با دستور استاندار گیلان متن کامل دستورالعمل ساماندهی آب بندان های استان گیلان منتشر شد.
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی استانداری گیلان؛ با تأکید دکتر مصطفی سالاری و پس از برگزاری۱۱جلسه کارشناسی و تصمیم گیری، با مشارکت و حضور ۱۲دستگاه اجرایی ونهادهای نظارتی “دستورالعمل طرح ساماندهی آب بندان ها و تالاب های استان گیلان” نهایی و ابلاغ شد.
با اجرای این شیوه نامه ۴۰۰ میلیون مترمکعب آب تنظیمی در۱۸۰۰ قطعه شامل ۸۷۰ پهنه آب بندان به وسعت ۹۰۰۰ هکتار، به حجم کل مخازن آبی استان اضافه میشود.
همچنین اجرای این طرح میتواند ذخیره آبی آب بندانهای استان را به میزان ۳٫۳ برابر سد شهربیجار، ۵٫۱ برابر سدشفارود، ۲٫۹ برابر سدپلرود و ۶ برابر سد لاسک افزایش دهد.
در راستای شفاف سازی تصمیمات و نیز به منظور آگاهی و بهرهبرداری عموم مردم استان بویژه جامعه محلی در روستاها و شهرهای مجاور، کارشناسان، متخصصان و سرمایه گذاران علاقمند به فعالیت در حوزه های مربوطه “دستورالعمل طرح ساماندهی آب بندان ها و تالاب های استان گیلان”منتشر شد.
متن کامل این دستور العمل به شرح زیر است:
«دستورالعمل ساماندهی آببندانها»
مقدمه:
حدود ۱۸۰۰ قطعه (شامل حدود ۸۷۰ پهنه) آببندان با وسعت حدود ۹۰۰۰ هکتار عرصه و ظرفیت حدود ۴۰۰ میلیون مترمکعب آب تنظیمی، به عنوان مخازن طبیعی یا انسانساخت، منابع آب مورد نیاز حدود ۷۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی استان بالاخص اراضی سنتیآبخور و خارج از شبکه سد سفیدرود را ذخیره و تأمین مینمایند. آببندانها در واقع استخرهای ذخیره خاکی هستند که کشاورزان طی سالیان دور برای مهار و ذخیره روانآبها و آب چشمهها، جویبارها، رودخانهها و مسیلها و استفاده در بخش کشاورزی، با ایجاد دیوارههای خاکی و خاکبرداری، ایجاد کردهاند. با رسوبگذاری تدریجی طی دهها سال گذشته و به تدریج، ظرفیت و حجم ذخیره آببندانها با کاهش شدید مواجه شده است لذا طرح ساماندهی آببندانها، بهمنظور لایروبی، دیوارسازی، دریچهسازی و سردهنهسازی و بکارگیری چندمنظوره آنها در تامین آب کشاورزی و توسعه فعالیتهای اقتصادی و اشتغالزا در زمینههای گردشگری، آبزیپروری، ورزشهای آبی، پرورش پرندهگان آبی و امثالهم، اجراء میگردد.
ماده ۱) اهداف اجرای طرح و ضوابط:
– مهار و مدیریت روانآبها و افزایش ظرفیت و حجم ذخیرهسازی آب توسط آببندانها برای تأمین مصارف کشاورزی؛
– تقویت منابع آب زیرزمینی؛
– ایجاد امکان بهرهبرداری چندمنظوره، اشتغالزا و درآمدزا از آببندانها اعم از ذخیره و تأمین آب، شیلات و پرورش ماهی، پرورش پرندگان آبی، گردشگری، ورزشهای آبی و … با اولویت تامین آب کشاورزی.
ماده۲) محدوده آب بندانها:
بستر پهنه آبی و حریم (عرض ۱۵۰ متر) در نوار پیرامونی از اراضی ملی مجاور و ساماندهی آن، تابع این دستورالعمل میباشد.
ماده ۳) ارزیابی، برآورد و خوشهبندی آببندانها:
شرکت سهامی آب منطقهای استان، به عنوان گام اول، تحت نظارت و راهبری کارگروهی مرکب از نمایندگان دفتر فنی استانداری، اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری، اداره کل صنعت، معدن و تجارت، جهاد کشاورزی استان و آن شرکت، اقدامات زیر را در خصوص آببندانها به عمل میآورد:
۱- تعیین محدوده و حداکثر عمق قابل لایروبی در خصوص هر آببندان؛
۲- برآورد حجم گل ولای و خاک و همچنین خاک موجود در هر آببندان به تفکیک، از طریق گمانهزنی و سایر روشهای فنی؛
نکته: مواد موجود در بستر که با تشخیص اولیه شرکت آب منطقهای یا تشخیص آزمایشگاه به عنوان خاک پیت شناخته نشود، گل و لای محسوب میگردد.
