره داشتیم که برخی از این سوالات انتقادی است و با زیرکی خاص خبرنگاری می خواهیم جویای آن شویم که ایشان گفتند: در خدمتند .
خبرنگار : اقای لاهوتی عرض سلام و ادب و احترام داریم خدمت شما شهردار جوان شهرکلاچای و ممنون از اینکه بلافاصله با درخواست مصاحبه ی ما موافقت فرمودید …
پاسخ : بنده هم عرض سلام و احترام دارم خدمت شما و مردم خوب شهر کلاچای ، برادران عزیزم در شورای اسلامی شهر و پرسنل خدوم و زحمتکش شهرداری ؛ در ابتدا اجازه بدید که اشاره ایی داشته باشم به حضور حداکثری مردم در راهپیمایی روز قدس که در روز جمعه برای حمایت از مردم بی گناه فلسطین تحت فرمان تاریخی حضرت امام (ره) به مسیرهای راهپیمایی ملحق شدند و مانند سالهای گذشته ، مشت محکمی بر دهان یاوه گویان و استکبار جهانی کوبیدند و حمایت بی چون و چرای خود را ازکودکان بی دفاع غزه اعلام نودند . من مطمئن بودم که مردم ولایتمدار کلاچای نیز به مانند همه ی ملت بزرگ ایران ، حماسه ای دیگر نیز در این روز خلق خواهند نمود .
خبرنگار : سپاسگذارم – آقای لاهوتی مردم شما علاقه ی زیادی به شهر زیبای شما دارند . البته شهر زیبای خودشان که شما شهردار آن هستید… در ابتدا می شود عملکردی از ۸ ماه خدمت خود ارائه کنید ؟
پاسخ : بله خوب بنده از تاریخ ۱۸/۸/۹۲ افتخار خدمتگزاری به مردم خوب شهر کلاچای را با پیشنهاد برادران خوبم در شورای اسلامی شهر پذیرفتم ، البته شهرداری کلاچای هم به مانند همه ی شهرداریهای کشور در سال ۹۲ با توجه به برگزاری انتخابات شوراها دستخوش تغییرات گردیده با توجه به ذات شهرداریها این تغییرات قطعا در روند کارهای اجرایی و عمرانی شهرداریها نیز تاثیرگذار خواهد بود ، شهرداری کلاچای هم استثنا نبود و این روند در اداره ما هم اتفاق افتاده بود ، زمانی که بنده آمدم شکاف بسیار زیادی ما بین شهرداری و شهروندان وجود داشت و ما باید اول این مشکل را حل می کردیم. زیرا شهرداری بدون حضور و مراجعه شهروندان کاری نمی تواند انجام دهد ، برای حل این مشکلات واقعا برادرانم در شورای اسلامی شهر و همکاران خودم در شهرداری همکاری بسیار خوبی با بنده داشتند تا بتوانیم با کارهای فرهنگی این شکاف عمیق را حل نماییم.
امروز که بنده با شما صحبت میکنم خداروشکر همکاری صمیمانه و خوبی مابین شهروندان و شهرداری به وجود امده است. ما در ابتدای شروع به کارمان حدود ۲ ماه با ایام دهه مبارک فجر ،فاصله داشتیم ، خب بایستی پروژه هایی را برای این ایام مبارک آماده می کردیم تا تقدیم شهروندان عزیز کنیم . تصمیم گرفتیم پروژه هایی را انتخاب کنیم تا ضمن حضور پررنگ در پروژه های عمرانی دهه مبارک فجر ، نیازهای شهرداری را حل کنیم. برهمین اساس پروژه ساختمان طبقه دوم شهرداری که یکی از نیازهای اساسی ما بود را شروع و به پایان رساندیم. پروژه بعدی ، احداث ساختمان شورای اسلامی شهر بود که متاسفانه همکاران خوب شورا در یکی از اتاقهای شهرداری مستقر بودند و از این لحاظ آن جایگاه اداری، واقعا مناسب این عزیزان و شهروندان خوبمان نبود ؛ بحول قوه الهی ساختمان شورای اسلامی شهر را با متراژ ۱۳۰ متر مربع تقدیم شهروندان بزرگوار نمودیم .
سومین پروژه ما در دهه مبارک فجر، احداث ساختمان حوزه معاونت خدمات شهری و فضای سبز بود که با متراژ ۸۰ متر مربع در پارک شهر احداث نمودیم و تقدیم شهروندان خوبمان نمودیم . در کنار این پروژه های بزرگ نیز یکسری کارهای ذاتی شهرداری را نیز بنا به وظیفه دنبال نمودیم. اعم از: لکه گیری آسفالت خیابانها و معابر ، فرش موزاییک خیابانهای امام خمینی (ره) و آیت اله کاشانی و… اصلاح و ترمیم و سرپوشیده کردن نهر خیابان شهرداری که چهره ی بسیار زشتی در این خیابان مهم شهر ایجاد نموده بود را در دستور کار خود قرار دادیم .
البته لازم به ذکراست یادآورشوم متاسفانه در ایام دهه فجر و در زمان افتتاح این پروژه ها نتوانستیم شیرینی آنها را تقدیم شهروندان نماییم! زیرا درست در همان روزها شاهد بارش برف سنگین در سطح شهر بودیم که واقعا جا دارد بابت آن روزهای سخت دست تک تک همکاران خودم در شهرداری و شورای اسلامی شهر را ببوسم ؛ واقعا کاری کردند کارستان… همه دوستانم واقعا حدود یک هفته تمام نخوابیدند ، بسیج خدمات رسانی در سطح شهر را بوجود آوردند و نتیجه آن تقدیرنامه ای بود که از سوی استاندار محترم گیلان برای این شهرداری صادر گردید .
