چاپ مطلب چاپ مطلب

در گیلان ۷۰ هزار معتاد وجود دارد/ ۵۳ درصد محکومین زندان درگیلان مربوط به مواد مخدر است

همای گیلان:از جمعیت ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار نفری گیلان ۷۰ هزار نفر معتاد هستند/۵۳ درصد محکومین زندان در گیلان مربوط به مواد مخدر است و ۲۴ درصد زندانیان جرم مرتبط با سرقت دارند که این امر هم با مواد مخدر در ارتباط است.

اعتیاد

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر گیلان گفت: ۷۰ هزار نفر در گیلان معتاد هستند.

علی اکبر پوراوزان در چهارمین جلسه ستاد مبازره با مواد مخدر که در سالن شهید انصاری استانداری گیلان برگزار شد، با بیان اینکه از جمعیت ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار نفری گیلان ۷۰ هزار نفر معتاد هستند، افزود: شاید از نظر آمار، جمعیت معتادان گیلان زیاد نباشد اما زخم‌هایی که این افراد بر پیکر جامعه وارد می کنند دردناک است. اعتیاد به خانواده و فرهنگ ما ضربه می‌زند و یکی از علت های اصلی طلاق در کشور، اعتیاد است.

وی ادامه داد: گیلان در مقابله با مواد مخدر جزء ۵ استان برتر کشور است و هم اکنون ۳۸۰ مرکز درمانی در گیلان فعال هستند.

در ادامه این جلسه سرهنگ سید رسول صمدی، رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر گیلان با اشاره به اینکه در ۹ ماه امسال کشف تریاک در استان ۶ درصد افزایش یافته است، اظهار کرد: در کشف هروئین با کاهش ۷۱ درصدی و در کشف حشیش با کاهش ۲۶ درصدی مواجه بودیم.

وی بیان کرد: در دستگیری توزیع کنندگان خرد مواد مخدر شاهد افزایش ۷۹ درصدی عملکرد هستیم. از ابتدای سال‌جاری تاکنون ۵۴ کیلوگرم شیشه در گیلان کشف شده است.

صمدی با اشاره به راه‌اندازی ۴ مرکز بزرگ نگهداری معتادین در تهران گفت: لازم است یک مرکز در رشت ساخته شود تا حداکثر ۵۰۰ نفر در آن نگهداری شوند.

وی تصریح کرد: پس از احداث آزادراه رشت – قزوین، ایستگاه بازرسی لوشان کارایی مناسبی ندارد بنابراین خواستار جابه‌جایی ایستگاه بازرسی موقت منجیل به ورودی استان شده‌ایم.

حسین نحوی نژاد، مدیرکل بهزیستی گیلان نیز گفت: بسیاری از معتادان، بیماران مجرمی هستند که نگهداری از آنها بدون داشتن شوکر و دیگر امکانات سخت است. ما برای ایجاد مراکز اقامتی معتادین آمادگی داریم. برای کاهش تقاضای مواد مخدر در جامعه را باید فعال تر عمل کنیم.

وی ادامه داد: در سال‌جاری ۲۰ هزار مخاطب برای یادگیری مهارت‌های زندگی آموزش دیده‌اند.

سیاوش پور، مدیرکل دادگستری گیلان نیز با اشاره به اینکه میل به مواد مخدر در گیلان چندان کم نشده است، گفت:۵۳ درصد محکومین زندان در گیلان مربوط به مواد مخدر است و ۲۴ درصد زندانیان جرم مرتبط با سرقت دارند که این امر هم با مواد مخدر در ارتباط است.

وی تصریح کرد: در همایش‌هایی که برای مبارزه با مواد مخدر برگزار می‌شود مخاطبان، افراد سالم هستند نه افراد درگیر مواد مخدر، بنابراین آموزش‌های لازم به گوش معتادان نمی‌رسد و اصولا این افراد، مخاطبان رسانه و همایش نیستند.

محمدعلی نجفی، استاندار گیلان نیز در این جلسه گفت: شهرداری رشت برای راه‌اندازی مرکز معتادین در رشت برنامه‌ریزی کند.

وی افزود: کمیته‌های مبارزه با مواد مخدر در گیلان بسیار فعال عمل می‌کنند و باید برنامه‌های این بخش را تقویت کنیم. تاکید دارم جلسات در این زمینه به صورت هفتگی برگزار شود. دستگاههای آموزشی نیز باید رسالت خود را در امر پیشگیری از مواد مخدر در استان حفظ کنند و دانشگاه‌ها باید حضور پررنگ تری داشته باشند. در حال حاضر هزار نفر در حال گذراندن دوره دکتری در گیلان هستند. انتظار می‌رود این افراد بخشی از پروژه‌های خود را در زمینه آسیب‌های اجتماعی تعریف کنند.

استاندار گیلان با بیان اینکه مواد مخدر بلای خانمان سوزی است که مردم را با گرفتاری‌های فراوانی مواجه می کند، خاطرنشان کرد: کمیته برنامه ریزی استانداری گیلان را موظف خواهیم کرد تا در پیشگیری از این بلای خانمان سوز بار مالی بیشتری اختصاص دهد. سهل انگاری در پیشگیری از مواد مخدر حوادث را برای ما به دنبال دارد. دستگاه‌های مربوطه در این بخش قوی وارد شوند.

وی از شهرداری رشت خواست برنامه هایش را برای راه‌اندازی مرکز نگهداری معتادین در رشت تنظیم کند.

استاندار گیلان گفت: آسیب های مواد مخدر در مدارس استان باید به صفر برسد و مانند همیشه آموزش و پرورش گیلان باید هوشیارانه عمل کند.

وی با اشاره به وضعیت اقتصادی نه چندان مطلوب کشورهای حاشیه خزر گفت: فقر، گرایش به اعتیاد را زیاد می کند و چون گیلان استانی با ظرفیت ترانزیت است باید همت ها مضاعف شود تا مبادا از استان ما برای انتقال مواد به این کشورها استفاده شود./ایسنا

About سردبیر ارشد

Check Also

حضور منطقه آزاد انزلی در ایران اکسپو

حضور منطقه آزاد انزلی در ایران اکسپو   ششمین دوره نمایشگاه توانمندی‌های صادرتی ایران (ایران …