۳- برآورد ارزش تقریبی خاک برآورد شده در هر آببندان (جهت محاسبات درآمد هزینه عملیات ساماندهی)؛
۴- برآورد هزینه تقریبی عملیات ساماندهی مورد هدف در آببندان یا خوشه آببندان موضوع واگذاری یا فراخوان، از جمله عملیات شانهسازی و ساماندهی بستر و حریم، دریچهسازی، فاصله تقریبی و هزینه حمل، هزینه ایجاد یا بهسازی راه دسترسی و سایر خدمات زیربنایی مرتبط به روستا یا روستاهای مجاور.
ماده ۴) در اجرای طرح ساماندهی، خارج نمودن گلولای بدون قید و شرط و خاک پیت، مشروط به پرداخت حقوق دولتی مربوطه و حمل آنها به هر نقطه برای فروش یا هر استفاده دیگر، بلامانع است.
ماده ۵) آببندانهای نوع اول(غیرسودآور): یک آببندان یا خوشهای مرکب از چند آببندان میباشد که در ارزیابی موضوع ماده ۳، فاقد خاک پیت یا حاصلخیز شناخته شدهاند یا ارزش مجموع حجم خاک پیت و حاصلخیز آن، تقریباً برابر یا کمتر از هزینه ساماندهی و حجم کل لایروبی مورد نیاز آن آببندان باشد.
ماده ۶) آببندانهای نوع دوم(سودآور): یک آببندان یا یک خوشه مرکب از چند آببندان میباشد که ارزش برآوردشده مجموع خاک پیت و حاصلخیز آن از هزینه ساماندهی و لایروبی آن بیشتر بوده و به عبارتی ساماندهی و لایروبی آن بطور واضح و مشخصی سودآور باشد.
ماده ۷) نوع دوم (سودآور) تلقیشدن آببندان، بایستی با پیشنهاد شرکت آب منطقهای به تائید کارگروه مذکور در صدر ماده ۳ برسد و در غیر اینصورت، نوع اول (غیرسودآور) تلقی میگردد و واگذاری عملیات ساماندهی و لایروبی و بهرهبرداری از آن، به طریق پیشبینیشده برای نوع اول انجام میپذیرد.
ماده ۸) اجازه برداشت خاک پیت یا حاصلخیز و گلولای آببندانها به دستگاههای اجرایی، سرمایهگذاران، متقاضیان و پیمانکاران موضوع بخشنامه شماره ۲۲۰۳۹۶/۶۰ مورخ ۰۵/۱۰/۱۳۹۶ اداره کل دفتر بهرهبرداری معادن وزارت صنعت، معدن و تجارت و اصلاحیههای بعدی آن در خصوص هر دو نوع اول و دوم، مطابق مفاد بخشنامه مذکور، بدون تشریفات و صرفاً با معرفی دستگاه اجرایی مرتبط با آن فعالیت، توسط شرکت آب منطقهای انجام میپذیرد.
واگذاری عملیات ساماندهی آب بندانهای نوع اول(غیرسودآور)-به روش اول؛
ماده ۹) در اجرای روش اول، واگذاری عملیات لایروبی و ساماندهی آببندانهای نوع اول، با درخواست دستگاههای اجرایی به شرح زیر، رأساً توسط شرکت آب منطقهای (واحد شهرستانی مربوطه) انجام میپذیرد:
۱-۹) درخواست بنیاد مسکن انقلاب اسلامی برای پروژههای آن اداره کل راساً یا برای دهیاری یا پیمانکاران یا سرمایهگذاران متقاضی با معرفی و نظارت بنیاد مسکن، صرفاً برای استفاده در امور عمران و توسعه روستا یا روستاهای پیرامون؛
۲-۹) درخواست سازمان جهاد کشاورزی استان برای طرحهای آن سازمان راساً یا برای سرمایهگذاران متقاضی فعالیتهای حوزه کشاورزی نظیر پرورش پرندگان آبی، گلخانهداران و پرورش دهندگان قارچ و سایر فعالیتهای مرتبط با آن اداره کل، بنا به معرفی سازمان مذکور؛
۳-۹) درخواست اداره کل شیلات استان برای طرحهای آن اداره کل راساً یا برای سرمایهگذاران آبزیپروری و سایر فعالیتهای مرتبط با آن اداره کل، بنا به درخواست یا معرفی اداره کل مذکور؛
۴-۹) درخواست اداره کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی استان برای طرحهای آن اداره کل راساً یا برای سرمایهگذاران حوزه گردشگری در بخش آب و خشکی پیرامون و سایر فعالیتهای مرتبط با آن اداره کل، بنا به معرفی اداره کل مذکور؛
۵-۹) درخواست اداره کل ورزش و جوانان استان برای طرحهای آن اداره کل راساً یا برای سرمایهگذاران حوزه ورزش و جوانان در بخش آبی و خشکی پیرامون، بنا به معرفی اداره کل مذکور؛
۶-۹) شهرداری یا شهرداریهای مجاور برای طرحهای مربوطه راساً یا برای پیمانکاران پروژههای عمرانی شهرداری یا سرمایهگذاران فعال در طرحهای توسعه شهری بنا به درخواست شهرداری و معرفی دفتر فنی یا دفتر امور شهری و شوراهای استانداری (هر کدام که استانداری معین مینماید.)