در ایام بارش برف بود که واقعا ضعف بسیار زیادی در واحدهای موتوری و آتش نشانی احساس کردم و این موضوع باعث شد ،پس از پایان این دوران یک تحویل بزرگ را در واحدآتش نشانی بوجود آوریم ؛ خرید تجهیزات لازم و ساماندهی واحد آتش نشانی نیز در دستور کار ما قرار گرفت و امروز که بنده خدمت شما هستم شهرداری کلاچای یک واحد آتش نشانی بسیار مجهز و آماده به خدمت را داراست ، این از ضروریات عظیمی بود که خداروشکر موفق به انجام آن شدیم. البته قبول دارم که هنوز برای رسیدن به ایده آل فاصله داریم و انشاله این امر نیز تحقق خواهد یافت .
خب نزدیک پایان سال بودیم روزهای اولی که بنده شروع به کار نمودم و با توجه به همه ی این مشکلاتی که عرض کردم تاکنون مهم ترین بحث کاری ما این بود که بودجه شهرداری می بایست محقق می شد؛ بودجه سال ۹۲ شهرداری ۲۰ میلیارد ریال بود ، روزی که بنده شهرداری را تحویل گرفته بودم بودجه وصولی ما ۰۰۰/۰۰۰/۱۰۰/۱ ریال بود و ما باید ۹۰۰ میلیون تومان را وصول می کردیم، اما بزرگترین افتخار شهرداری در طول دوران خودش رقم خورد ، به کمک همکاران خوبم در شهرداری و شورای اسلامی شهر در پایان سال با وصول مبلغ ۰۰۰/۰۰۰/۷۰۰/۳ ریال و تملک ۱۲ قطعه زمین در تفکیک های شهری بودجه سال ۹۲ را تحویل شهروندان خوبمان دادیم و این مهم، یعنی ۹۰ درصد افزایش بودجه و این در جایگاه خود بی نظیر بود .
خبرنگار : خب آقای شهردار در برنامه فرهنگی چه کردید ؟
پاسخ : افتخار شهرداری کلاچای درایام نوروز واقعا بی نظیر بود، زیرا ما از ۱۵ اسفند ماه ستاد تسهیلات نوروزی را با تشکیل یک کارگروه درون سازمانی آغاز نمودیم ؛ از ۱۵ اسفند ماه تا ۱۵ فروردین ماه برای کلیه همکاران ستادی و اجرایی و خدماتی آماده باش کامل صادر نمودیم ، در سه نقطه شهر (ورودی شهر – ساحل دریا- ورودی نگین شمال ) ستاد اسکان و هدایت مسافرین را راه اندازی کردیم . نمایشگاه صنایع دستی و گردشگری را با غرفه های محصولات سنتی شهرستان در کنار ساحل دریا راه اندازی نمودیم . ، بالغ بر ۲۰۰۰۰ ساک سوغاتی شامل محصولات فرهنگی ، سنتی ، بروشورراهنمای مسافران و کتابچه ی کودک ، پلاستیک زباله و… را تقدیم مسافرین و مهمانان نوروزی خودمان در این ایام نمودیم ، برگزاری دو مصاحبه رادیویی و تلویزیونی جهت انعکاس عملکرد شهرداری و شناساندن شهر کلاچای در صداو سیمای مرکز گیلان را داشتیم .
خبرنگار : آقای شهردار عملکرد فرهنگی شهرداری کلاچای فقط در ایام نوروز بود ؟!
پاسخ : خیر بسیار است اما نوروز کلیدی ترین عملرکرد فرهنگی ما بود -در ادامه نیز بقیه را توضیح خواهم داد .
خبرنگار: بهرحال آقای شهردار با توجه به صحبت هایی که فرمودید باید بگم روزهای سخت وپرمشغله ای پشت سر گذاشته اید در ماههای اول کارتان !! حال اگر اجازه دهید برویم سراغ سوالهایی که شهروندان شهر شما داشته اند ، اجازه هست ؟
پاسخ : خیر اصلا اینطور نیست – اگر کارها صادقانه و بدون ریا صورت بگیرد شیرینی خاص خودش را دارد وظیفه بنده هم کار کردن هست و اصلا آمده ام تا کار کنم . در خدمت شما هستم بفرمایید .
خبرنگار: آقای لاهوتی مردم شهر شما می گویند “چرا همه چشم شهرداری به سمت منطقه نوده است ؟ آیا کارشناسی خاصی در این زمینه صورت گرفته است ؟
با احترام به سوال شهروند عزیز، باید عرض کنم اصلا اینطور نیست ، بنده شخصا نگاه یکسان به همه جای شهر دارم ، زیرا در نگاه بنده نگاه شخصی گرایانه جایگاهی ندارد و بنده فکر میکنم تاکنون خدمات شهرداری در همه مناطق شهر بصورت یکسان ارائه شده است. البته شاید منظور این شهروند خوبمان، این است که چرا فرش موزاییک از آن منطقه آغاز شده است ! باید عرض کنم از آنجاییکه ما یک تحولی را در منطقه نگین شمال آغاز نمودیم از همان منطقه نیز در حال ادامه دادن خدمات خودمان بسمت داخل شهر هستیم ؛ البته این موضوع نیز در منطقه پلرود هم ادامه خواهد داشت و انشالله به زودی فرش موزاییک منطقه پلرود نیز آغاز خواهد شد .
خبرنگار : پس با این تفاسیر نگاه خاصی وجود ندارد ؟!
پاسخ : مطمئنا چنین است ما سعی می کنیم نگاهمان به شهر و شهروندان همانند نگاه پدر به فرزند خود باشد و عدالت و مساوات را رعایت کنیم و اگر گوشه ای بی انصافی و اجحاف دیده شود که از نگاه بنده دورمانده است ؛ از شهروندان می خواهم به شخص بنده اطلاع دهند تا پیگیر باشم .
