چاپ مطلب چاپ مطلب

در گفتگو با دهیار روستای لیش سیاهکل می خوانیم : *کشاورزی از انتفاع خارج شده است */ همان بلایی که سر کرم ابریشم امد بر سر برنج هم می اید*

اختصاصی همای گیلان:روستای لیش متصل به شهر سیاهکل یکی از روستاهای پرجمعیت بخش مرکزی شهرستان سیاهکل می باشد.این روستابا ۷۵۱نفرجمعیت در قالب ۲۴۸خانواربومی وبه همین اندازه جمعیت شناور،پتانسیل بالایی در گردشگری دارد.از ویژ گی های بارزاین روستا وجودامام زادگان محمودواسماعیل می باشد که با توجه به اعتقادمردم این منطقه به این دو امام زاده،همه ساله زوار زیادی به این سمت هدایت می شود.پتانسیل های این روستافقط محدود به گردشگری وزیارتی نیست وجود هکتارهاشالیزار،حکایت ازاهمیت کشاورزی در بین مردم روستاست.

با این مختصرتوصیف پای صحبت میثم امیدی گلرودباری دهیار این روستا می نشینیم :
س۱:لطفاابتدا خودواعضای شورا را معرفی کنید؟
ج : اینجانب میثم امیدی گلرودباری مهندس اجرایی عمران بیش از ۱۴ سال است که به عنوان دهیار تمام وقت روستا انجام وظیفه می کنم و
اعضای شورای اسلامی نیز عبارتنداز : ۱ – خشایار محمدی معروف به شهریار محمدی
۲ -حسام الدین یکتا ۳- مهرگان امیدی
س۲:لطفا در مورد خدمات فرهنگی و عمرانی که در روستای لیش انجام گرفته ، توضیح بفرمایید .
ج : دهکده توریستی لیش طبق آخرین سرشماری نفوس و مسکن دارای ۲۴۸ خانوار ساکن بومی،۷۵۱ نفر جمعیت ،تعداد ۳۸۳ نفر زن و تعداد ۳۶۸ نفر مرد می باشد.
دهکده توریستی لیش از توابع بخش مرکزی شهرستان سیاهکل می‌باشد که در مسیر جاده منطقه گردشگری دیلمان قرار دارد.
در خصوص خدمات عمرانی صورت گرفته ، باید بگویم که ۹۰ درصد روستا دارای آسفالت است و طی این مدت، اقداماتی نظیر تعویض تیرهای فرسوده برق ،برطرف کردن ضعف برق در روستا با کار گذاری ۳ تراس مجدد، روکش آسفالت روستا و لکه گیری ،رفع آب های سطحی روستا ،نصب تابلو چلنیوم در ورودی روستا، احداث نانوایی ،ساخت دفتر دهیاری ،احداث خانه هلال احمر، احداث اولین بازار ارگانیک در سطح گیلان به جهت حمایت از تولید کنندگان و عرضه محصولات محلی، ساخت مسجد به متراژ ۷۰۰ متر با همکاری هیئت امنا و خیرین انجام داده ایم
در خصوص خدمات فرهنگی نیز قبل از ورود ویروس کرونا نماز جماعت هر شب در مسجد روستا با حضور روحانی توانا ، اقامه می شدو حلقه صالحین ،قرائت و آموزش قرآن برگزاری دوره های آموزش چرم دوزی وفرش بافی و کلاس تفکیک‌زباله و کمپوست برگزار می گردید . سه‌شنبه‌های هر هفته کلاس های فرهنگی مذهبی با حضور مربی توسط پایگاه خواهران تشکیل می شد. ایجاد خانه ورزش توسط دهیاری و هیئت امنا با خرید میز پینگ پنگ و فوتبال دستی برای ایجاد اوقات فراغت مناسب برای جوانان و نوجوانان از اعزام اردوهای سیاحتی و زیارتی در طول سال از دیگر خدمات فرهنگی است.
*احداث بازارچه و چمن مصنوعی دو اقدام قابل ستایش در روستای لیش
س۳: یکی از اقدامات شایان توجه در روستای لیش احداث بازارچه و زمین چمن مصنوعی است ؛ خوشحال می شویم که در این خصوص برای خوانندگان توضیحاتی ارایه بفرمایید .
ج ۳: با توجه به اینکه این روستا تک محصول بوده و برخی از اهالی روستا برای فروش و عرضه محصول خود و رفت و آمد به شهر مشکل داشتند، در زمینی که به صورت مخروبه، بلا استفاده بود ، با همکاری نهادها و شورای محترم روستا با موافقت اعضا و با هزینه و درآمد های دهیاری ، اقدام به ساخت بازارچه نمودیم. بازارچه فوق دارای ۱۰ غرفه سرپوشیده به مساحت ۲۵۰ متر مربع می باشد که چهارشنبه ها صبح از ساعت ۶ تا ۱۲ ظهر دایر می باشد و اهالی، محصولات محلی خود را به فروش می‌رسانند که به چهارشنبه بازار لیش معروف است وبه طور مستقیم بیش از ۳۰ خانوار در این بازار امرارمعاش می کنند. این امر موجب رضایت اهالی و ایجاد اشتغال پایدار برای روستاییان شده است. در ضمن در زمان خارج از ساعت بازار به عنوان پارکینک مسجد استفاده میشود (ستفاده بهینه)
پیرامون امکانات ورزشی نیز با وجود اینکه شهرستان سیاهکل و بخش مرکزی فاقد چمن مناسب است با وجود زمین چمن مناسب در روستای لیش تصمیم گرفتیم از این فرصت مناسب برای ایجاد فراغت و درآمد پایدار برای روستا استفاده کنیم و اقدام به احداث چمن مصنوعی نموده در ضمن افراد شاغل هم که در روز فرصت ورزش ندارند در ساعات پایانی روز می توانند استفاده نمایند
صندوق توسعه ملی رافع مشکل پسماند ***
س۴: به نظر شما مهمترین مشکلات روستای لیش در حال حاضر چیست که اقدام جهت رفع انها ضروری است ؟
ج ۴: مشکلات روستاییان شامل چند بخش می‌شود آب کشاورزی، انتقال پسماند.