۷-۹) سایر دستگاههای اجرایی استان برای طرحهای آن دستگاه راساً یا برای پیمانکاران و سرمایهگذاران مرتبط با آن دستگاهها برای پروژههای ذیربط، بنا به درخواست آن دستگاه اجرایی و تایید معاونت عمرانی استانداری؛
تبصره ۱: در شرایط مساوی، در کلیه موارد فوق، اولویت با متقاضیان و سرمایهگذاران محلی خواهد بود.
تبصره ۲: فعالیت یا سرمایهگذاری دستگاه یا سرمایهگذار معرفی شده توسط دستگاههای اجرایی مورد اشاره محدود به بستر و حریم آببندان میباشد و در خارج از بستر و حریم، منوط به تشریفات و اخذ مجوزهای فعالیت مورد نظر میباشد.
ماده ۱۰) در اجرای روش واگذاری اول، در مواردی که آببندان یا خوشه آببندان یا تعدادی از آببندانها از نوع اول(غیرسودآور) باشد، واگذاری آنها به اشخاص حقیقی و حقوقی بخش خصوصی و عمومی غیردولتی برای بهرهبرداری اشتغالزا از بستر و حریم برای مدت حداکثر ۱۰ سال، در قبال انجام عملیات ساماندهی محض و معین مستقیماً و بدون تشریفات با درخواست دستگاههای اجرایی ذیربط و طبق فرایند مذکور در ماده ۸ و توسط شرکت آب منطقهای (واحد تابعه شهرستانی آن شرکت) انجام میپذیرد و نسخهای از سوابق واگذاری برای آگاهی رییس کارگروه شهرستانی (فرماندار) ارسال میگردد و در اولین جلسه بعدی کارگروه، به آگاهی اعضاء میرسد. در موارد اختلافی و یا طرح اعتراض و شکایت، تشخیص کارگروه شهرستانی (مرکب از فرماندار یا معاون عمرانی فرمانداری بهعنوان رئیس کارگروه، مدیر شهرستانی شرکت آب منطقهای بهعنوان دبیر و مسئول صدور مجوز و اجراء، روسای دادگستری و ادارات منابع طبیعی و صنعت، معدن و تجارت، حفاظت محیط زیست شهرستان و رئیس شهرستانی دستگاه متقاضی بهرهبرداری مذکور در ماده ۸)، برای شرکت آب منطقهای و دستگاه متقاضی و سایر ذینفعان، لازمالاجرا میباشد.
ماده ۱۱) کارگروه مکلف است درخصوص شکایات راجع به مجوز واگذاری و همچنین درخصوص موارد اختلافی (مذکور در ماده ۱۰)، ظرف مهت ۱۵ روز اتخاذ تصمیم و اعلام نظر نماید. درصورت اعتراض یکی از طرفین یا سایر اشخاص معترض یا ذینفع، مهلت رسیدگی به شکایت یا اعتراض به تصمیم قبلی توسط کارگروه، حداکثر ۱۰ روز خواهد بود.
واگذاری عملیات ساماندهی آب بندانهای نوع دوم (سودآور) و یا دارای اعتبارات عمرانی (رقابتی؛ فراخوان)؛
ماده ۱۲) در واگذاری به روش دوم(رقابتی)، انتخاب مجری/ عامل/ پیمانکار/ سرمایهگذار برای انجام عملیات ساماندهی و لایروبی آببندانهای نوع دوم (سودآور) در هر صورت و نوع اول (غیرسودآور) در صورتیکه از طریق مذکور در ماده ۸ و ۱۰ انجام نپذیرد و هزینه اجرای کار از محل اعتبارات و منابع عمومی تأمین گردد، از طریق فراخوان و با فرایند رقابتی، برعهده شرکت آب منطقهای میباشد.