خبرنگار: پس انشالله با این نگاه پدرانه ، اخلاق و صمیمت پدرانه نیز همراه است ؟!
پاسخ : لبخند!! شما خبرنگاران همیشه با زیرکی می خواهید به پاسخ خود برسید!!! ، اما اعتقادم بر این است که یک مدیر باید با اخلاق خوش ، صمیمتِ رفتاری مناسب و همچنین اقتدار مدیرانه و مدبرانه به اداره شهر بپردازد تا بتواند به نتایج مطلوب در مدیریت شهری دست یابد .
خبرنگار:….. لبخند !…. زیرکی از اصول خبرنگاری است ، اگر شما در ما می بینید مایه افتخار است .
پاسخ : قطعا چنین است….
خبرنگار: خب سوال بعدی …آقای شهردار مردم می گویند که به دو منطقه گیل کلایه و گزافرود اصلا رسیدگی نمی شود و اعتقاد دارند که بافت شهری به این دو منطقه کشیده نشده است ! نظر شما چیست ؟
پاسخ : اول اجازه بدهید بحث خیابان ۲۵ متری ساحل در گیل کلایه را مطرح کنم که در دستور کار آسفالت قرار گرفت و انجام شد . قطعا با آسفالت این خیابان تحول عظیمی در منطقه گیل کلایه شاهد خواهیم بود . آسفالت این خیابان با صرف هزینه ۰۰۰/۰۰۰/۰۰۰/۳ میلیارد ریال از منابع درآمدهای عمومی شهرداری انجام شده .
خبرنگار : اما در خصوص گزافرود ؟!
پاسخ : باید عرض کنم کاملا حق با مردم است ، این در شرایطی است که بافت مسکونی منطقه گزافرود نیز در عدم خدمات دهی شهرداری نقش بسزایی دارد . البته تا چند روزآینده نیز خیابان بهارستان گزافرود هم در دستور کار آسفالت قرار میگیرد .
خبرنگار : لبخند !! شرمنده اینجا باید زیرکی بخرج دهیم . تا چند روزآینده ؟؟!! زیرا میدانید ۳۰ روز که می شود یکماه ، آن هم می شود چند روز !!زیرا مطمئنا مردم گزافرود با شنیدن این خبر خوشحال می شوند و ما با وعده ی دقیق می خواهیم خوشحالیشان را دوچندان کنیم.دقیق میفرمایید ؟
پاسخ : انشاله با برنامه ریزی های صورت گرفته بعد از اتمام آسفالت ورودی نگین شمال این پروژه نیز آسفالت خواهد شد – اگر بخواهم دقیق عرض کنم تا هفته ی آینده …..
خبرنگار : شما فرمودید این منطقه دارای بافت فرسوده است پس بغیر از آسفالت تغییر دیگری نمی کند ؟!
پاسخ : خیر ما بدنبال طرح هایی در جهت رفع این مشکل در آن منطقه هستیم و شخصا هم آماده پذیرش هرگونه پیشنهاد از سوی همشهریان این منطقه هستم تا نسبت به تحول گزافرود اقدام نماییم .
خبرنگار : آقای لاهوتی این طرح ها و اقدامات شهری قابل به توضیح است ؟! برای تغییر در بافت فرسوده این منطقه چه فکری دارید تا شاهد تحولات شهری در آن منطقه باشیم ؟!
پاسخ : بنده شخصا این قول را به مردم شریف گزافرود می دهم در صورت تمایل اهالی منطقه و همکاری با شهرداری این اداره کاملا آماده خدمات دهی به شهروندان عزیز است. فکر میکنم بنده در بازگشایی چند نقطه شهر مانند کوچه میثم و … این را اثبات نمودم که در صورت تمایل و همکاری شهروندان شخصا بروکراسی اداری را برای تسهیل در این امر حذف خواهم نمود و این موضوع نیز در منطقه گزافرود ادامه خواهد داشت .
خبرنگار : آقای شهردار مردم می گویند ” شما ۵ ماه پیش وعده افتتاح جایگاه سوخت CNG را داده اید اما باز هم محقق نشده است ! البته یکسری مسائل دیگر مانند فشار گاز با ۶۰ پوند یا ۲۵۰ پوند بر مترمربع را مطرح نمودند . داستان چیست ؟ در این خصوص توضیح می فرمایید ؟
پاسخ : بله. بنده روز دوم کاری خودم از محل احداث این پروژه بازدید نمودم وقتی به زمین پروژه مراجعه کردم نمی توانستم وارد بشوم!! زیرا این پروژه حدود ۶ سال بود که متوقف شده بود؛ حالا دلیل این توقف چه بود را نمی دانم !! خب از همان روز بنده برای احیاء و شروع به کار عملیات اجرایی این پروژه اقدام نمودم. البته اجازه دهید یک تشکر ویژه از ریاست محترم شورای اسلامی شهر جناب آقای علی عسگری داشته باشم زیرا ایشان در آغازاجرای این پروژه زحمات زیادی را متحمل شدند. در ادامه این راه با توجه به همکاری شرکت پخش فرآورده های نفتی استان خصوصا مدیرعامل شرکت ، جناب آقای مهندس چراجی و اداره کل گاز استان جناب آقای نورموسوی که توانستیم این دوستان را متقاعد سازیم تا عملیات اجرایی پروژه نیز آغاز شود و با توجه به همه مشکلات اقتصادی دولت، امروز که خدمت شما هستم ۹۹ درصد از ابنیه این پروژه به پایان رسیده است .