در حال حاضر کشاورزی در حال خارج شدن از انتفاع می‌باشد. واردات برنج بی رویه است .همان بلایی که بر سر کرم ابریشم آمده بر سر برنج نیز خواهد آمد. نبود آب، کشاورزی معنا ندارد. نبود اشتغال باعث دور شدن جوانان از روستا می شود جمع آوری پسماند هزینه های سنگینی دست دهیاری و روستا می گذارد و با توجه به نداشتن منابع مالی، این هزینه ها برای روستا سنگین است .دولت می‌تواند از صندوق توسعه ملی برای حل مشکل پسماند استفاده نماید واز تبدیل زباله به انرژی بهره‌مند شود.
س۵: با توجه به اینکه شما علاوه بر سمت دهیاری روستای لیش، بعنوان سرپرست دهیاری در برخی روستاها ی دیگر نیز فعالیت دارید ،لطفا در این مورد برای ما صحبت کنید .
ج ۵: رفع مشکلات تداخلی با منابع ملی ماده ۴ ،رفع مشکلات آب شرب ، تعریض خیابان ها ، زیرسازی برای آسفالت ،ساخت مخزن آب شرب ،نصب تابلو چلنیوم ورودی روستا ،نصب تابلو شهدا در سطح روستا . شهیدان شناسنامه هر روستا هستند .
*برخی مدیران هنوز خاموش ،روشن کردن کامپیوتر را هم نمی دانند ***