ماده ۱۳) شرکت آب منطقهای در خصوص آببندانهای نوع دوم (سودآور) و نوع اول در صورتیکه از طریق مذکور در مواد ۸ و ۱۰ انجام نپذیرد و اجرای کار از محل منابع عمومی (اعتبارات ملی، استانی یا منابع داخلی دستگاه) انجام بپذیرد، در واگذاری عملیات ساماندهی و لایروبی به روش دوم (رقابتی)، نسبت به انتشار فراخوان شناسایی مجری/عامل/ پیمانکار/ سرمایهگذار با مفاد زیر اقدام مینماید:
۱۳-۱) معرفی آببندان یا خوشهای مرکب از چند آببندان مشمول هر واگذاری با ذکر حجم تقریبی گلولای و همچنین انواع خاک (در صورت وجود) و همچنین فاصله حمل و دپوی گلولای (بخشی که بایستی به محل دیگر منتقل شود.)؛
۱۳-۲) معیارهای ارزیابی و انتخاب شرکت یا متقاضی مناسب برای هر بسته (یک آببندان یا یک خوشه)؛
۱۳-۳) تعیین نسبت و میزان عملیات ساماندهی و حجم لایروبی مورد تعهد طرف قرارداد در ازای هر متر مکعب خاک استحصالی یا استخراجی (در صورتیکه به عنوان معیار رقابت تعیین نشده باشد) در خصوص نوع اول؛
۱۳-۴) در صورت لزوم، ذکر امکان یا عدم امکان شرکت برنده فراخوان قبلی در فراخوان جدید منتشر شده؛
ماده ۱۴) انتخاب برنده از بین متقاضیان تائید صلاحیت شده، به یکی از شیوههای زیر (بهعنوان دو شیوه در اجرای روش دوم) در اسناد فراخوان، تعیین شده و ملاک انتخاب برنده نهایی قرار میگیرد:
۱) براساس اعلام تعهد به بیشترین میزان ساماندهی، عملیات عمرانی و استخراج گلولای در ازای هر مترمکعب خاک استحصالی یا استخراجی (با لحاظ فاصله حمل و هزینههای جانبی متقاضی نظیر تعهدات مسئولیت اجتماعی، هزینه تأمین مسیر دسترسی و…) در خصوص آببندان نوع دوم (سودآور)
۲) به روش مناقصه و بر اساس کمترین مبلغ پیشنهادی مشروط به حجم لایروبی و عملیات ساماندهی و تعهدات مشخص و معین مذکور در اسناد، در آببندانهای نوع اول(غیرسودآور)، در صورتیکه هزینه عملیات اجرایی ساماندهی و لایروبی از محل اعتبارات ملی، استانی یا منابع درآمدی دستگاهها تأمین گردیده باشد.
ماده ۱۵) در مواردی که در قبال عملیات ساماندهی، حق بهرهبرداری اشتغالزا به مدت حداکثر ۱۰ ساله (با قابلیت تمدید) به مجری/عامل/سرمایهگذار/پیمانکار داده میشود، واگذاری به روش مذکور در ماده ۸ (روش اول-بدون تشریفات) بلامانع است، مشروط بر اینکه این حق بهرهبرداری در محاسبات و برآورد درآمد-هزینه انجام کار پیشبینی گردیده باشد. در اجرای روش دوم واگذاری (رقابتی)، حق بهرهبرداری از آببندان با مدت زمان و شرایط آن در محاسبات و برآورد درآمد-هزینه محاسبه و در اسناد فراخوان لحاظ میگردد و واگذاری استیجاری حق بهرهبرداری از آببندان در این فرآیند و در قالب قرارداد انجام میپذیرد.
ماده ۱۶) در مواردی که واگذاری عملیات ساماندهی و لایروبی آببندانها به طریق مناقصه موضوع بند ۲ ماده ۱۴ انجام میشود، اعتبار لازم در اجرای مفاد تفاهمنامه منعقده بین معاون رئیسجمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه، وزیر جهاد کشاورزی و استانداران گیلان، مازندران و گلستان ابلاغی به شماره ۳۴۸۷۲۴ تاریخ ۸/۷/۱۳۹۷ از محل منابع ملی و استانی و عایدات بخش خصوصی، یا از طریق سایر منابع ملی و استانی یا از محل منابع داخلی دستگاههای اجرایی تامین میگردد.