و اما اینکه چرا پروژه در پایان سال ۹۲ به پایان و بهره برداری نرسیده است ! باید عرض کنم با توجه به مشکلات اجرایی ، کار گازرسانی و تامین اعتبار آن توسط شرکت گاز استان ، این وعده عملی نشد! البته خداروشکر حدود یک هفته پیش مجوز لوله گذاری گاز نیز اخذ شده است . تا چند روزآینده کار لوله گذاری نیز آغاز خواهد شد و با همین سرعتی که پروژه دارد امیدوارم تا شهریورماه شاهد شروع به کار آن باشیم . اما در خصوص فشار گاز نیز باید عرض کنم این موضوع فنی است و با نشست های تخصصی با مدیر کل محترم گاز وقت استان این مشکل حل شده است و انشالله با استفاده از کمپرسورهای ۱۰۰۰ نیز مشکلی نخواهیم داشت .
خبرنگار : آقای شهردار یک سوال مهم که بیشتر شهروندان شما دنبال جواب آن هستند ، بیشتر مردم در خصوص احداث تقاطع غیرهم سطح می پرسیدند و اعتقاد داشتند احداث این پروژه به مانند احداث کمربندی ، اقتصاد شهر کلاچای را نابود خواهد کرد ! نظر شما چیست ؟
پاسخ : اجازه بدهید بنده جواب این سوال شما را در ۲ مرحله بدهم
اول اینکه تشکر کنم از نماینده پرتلاش شهرستانهای رودسر و املش جناب آقای رهبری بابت پیگیری و تامین اعتبار این پروژه ، خودتان هم می دانید که در این شرایط سخت اقتصادی دولت، اجرای یک پروژه بزرگ ملی با اعتبار ۱۲۰ میلیارد ریال در یک شهری مثل کلاچای واقعا یک افتخار هست که بنده شخصا از طرف شهرداری و شورای اسلامی شهر از ایشان تشکر می کنم .
دوم اینکه در خصوص پروژه باید عرض کنم در سالهای گذشته ، نقشه اجرایی آن توسط خود شهرداری تهیه شده بود. یعنی باید به استحضار مردم خوب کلاچای برسانم پیشنهاد این پروژه توسط خود شهرداری و شورای اسلامی وقت طراحی و پیشنهاد شده بود.
اینکه بنده بیایم با یک پروژه ملی که از قبل تهیه و تصویب شده است و برای تامین اعتبار آن این همه تلاش صورت گرفته است مخالفت کنم از لحاظ مقررات اداری صحیح نیست. اما از لحاظ شخص بنده باید عرض کنم من هم با همشهریان عزیز هم عقیده هستم و این پروژه عظیم بجای اینکه در این مکان احداث شود، می بایست در ۳ راهه شیدا اجرا می شد و در مکان احداث پروژه تقاطع ، به مانند همه شهرهای همجوار میدان احداث می شد. اما متاسفانه در زمان آغاز به کار دوره چهارم شورای اسلامی و شهرداری در عمل انجام شده یک پروژه ملی قرار گرفتیم و حال باید همه تلاش کنیم تا این پروژه به پایان برسد و در راستای آن بتوانیم استفاده درست و فنی از این پروژه نماییم .
خبرنگار : آقای شهردار بیشتر توضیح می دهید ؟ برای برون رفت شهر از این وضعیت چه باید کرد ؟
پاسخ : ببینید الان شهر کلاچای از هیچ طرفی به جاده ترانزیت متصل نیست ! شما هم که می دانید تنها راه پیشرفت شهر، اتصال به جاده ترانزیت هست تا بتوانیم از راه درست و اصولی نسبت به هدایت مسافرین به داخل شهر اقدام نماییم . اینکه ما با زدن تابلوهای انحرافی و به نوعی بالاجبار ماشین های گذری را به داخل شهر بکشانید جز اینکه یک ترافیک سنگین را به شهر تحمیل کنیم نتیجه دیگری در بر نخواهد داشت .
ما باید مسافر را برای توقف به داخل شهر هدایت نماییم برای انجام این کار مهم ۲ راه حل وجود دارد: اول اینکه ما باید از سمت پلرود بتوانیم با حمایت مسئولین محترم شهرستان و استان یک ورودی زیبا و خوبی را برای شهر طراحی کنیم تا به جاده ترانزیت متصل شویم و دوم اینکه در سطح شهر مکانی را برای اشتیاق مسافرین احداث کنیم که در این بخش برنامه های خاصی را در دست اقدام داریم و پس از پایان سوالات مردمی شما توضیح خواهیم داد .
خبرنگار : خب جناب شهردار ، می رسیم به بحث داغ بازار روز و انتقال آن به مکان جدید ! مردم می گویند بحث انتقال بازار روز از آذر ماه سال گذشته بر سر زبانهاست ! چرا این انتقال هنوز انجام نشده است ؟!
پاسخ : خیر ، بحث این پروژه از آذرماه سال گذشته بر سر زبانها نیست ! بلکه این موضوع حدود یک سال و نیم است که متاسفانه مردم با آن درگیر هستند . مشکل عدم انتقال هم این است که متاسفانه در دوره گذشته شهرداری بدون کار کارشناسی شده نسبت به انتقال بازار به مکانی جدید تصمیم گرفته بودو مکان فوق نیز در مالکیت شهرداری نبوده و مالک آن اداره کل اقتصادی کمیته امداد امام خمینی (ره) بود و باز هم متاسفانه در همین راستا هزینه انتقال نیز از کسبه محترم، توسط شهرداری نیز وصول شده بود و این موضوع به نوعی ما را در عمل انجام شده قرار داده بود تا این بحث را دنبال کنیم . پس از حضورم در شهرداری کلاچای، تاکنون طی ۳ مرحله با مدیرکل محترم اقتصادی کمیته امداد امام خمینی (ره) شمال کشور در دفتر کار بنده نشستی را برگزار نمودیم و خداروشکر با همکاری طرفین به توافقات خوبی دست یافتیم و موفق شدیم که زمین فوق را تملک نماییم و اکنون هم منتظر رسیدن صورتجلسه نشست فوق هستیم . پس از دریافت بلافاصله کار انتقال بازار بعد از یکسال و نیم انجام خواهد شد .