س۶:در چندسال اخیر بسیاری از فعالیتها و خدمات عادی به کندی پیش می رود به نظر شما عامل اصلی کندی روند فعالیتها عدم اعتبار است یا مدیریت ناصحیح ؟
ج ۶: اعتبار و مدیریت مکمل هم می باشد اعتبار بدون مدیریت بی معنی است،علت اصلی، ناکارامد بودن برخی از مدیران و استفاده از مدیرانی است که هنوز خاموش و روشن کردن کامپیوتر را هم بلد نیستند .
هنوز به دهیار ،دهدار میگویند شعار امروز اقتصاد جهان اینترنت می باشد ولی…. به کار نگرفتن تحصیل کردگان دانشگاهی در رشته‌های مرتبط با شغل و مدیریت خود مهمترین عامل کندی در خدمات و نداشتن انگیزه است. نمی‌دانم چرا در برخی از ادارات اجرایی بازنشستگی معنایی ندارد، عامل پیشرفت در هر زمینه‌ای داشتن انگیزه می باشد و ندادن میدان به جوانان تحصیل کرده این انگیزه را از بین میبرد.
*احداث سد در بالا دست رافع مشکلات کشاورزی لیش **
س۷: در برخی ایام سال ،خصوصا فصل تابستان، تعدادی از مردم از مشکلات کم ابی رنج می برند؛ لطفا بفرمایید چه تمهیداتی در این خصوص اندیشیده اید ؟
جواب ۷: مشکلات آب به دو بخش زراعی و شرب تقسیم می شود . در خصوص آب شرب با هزینه دهیاری اقدام به نصب منبع ذخیره نموده ایم و در پیک ایام تعطیلات از منبع ذخیره استفاده می کنیم . با وجود این منابع ذخیره باز هم با مشکل کمبود آب مواجهیم .البته شایان ذکر است که این امر از وظایف ذاتی اداره آب و فاضلاب می باشد.
در بخش زراعی با توجه به برداشت بی‌رویه رودخانه‌ها ،با اختلاف سطح مواجه شده‌ایم وبا احداث بازوهای خاکی که هزینه‌های گزافی برای دهیاری دارد ، مزارع را آبرسانی می‌کنیم تنها راه کشاورزی این منطقه احداث صد در بالادست می باشد که متاسفانه هیچ گونه اهمیتی برای اداره نامبرده ندارد.
در پایان اضافه می کنم که اولین سایت پروازی پاراگلایدر در استان گیلان با مجوز رسمی به زودی در روستای موشا افتتاح خواهد شد .در ضمن بیش از ۴۰۰ اصله نهال (صنوبر) امسال دور زمین ورزشی ونیز تعدادی نهال درخت میوه برای زیبایی در سطح روستاکاشته شده است .
اقدام مهم دیگری که از افتخارات دوره کاری اینجانب به شمار می رود، سنددار کردن ۹۵ درصد از اهالی بومی روستا می باشد اگر تعدادی هم سند نگرفته اند، مشکلات ورثه ای داشته اند.
در بحث زباله که بزرگترین مشکل کشور میباشد و در چند سال اخیر گریبانگیر استان گیلان هم شده، نداشتن جایگاه کمپوست میباشد. خوشبختانه با برگزاری کلاس های آموزشی متعدد در سطح روستا تفکیک زباله از مبدا را با کمک مردم خوب و فهیم روستای لیش اجرا نمودیم،امیدواریم شاهد کاهش زباله باشیم . ائنجانب در این فرصت پیش امده ، در همین رسانه کاغذی از تمام ساکنین دهکده توریستی لیش بابت همکاری که در تمام زمینه ها ، با خادم روستای خویش داشته اند ، کمال تشکر را دارم و اعتقاد دارم خدمت بی منت به خلق بالاترین عبادت هاست.

با کانال همای خبر همراه باشید.http://@homaygilanir

۱

About مدیر خبر1

Check Also

واکاوی نمایش ضعیف ملی پوشان والیبال در لیگ ملتها

مجید صبوحی کارشناسی فرهنگی ورزشی و مربی والیبال طی یادداشتی نوشت: در آستانه المپیک ریو …