ماده ۱۷) واگذاری مستقیم لایروبی آببندانهای نوع دوم: در صورتیکه پس از انتشار دو مرحله فراخوان، طرح لایروبی آببندانهای نوع اول (غیر سودآور) در صورتیکه هزینه ساماندهی از محل اعتبارات و منابع عمومی تامین گردد و نوع دوم (سودآور)، هیچ متقاضی و شرکتکنندهای نداشته باشد، شرکت آب منطقهای از طریق مذاکره و واگذاری مستقیم اقدام مینماید.
سایر موارد :
ماده ۱۸) جابجایی گلولای، انواع خاک و سایر مواد استخراجی در نتیجه عملیات ساماندهی و لایروبی در اجرای کلیه روشهای واگذاری عملیات ساماندهی و لایروبی موضوع این دستورالعمل، در سطح استان و به خارج از استان صرفاً با نظارت و تعیین مسیر توسط شرکت آب منطقهای و در مورد خاک پیت و حاصلخیز، مشروط به پرداخت حقوق دولتی و با نظارت و تعیین مسیر توسط آن شرکت، مجاز و بلامانع میباشد. مرجع انطباق و تشخیص مبداء و منشاء آن مصالح و تجویز این موضوع، شرکت آب منطقهای میباشد.
ماده ۱۹) نظارت بر اجرای قرارداد(عملیات لایروبی): شرکت سهامی آب منطقهای استان نسبت به تعیین دستگاه نظارت و سازوکار نظارتی برای اعمال نظارت بر میزان برداشت و تفکیک گلولای یا انواع خاک که در حین اجرای قرارداد، از آبندانهای موضوع واگذاری استخراج میشود، اقدام مینماید.
ماده ۲۰) پرداخت حقوق دولتی خاک پیت یا حاصلخیز استخراج شده بر عهده مجری/ عامل/ پیمانکار/ سرمایهگذار طرف قرارداد و تابع ضوابط وزارت صنعت معدن و تجارت بوده و بایستی در اسناد فراخوان و متن قرارداد یا مجوز و صورتجلسه مربوطه، تعهد و محاسبه پرداخت آن تصریح گردد.
ماده ۲۱) مسئولیت اجتماعی: شرکت آب منطقهای در حد ممکن و به میزانی که به توجیه اقتصادی عملیات ساماندهی خدشهای وارد نگردد، در اسناد فراخوان و واگذاری هر آببندان یا خوشه و سپس در تنظیم و تبادل قرارداد مربوطه در خصوص آببندانهای نوع دوم (خودکفا)، پیشبینی بهرهمندی شهر یا روستا و روستاهای همجوار از عملیات ساماندهی و لایروبی را از طریق استفاده از مواد استخراجی در عمران و توسعه روستا، بهسازی جاده دسترسی مشترک روستا و آب بندان یا آببندانهای موضوع قرارداد یا اجرای برخی زیرساختهای قابل اجرا از محل مواد حاصله از پروژه توسط مجری / عامل / پیمانکار/ سرمایهگذار را مقید مینماید و بر تحقق آن نظارت نماید.
ماده ۲۲) عملیات ساماندهی آببندانها به نحوی انجام میپذیرد که درختان موجود در بستر حفظ گردند و در موارد ضرورت، قطع درختان با مجوز با مجوز اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان انجام و به نحوی انجام میپذیرد که صرفاً شامل درختان یا درختچههایی که در ساماندهی مزاحمت ایجاد مینمایند بشود.
ماده ۲۳) درخصوص آببندانهایی که در محدوده مناطق چهارگانه زیست محیطی تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست واقع گردیدهاند، در صورت اعلام آمادگی اداره کل حفاظت محیط زیست جهت انجام عملیات ساماندهی این آببندانها، کلیه وظایف و اختیاراتی که در این دستورالعمل به عهده شرکت آب منطقهای استان تعیین گردیده، ازجمله دبیری کارگروه شهرستانی و اختیارات واگذاری، نظارت و کلیه موارد، عیناً و کاملاً به آن اداره کل محول میگردد. چنانچه عملیات ساماندهی توأم با واگذاری عرصه و حریم آببندان به سرمایهگذار برای اجرای طرح اشتغالزا پیشبینی گردیده باشد و نمایندگی دولت در مالکیت آن زمین در اختیار سازمان دیگری باشد، قرارداد بهرهبرداری از زمین با معرفی اداره کل محیط زیست توسط همان دستگاه (شرکت آب منطقهای، منابع طبیعی و غیره منعقد میگردد.