خبرنگار : بله ولی آقای لاهوتی اینجا یک سوال مطرح است ، چرا شهرداری در همان زمان کارشناسی نکرد که آیا این زمین در تملک شهرداری است یا خیر ؟؟ که اکنون این همه زمان جهت انجام این پروژه حیاتی صرف نگردد !!
پاسخ : این موضوع متاسفانه زمانی اتفاق افتاد که بنده در شهرداری کلاچای حضور نداشتم و در نتیجه نمی توانم جواب قانع کننده ای به این سوال شما بدهم ! البته باید عرض کنم که متاسفانه این عمل به نحوی دیگر توسط شهرداری اتفاق افتاده و آن هم اهدای زمین به اداره آموزش و پرورش کلاچای بوده! یعنی زمینی که در مالکیت شهرداری نبوده به اداره آموزش و پرورش اهداء شده است و همانطور که شهروندان می دانند آموزش و پرورش نسبت به احداث ساختمان در آن زمین اقدام نمود و در حال حاضر، کمیته امداد امام (ره) حکم تخریب ساختمان آن اداره را دریافت نموده است و این هم مشکلی است که مانند پروژه انتقال بازار در اجرای آن هم نقش داشت . به لطف خدا در حال حل شدن است .
خبرنگار: آقای لاهوتی پس انشاله ما کی شاهد افتتاح بازار روز در مکان جدید خواهیم بود ؟
پاسخ : لبخند !! باز هم سوال خاص خبرنگاری !!
خبرنگار : لبخند !! وظیفه مان ایجاب می کند تا بپرسیم …
پاسخ : عرض کردم به لطف خداوند بعد از دریافت صورتجلسه از کمیته امداد در این ماه این پروژه را انجام خواهیم داد .
خبرنگار: آقای شهردار پروژه یکطرفه کردن خیابان آیت اله کاشانی چرا صورت گرفت ؟ و چرا جمع آوری شد ؟! چه کسی باید جوابگوی این مسئله باشد ؟
پاسخ : ببینید یک نگاهی در کلاچای وجود دارد که همه مسائل را شهروندان از چشم شهرداری می بینند و این امر واقعا در بعضی از موارد ما را در انجام کارهای روزمره و ذاتی دچار مشکل می سازد . یکی از این نگاهها بحث ترافیک شهری است . خب شما می دانید شهرداری مسئول ترافیک شهر نیست، بلکه مجری مصوبات شورای ترافیک است . البته شهردار نیز یکی از اعضای این شورا محسوب می شود اما تصمیم گیرنده نیست .
بنده نظرم در خصوص خیابان آیت اله کاشانی این است اولا تا زمانی که این خیابان بازگشایی نشود مشکل خواهد داشت. اما تا زمان انجام این کار باید همه با هم کمک کنیم تا مشکلات را حل نماییم . اعتقادم بر این است اگر اندکی همکاری از سوی شهروندان عزیز و کسبه خیابان فوق صورت گیرد، ما شاهد این مشکلات نخواهیم بود ، اینکه فقط انتقاد کنیم مشکلات حل نخواهد شد! زمانی انتقاد صحیح است که خودمان بعضی از مسائل را رعایت نماییم که نمی کنیم …..
شهردار: بنده یک سوال از شهروندان عزیز دارم آیا پروژه پارکینگ عمومی که در پایان سال ۹۲ ، شهرداری آن را اجرا کرد توسط شهروندان عزیز استقبال شد ؟ اصلا چرا ما پارکینگ را تعطیل نمودیم ؟ !
خبرنگار : اتفاقا یکی از سوالهای ما هم همین بود ، اما شما مطرح کردید … واقعا چرا ؟!
پاسخ : بله زیرا شهروندان از وجود پارکینگ استقبال نکردند …. پس می رسیم به بحث همکاری های ۲ جانبه . شهروندان اگر از تصمیمات اتخاذ شده پیروی نکنند قطعا تصمیمات با شکست مواجه خواهد شد . خیابان آیت اله کاشانی نیز دقیقا ادامه دهنده همان عدم همکاری از سوی بعضی از دوستان است.
خبرنگار : آقای لاهوتی پس با این اوصاف ، دردی کشیده اید که مپرس …. درست است ؟؟؟
پاسخ : خیر بحث درد نیست . ما آمده ایم که خدمت کنیم و خدمت ما هم با اعتماد شهروندان و پاسخگویی مثبت به تصمیمات ما شیرین می شود زیرا خدمت را در ازای نتیجه مطلوب و رضایت مردم می خواهیم .
خبرنگار : جناب لاهوتی همه ی فرمایشات شما در این زمینه صحیح، اما خب با همه ی این تفاسیر جهت رفع مشکل چه باید کرد ؟!
پاسخ : مطمئنم با اندکی همکاری، رعایت حقوق شهروندی و رعایت مقررات راهنمایی و رانندگی هیچگونه مشکلی در این خیابان نخواهیم داشت . ما باید یاد بگیریم مشکلات خودمان را خودمان حل نماییم اگر این اتفاق بیفتد نه نیازی به شورای ترافیک است نه نیازی به تصمیمات شهردار و…
خبرنگار : آقای شهردار ما می خواهیم مشکل این خیابان حل شود زیرا پیامهای مردمی متعددی در این زمینه داشتیم به همین خاطر سماجت در راه حل داریم . کاملا توضیحات شما را قبول داریم ولی آیا برای حل مشکل این خیابان همین موارد کافی است ؟!
پاسخ : خیر . این خیابان و همه ی خیابانهای شهر ما یک مشکل بزرگ دارند و آن هم عدم حضور پلیس راهنمایی و رانندگی است ما در این بخش در سطح شهر مشکل داریم . بنده برای حل این معظل همه نوع همکاری را با فرماندهی انتظامی داشته ام و حتی در یکی از جلسات شورای ترافیک شهرستان این پیشنهاد را داده ام ۲ نفر از مامورین زُبده را به این شهر اعزام نمایند و بنده حقوق ماهیانه این افراد را از طرف شهرداری پرداخت می نمایم تا نظم و انظباط شهری به خوبی ایجاد گردد. اما متاسفانه این مهم هم محقق نشد .
خبرنگار: پس آقای شهرداربا این اوصاف این مشکل حل نخواهد شد ؟!
خیر منظورم این نبود …. بنده می گویم شهرداری تا آنجاییکه نسبت به این مسئله وظیفه داشت اقدام کرده است و حتی خارج از وظیفه هم اقدام نموده است و بیشتر از این ما تصمیم گیرنده نیستیم . اما باز هم برای حل معظل این خیابان و خیابانهای دیگر شهر پیگیر هستیم تا انشالله شاهد ترافیک سنگین در سطح شهر نباشیم .
خبرنگار : لبخند !!… آقای شهردار فکر می کنم اگر می دانستید ما این همه سوال داشته باشیم اجازه ملاقات نمی دادید ؟!
پاسخ : خنده … خیر مطمئنا اینگونه نیست ، سوالات شما و پاسخ های ما جهت آگاهسازی اذهان عموم است و از اینکه شما خبرنگاران در پیشبرد این امور به ما یاری می دهید سپاسگذاریم . البته امیدوارم با این آگاهسازی رضایت مردم عزیز را شاهد باشیم، زیرا رضایت این عزیزان ، رضایت خداوند را به همراه خواهد داشت و این باعث می شود که خستگی از تن ما بدر شود …
خبرنگار : انشالله … آقای شهردار مردم می گویند برای ساخت میدان نواب بالای ۵۰ میلیون هزینه شده است و اصلا چرا این پروژه احداث شده است ؟
پاسخ : از پیام این شهروند گرامی متشکرم . اما باید عرض کنم هزینه های اجرای این پروژه به ۲۰ میلیون تومان هم نرسیده است و اینکه بعضی از دوستان این ارقام را از کجا می آورند و در سطح شهر بازگو می کنند جای ناراحتی است . بنده فکر می کنم هیچ شخصی وجود ندارد که از تحول و ایجاد شادابی در روحیه خود ناراحت باشد ، قانون مدیریت شهری و تحول در سیمای شهری می گوید که هر ۵ سال در میان باید در میادین و بلوارهای سطح شهر تغییر ایجاد گردد تا چهره شهر دگرگون شود . مردم شهر نباید همیشه یک نماد یا یک رنگ را در سطح شهر ببینند ایجاد شادابی و تحول در روحیه شهروندان وظیفه شهرداری است و قطعا شهرداری بر همین اساس در ایجاد تحول در چهره و زیباسازی شهر اقدام خواهد کرد و این روند نیز ادامه خواهد داشت .
خبرنگار : آقای شهردار وضعیت نابسامان دفع زباله ها ها دیگر سوالی است که شهروندان مطرح نموده اند ! مردم می گویند تا کی باید دفن سنتی صورت گیرد ؟
پاسخ : قبل از اینکه پاسخ سوال شما را بدهم می توانم یک سوال از شما داشته باشم ؟!
خبرنگار : اختیار دارید بفرمایید !
شهردار: می شود شما بفرمایید کدام شهر از استان گیلان دفن غیر سنتی دارد ؟
خبرنگار : تاجایی که بنده اطلاع دارم هیچ شهری در استان گیلان دفن غیرسنتی ندارد !
شهردار : بله همینطور است زیرا اولا توان اجرای دفن غیر سنتی از لحاظ مالی برای شهرداری ها وجود ندارد ، ثانیا بدلیل بالا بودن سطح استاتیک آبهای زیرزمینی در استان گیلان اجازه دفن بهداشتی نمی دهند و این مشکلی است که همه ی شهرهای استانهای شمالی کشور با آن دست و پنجه نرم می کنند و یک معظل بزرگ در مناطق شمالی است . شهرداری کلاچای نیز استثنای از این موضوع نخواهد بود و نیست اما در خصوص همان دفن سنتی باید عرض کنم اکنون که با شما صحبت می کنم، این معظل منطقه ساکنین شهرک بسیج را حل نمودیم و در حال حاضر دفن در این شهرک صورت نمی گیرد و کار دفن را به منطقه دیگری از سطح شهر که متعلق به خود شهرداری است منتقل نمودیم .
خبرنگار : بسیار خوب .. پس در حال حاضر مشکل خاصی در این زمینه وجود ندارد ؟
پاسخ : الحمدلله با تعویض جایگاه کمی از بوی بد این زباله ها در سطح شهر کاسته شده است. اما راه حل اساسی باید صورت بگیرد
خبرنگار : آقای شهردار بحث همیشگی کارخانه کمپوست ! این پروژه بزرگ ملی ! این کارخانه چه زمانی باید مشکل این شهرستان را حل نماید ؟!