ماده ۲۴) با تشخیص کارگروه شهرستانی مذکور در ماده ۸، سازمان جهاد کشاورزی استان میتواند درخصوص آببندانهایی که کارگروه مشخص مینمایند، جایگزین شرکت آب منطقهای شده و وظایف و اختیارات مذکور در این دستورالعمل که در اختیار و به عهده شرکت آب منطقهای محول گردیده است را رأساً به عمل آورد. مصوبه کارگروه که در قالب صورتجلسه تدوین و ابلاغ میگردد، در این خصوص و برای کلیه دستگاهها از جمله شرکت آب منطقهای لازمالاجرا میباشد. چنانچه عملیات ساماندهی توأم با واگذاری عرصه و حریم آببندان به سرمایهگذار/مجری/عامل/ پیمانکار در راستای طرحهای اشتغالزا پیشبینی گردیده باشد، با معرفی جهاد کشاورزی، واگذاری حق بهرهبرداری از زمین توسط دستگاه ذیربط (شرکت آب منطقهای، منابع طبیعی و غیره) در قالب قرارداد واگذاری به متقاضی مذکور انجام میپذیرد.
ماده ۲۵) در موارد اختلاف دستگاهها در خصوص شمول مورد ۲۴ و ۲۵ به هر یک از آببندانها یا خوشهها، معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری پس از وصول نظرات طرفین به عنوان مرجع حل اختلاف، تصمیم نهایی را اتخاذ و ابلاغ مینماید. تصمیم ابلاغی برای طرفین و کلیه دستگاهها و مراجع لازمالاجراست.
ماده ۲۶) توسعه محدوده بستر آببندانها به منظور افزایش ظرفیت دخیرهسازی آب و سایر بهرهبرداریها، بنا به تصمیم و تشخیص کارگروه شهرستان بلامانع است.
ماده ۲۷) احیاء آببندانهایی که بر اثر رسوبگذاری یا تصرفات اشخاص از حیز انتفاع ولو حتی بصورت کامل خارج گردیدهاند، مشروط به رعایت حقوق مالکین یا حل اختلافات و ادعاهای راجعبه مالکیت بستر مورد نیاز برای احیاء (قبل از صدور مجوز)، بنا به تصمیم و تشخیص کارگروه شهرستان بلامانع است.
ماده ۲۸) صدور مجوز احداث آببندانهای جدید در اراضی ملی به وسیله متقاضیان بخش خصوصی و عمومی غیردولتی برای بهرهبرداریهای اقتصادی مذکور در مقدمه و ماده ۱ دستورالعمل در قبال تعهد سرمایهگذار به تخصیص حجم مشخص و معینی از آب در دورههای زمانی مشخص در هر سال در سنوات معین یا دایمی با ضمانت اجرای مشخص و کافی، در صلاحیت کارگروه شهرستان میباشد.
ماده ۲۹) تجویز احداث آببندانهای جدید در اراضی مستثنیات به وسیله متقاضیان بخش خصوصی و عمومی غیردولتی برای بهرهبرداری اقتصادی مذکور در مقدمه و ماده ۱ دستورالعمل، با رعایت موارد زیر، با تصمیم و تشخیص کارگروه شهرستان میباشد؛
– اختصاص حجم معین و مشخصی از آب برای مصارف عمومی (توسط کشاورزان) طبق نظر جهاد کشاورزی برای سنوات معین یا بصورت دایمی در قبال مجوز صادره
– اخذ مجوز تغییر کاربری زمین از مرجع قانونی مربوطه (صرفاً برای فعالیتهای مندرج در مقدمه و ماده ۱)
– ارائه تضامین یا ضمانت اجراهای قابل اجرا مبنی بر اختصاص حجم آب مورد تعهد
ماده ۳۰) احداث آببندانهای جدید توسط شرکت سهامی آب منطقهای و سازمان جهاد کشاورزی استان با رعایت ابعاد حقوقی مالکیت عرصه مورد نیاز، ضمن هماهنگی با کارگروه شهرستان یا بنا به پیشنهاد کارگروه و تایید دستگاه های اجرایی مذکور، بلامانع است.