خب کارخانه کمپوست قطعا تاثیر بسیار زیادی برای حل مشکل دفن زباله شهرهای شهرستان خواهد داشت، اما متاسفانه هیچ یک از مسئولین مرتبط پاسخگوی بازگشایی این کارخانه نیستند ..بنده طی ۹ ماه گذشته فقط از مسئولین قول شنیدم و تا کی هم این وعده و وعیدها باید ادامه داشته باشد نمی دانم!! انشالله یک روزی شاهد آغاز به کار این کارخانه باشیم .
خبرنگار: اقای شهردار فکر میکنم با سوالات زیادی درباره کارخانه کمپوست روبرو هستید که اینقدر با ناراحتی جواب ما را می دهید !!!!
پاسخ : سوالات مردمی که مطمئنا زیاد است .اما بالاخره یک پروژه ملی است و چشم خیلی از شهرها برای رفع مشکل زباله ، بدان دوخته شده است .
خبرنگار : مردم می گویند شهرداری هزینه بسیار سنگینی را جهت ایجاد تحول در نگین شمال انجام داده است و عقیده این عزیزان این بود که آیا این همه هزینه نیاز بود ؟
پاسخ : ببینید نگاه ما نسبت به مشکلات و معظلات شهر باید یکی باشد وقتی از یک طرف انتقاد می کنیم تقاطع غیرهم سطح باعث رکود اقتصادی شهرمان می شود! دیگر نباید بیاییم و بگوییم که چرا برای نگین شمال ، شهرداری این حجم هزینه را انجام داده است ! بنده عرض کردم که برنامه هایی برای جذب مسافر به داخل شهر دارم، یکی از همان برنامه ها مجتمع تفریحی ساحلی نگین شمال است . شهروندان باید به این نکته توجه داشته باشند احداث بنا ،زیباسازی وایجاد تحول در مجتمع زیبای نگین شمال هزینه نیست بلکه سرمایه گذاری است . مقوله سرمایه گذاری جدای از بحث هزینه است . شما برای ایجاد امکانات رفاهی ، برای جذب مسافر به داخل شهر باید سرمایه گذاری کنید . قبلا هم عرض کردم ، برای هدایت مسافر به داخل شهر نباید تابلوی انحرافی نصب گردد! بلکه باید سرمایه گذاری نمود .
خبرنگار : آقای لاهوتی اندکی از این مجتمع تفریحی برای ما توضیح می دهید ؟
پاسخ : مجتمع نگین در حال حاضر یکی از مجهزترین و بهترین مجتمع های گردشگری و تفریحی در سواحل استان گیلان است. ما در طول یک ماه و نیم از گذشت طرح سالمسازی، شاید ۳ مرحله بازدید از سوی بازرسین محترم وزارت کشور را داشتیم و در هر مرحله از بازدید ، بازرسین وزارت کشور اعلام نمودند که مجتمع نگین در حال حاضر مجهزترین مجموعه در سطح استان است . خب این افتخار بزرگی برای شهر و شهرداری است، ضمن اینکه ما در کنار سرمایه گذاری در حال جذب مسافر و جذب درآمد در سطح مجموعه هستیم و هرچه مسافر بیشتری وارد مجتمع شود در نتیجه درآمد بیشتری نیز جذب خواهد شد .
خبرنگار : آقای لاهوتی ،سوالات ما نیز تقریبا تمام به پایان رسیده است و بسیار متشکرم از اینکه با حوصله و سعه ی صدر نسبت به پاسخ سوالات اقدام نمودید .
پاسخ : خواهش میکنم . وظیفه ماست
خبرنگار : در پایان مصاحبه اجازه می خوام از عملکرد شما در آینده شهر در ۲ بخش فرهنگی و عمرانی باتوجه به سوال قریب به اتفاق شهروندان جویا شوم !!
پاسخ : در خدمت شما هستیم . اگر اجازه دهید بصورت جداگانه در این دو مبحث وارد شوم
باید عرض کنم ما در بخش فرهنگی، از آغاز به کار خودمان تاکنون واقعا یک انقلاب در سطح شهر ایجادنمودیم. در طول ۸ ماهی که گذشت تاکنون بدون اغراق عرض می کنم، کارهای فرهنگی عظیمی صورت گرفت که در طول دوران شهرداری سابقه نداشته است . نمونه بارز این کارهای فرهنگی ستاد تسهیلات نوروزی ما بود که کامل توضیح دادم .
خب از روز آغاز به کار بنده تاکنون، سعی کردم هر چند وقت یک بار خدمت خانواده های معظم شهدا برسم و ضمن دلجویی از این بزرگواران، خودم نیز روحیه بگیرم تا بتوانم در ادامه راه خدمتم موفق باشم و این مهم در ادامه مسیرم ادامه خواهد داشت . سعی کردیم که در طول تمامی برنامه ها و مناسبتها برای اولین بار ایستگاه صلواتی در مرکز شهر راه اندازی نماییم . تاکنون در طول ۸ ماه گذشته ۲ جشن بزرگ را با حضور پرشور شهروندان عزیز در سالن شهدای شهر و حضور هنرمندان صداو سیما برگزار نمودیم.
راه اندازی سایت شهرداری و شورای اسلامی شهر را در دستور کار خود داشتیم –راه اندازی تلفن گویای ۱۳۷ روابط عمومی شهرداری های کشور را در برنامه ی خود داشتیم و شروع به کار شده است – حضور مداوم در مراسمات و مناسبتهای مختلف مذهبی –راه اندازی نمازجماعت در نمازخانه شهرداری با حضور امام جماعت که قبلا وجود نداشت . همه این موارد از عملکرد فرهنگی در طول چند ماه گذشته بوده که قطعا با برنامه های گسترده تر ادامه خواهد داشت .