اسامی امضاء کنندگان:
احمد سیاوشپور رئیس کل دادگستری استان |
سیف اله مسرور بازرس کل استان |
محمد عبداله پور فرمانده سپاه قدس استان |
احمد پری پور مدیر کل دیوان محاسبات |
مدیر کل اطلاعات استان |
فرهاد دلقپوش مدیر کل صنعت، معدن و تجارت استان |
علی درجانی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان |
کاظم لطفی مدیر عامل شرکت آب منطقهای استان |
محسن یوسفپور مدیر کل منابع طبیعی استان |
قربانعلی محمدپور رئیس سازمان حفاظت محیطزیستاستان |
محمدرضا نازک کار مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده استان |
مصطفی سالاری
استاندار گیلان
۱- مقدار … متر مکعب از آبی که بیش از۹۵% از آبی است که دربارندگی ها باعث جاری شدن سیل و طغیان رودخانه در بخش محمله شهرستان خنج استان فارس می شود از محلی به نام بیدزرد در بالادست روستای ابوالفضل (ع) دهستان چاه طوس بخش محمله شهرستان خنج استان فارس جاری می شود آرزوی اینجانب از کودکی این بوده است تا جلو مقدار … متر مکعب آبی را که بیش از ۹۵% از آبی است که در بارندگی ها باعث جاری شدن سیل و طغیان رودخانه دربخش محمله شهرستان خنج استان فارس می شود را در محلی به نام تنگه بیدزرد در بالادست روستای ابوالفضل (ع) دهستان چاه طوس بخش محمله شهرستان خنج استان فارس را با احداث بندی (سدی) خاکی بگیرم اینجانب از اینکه مقدار … متر مکعب از آبی که بیش از ۹۵% از آبی است که در بارندگی ها باعث جاری شدن سیل و طغیان رودخانه در بخش محمله شهرستان خنج استان فارس می شود سهم خلیجی می شود که می خواهند نام آن را به جای فارس به نام جعلی عربی تبدیل کنند ناراضی هستم اینجانب حتی راضی نیستم تا سرریز مقدار … متر مکعب از آبی که بیش از ۹۵% از آبی است که در بارندگی ها باعث جاری شدن سیل و طغیان رودخانه در بخش محمله شهرستان خنج استان فارس می شود که از محلی به نام بیدزرد در بالادست روستای ابوالفضل (ع) دهستان چاه طوس بخش محمله شهرستان خنج استان فارس جاری می شود سهم خلیجی شود که می خواهند نام آن را به جای فارس به نام جعلی عربی تبدیل کنند اینجانب در نظر دارم با تغییر مسیر سرریز مقدار … متر مکعب از آبی که بیش از ۹۵% از آبی است که در بارندگی ها باعث جاری شدن سیل و طغیان رودخانه در بخش محمله شهرستان خنج استان فارس می شود که از محلی به نام بیدزرد در بالادست روستای ابوالفضل (ع) دهستان چاه طوس بخش محمله شهرستان خنج استان فارس جاری می شود را سهم دریاچه فصلی در شهر خنج شهرستان خنج استان فارس نمایم. بعد از آن روستای ابوالفضل (ع) دهستان چاه طوس بخش محمله شهرستان خنج استان فارس را می توان به مقصد فصل های پائیزی و زمستانی مسافران از سراسر کشور و فصل های بهار و تابستان پرمحصول تبدیل کرد.
۲- آرزوی اینجانب از تاریخ ۲۲/۱۲/۱۳۷۰تا تاریخ ۳۰/۰۷/۱۳۷۶ که کارمند اداره آب و فاضلاب شهری بخش خنج شهرستان لارستان شرکت آب و فاضلاب شهری استان فارس بوده ام یا از تاریخ ۰۱/۰۸/۱۳۷۶تا تاریخ ۱۲/۱۲/۱۳۸۸که کارمند شرکت آب و فاضلاب شهری کلان شهر شیراز بوده ام یا از تاریخ ۱۳/۱۲/۱۳۸۸ تا هم اکنون که کارمند امور آب و فاضلاب شهری شهر صدرا شرکت آب و قاضلاب شهری کلان شهر شیراز هستم یا درآینده که دوست دارم تا کارمند امور آب و فاضلاب شهری شهرستان خنج شرکت آب و فاضلاب شهری استان فارس باشم آرزویم پیگیری احداث تصفیه خانه فاضلاب شهری برای شهرهای خنج و فیشور(شهرهای واقع در اطراف دریاچه فصلی کفه خنج) بوده است آرزویم پیگیری احداث تصفیه خانه فاضلاب روستایی برای روستاهای واقع دراطراف دریاچه فصلی کفه خنج بوده است چون با آب مناسبی که از تصفیه فاضلاب شهرها و روستاهای اطراف دریاچه فصلی کفه خنج به دست می آید می شود کمربند سبزی را به طول ۱۸ کیلومتر و عرض ۸ کیلومتری دراطراف مساحت ۱۳۰ کیلومتری اطراف دریاچه فصلی کفه خنج احداث کرد و شهر خنج را به مقصد فصل های پائیزی و زمستانی مسافران از سراسر کشور و فصل های بهار و تابستان پرمحصول تبدیل کرد.