واما در بخش عمرانی …
ما ۳ پروژه بزرگ را در برنامه های شهرداری داریم . باید عرض کنم همه شهروندان ، شهرداری و شورای اسلامی شهر باید دست در دست هم بدهیم تا این پروژه ها را که توسط شهرداری در حال حاضر آغاز شده است به پایان برسانیم .
اولین و مهم ترین پروژه ، احداث خیابان امام رضا (ع) است . این خیابان با عرض ۲۵ متر و طول ۵/۱ کیلومتر در ضلع شمالی کمربندی شهر، از خیابان آیت اله کاشانی منتهی به پلرود می باشد. با استعانت از حضرت علی بن موسی الرضا (ع) که این خیابان نیز به نام سلطان خراسان و ارباب همه ما ایرانیان است با تملک ۱۸۰ متر طول به عرض ۲۵ متر آغاز گردیده است و اکنون در حال شن ریزی آن هستیم . خب همه ما می دانیم با آغاز به کار این پروژه بزرگ ، تحول بزرگ اقتصادی در شهر کلاچای و در سالی که رهبر فرزانه انقلاب به سال حماسه اقتصادی مزین نمودند آغاز و انشاله با همکاری همه ی شهروندان و مالکین عزیز منطقه نیز به پایان خواهد رسید . البته بنده مطمئن هستم که شهروندان خوب ما آماده همکاری با شهرداری و شورای اسلامی شهر هستند و من از این بابت از تک تک این عزیزان تشکر می کنم .
پروژه دوم ، ادامه بازگشایی خیابان ۲۵ متری معلم به سمت شهرک بسیج است . این پروژه نیز با یاری خداوند منان از سال گذشته آغاز به کار شده است و از حدود یک کیلومتر باقی مانده ، این خیابان که باید بازگشایی شود حدود ۵۰۰ متر از آن را در اواخر سال ۹۲ بازگشایی نمودیم و در ادامه ۵۰۰ متر باقی مانده هم می بایست این عملیات انجام شود . در حال رایزنی برای تملک ۴ واحد مسکونی در مسیر پروژه هستیم و امیدوارم تا چندروز آینده کار تملک این ۴ واحد مسکونی نیز به پایان برسد و ما شاهد بازگشایی کامل این خیابان از سطح شهر به طول یک کیلومتر باشیم .
پروژه سوم بزرگ ما که یکی از آرزوهای دیرینه مردم شهر است و همچنین باعث تحول اقتصادی در سطح شهر خواهد بود لایروبی رودخانه گزافرود از پل داخل شهر (کنار سینما ) تا دهنه دریا است . این پروژه نیز حدود چندماهی است که در سیستم شهرداری در حال کارشناسی و رایزنی است . امیدوارم در صورت عدم وجود مشکلات شاهد آغاز به کار پیمانکار در داخل رودخانه باشیم که پس از لایروبی رودخانه و خارج نمودن رودخانه از این وضعیت برنامه های گردشگری و بزرگی برای تبدیل منطقه به یک منطقه توریستی و گردشگری داریم .
خبرنگار : خب اقای شهردار این پروژه هم همان پروژه هایی است که زمان می خواهیم !!!
پاسخ : این پروژه در حال حاضر در کارشناسی به سر می برد و نمی خواهم زمانی را مشخص نمایم که بدقول شوم اما انشالله خبر آن را به زودی تقدیم شهروندان بزرگوار خودمان خواهیم نمود .
خب این سه پروژه در کنار هم جزء پروژه های ذاتی شهرداری و مهم ترین اقداماتی خواهد بود که شهرداری در دستور کار خودش قرار خواهدداشت . این پروژه هدیه شهرداری و برادران خوبم در شورای اسلامی به شهروندان خواهد بود . در صورت تحقق اهداف در پیش رو یک تحول عظیم و بزرگ در امر اقتصاد شهر را شاهد خواهیم بود. امیدوارم شهروندان در رسیدن به این اهداف ، خدمتگذاران خود را یاری کنند که بنده مطمئن هستم باتوجه به شناختی که از شهروندان خوب کلاچایی دارم این چنین خواهد شد .
خبرنگار : انشالله . خب ضمن خسته نباشید به جنابعالی و همکاران شما اگر حرف پایانی دارید بفرمایید
بنده در پایان می خواهم یک تشکر از فرماندار خوب و پرتلاش شهرستان جناب آقای مهندس جانبازی داشته باشم که همیشه در همه حال نگاه ویژه ای به شهر کلاچای دارند . از نماینده خوب و پرتلاش شهرستان جناب آقای رهبری که ایشان هم واقعا هر وقت مراجعه ای داشتیم نسبت به حل مشکلات شهر دریغ نکردند . از امام جمعه خوب بخش کلاچای حاج آقا لطیفی ، بخشدار خوب بخش جناب مهندس شعبانیان عزیز ….
در پایان هم باید عرض کنم اگر واقعا توانستیم خدماتی را به مردم خوبمان ارائه کنیم، فقط و فقط در کنار تعامل و فضایی بوده که برادران خودم در شورای اسلامی شهر برای بنده و همکارانم ایجاد نمودند و لازم است که از تک تک این عزیزان تشکر داشته باشم و در پایان امیدوارم با همت این دوستان و مسئولین عزیز و بزرگوار بتوانیم کلاچای را به نگین شمال ایران تبدیل کنیم که جایگاه واقعی شهر ما این هست و خواهد بود انشالله

About سردبیر ارشد

Check Also

فراروز: جزئیات اختصاصی از پرونده معروف به فساد در فوتبال

فراروز: جزئیات اختصاصی از پرونده معروف به فساد در فوتبال   🔹رئیس کل دادگستری استان …