امام علی (ع) می فرمایند : کسی که آب و خاک یعنی نیروی طبیعی دارد و نیروی انسانی خود را برای بهره برداری به کار نمی بندد و با فقر و گدایی می گذراند نفرین و لعنت بر او باد.
چرا قرارگاه پلیس راه شهرستان های جنوبی استان فارس (قیر و کارزین + جهرم + لارستان + گراش + لامرد + مهر + فراشبند + خنج) بایستی در شهر لار مرکز شهرستان لارستان که در گوشه ای از جنوب فارس قرار گرفته است مستقر شده باشد؟
چرا قرارگاه امداد رسانی هوایی (اورژانس هوایی) شهرستان های جنوبی استان فارس (قیر و کارزین + جهرم + لارستان + گراش + لامرد + مهر + فراشبند + خنج) بایستی در شهر لار مرکز شهرستان لارستان یا شهر جهرم مرکز شهرستان جهرم که هر دو در گوشه ای از جنوب فارس قرار گرفته اند مستقر شده باشند؟
چرا اداره کل راه و شهرسازی شهرستان های جنوبی استان فارس (لارستان + گراش + لامرد + مهر + خنج) بایستی در شهر لار مرکز شهرستان لارستان که در گوشه ای از جنوب فارس قرار گرفته است مستقر شده باشد؟
چرا …
چرا …
چرا …
چرا …
این که شهر لار مرکز شهرستان لارستان یا شهر جهرم مرکز شهرستان جهرم محل استقرار ادارات کل خدمات رسانی به شهرستان های جنوبی استان فارس ( قیر و کارزین + جهرم + لارستان + گراش + لامرد + مهر + فراشبند + خنج) می باشند اشتباه بزرگی است چون از هر طرف که فاصله زمینی و هوایی بین شهر خنج مرکز شهرستان خنج تا شهرستان های جنوبی استان فارس (قیر و کارزین + جهرم از مسیر راه جدید دیگ اشکن) + لارستان + گراش + لامرد + مهر + فراشبند خنج) را که محاسبه کنید از حدود ۳۹ کیلومتر تا ۴۹ کیلومتر می شود اما شهر لار مرکز شهرستان لارستان و شهر جهرم مرکز شهرستان جهرم در گوشه ای از جنوب استان فارس با فاصله ای بیش از دویست کیلومتری شهرستان های جنوبی استان فارس (قیر و کارزین + جهرم + لارستان + گراش + لامرد + مهر + فراشبند + خنج ) قرار گرفته اند. متاسفانه کسانی بر شهرستان های جنوبی استان فارس و استان فارس و کشور ایران حکومت می کنند که آسایش مردم عادی (اکثریت مردم) شهرستان های جنوبی استان فارس برایشان مهم نیست اگر بود به جای شهرهای لار مرکز شهرستان لارستان شهر جهرم مرکز شهرستان جهرم بایستی شهرخنج مرکز شهرستان خنج به عنوان محل استقرار ادارات کل برای خدمات رسانی به مردم شهرستان های جنوبی استان فارس (قیر و کارزین + جهرم + لارستان + گراش + لامرد + مهر + فراشبند + خنج) قرار می گرفت.
کلاس اول ابتدایی (قبل از انقلاب) خانم گشاده رو یا زیبا که احتمالا از اهالی شهر لار مرکز شهرستان لارستان یا شهر جهرم مرکز شهرستان جهرم بودند که خیلی مختصر اما با توجه به قدرت سرکوب حکومت شاهنشاهی حاکم بر کشور ایران احتمالا تمام توان ایشان بوده است اینجانب را با مرحوم آیت الله موسوی خمینی (امام خمینی) و کاری که می خواهد انجام دهد (انقلاب اسلامی) آشنا کردند اما ازاول انقلاب تا کمی قیل ازهم اکنون درشهرهای خنج و کلان شهر شیراز و شهرجدید صدرا بسیجی فعال بوده ام حدود بیش از دو سال داوطلبانه از طرف بسیج سپاه پاسداران انقلاب اسلاامی درخط مقدم دفاع مقدس از جنوبی ترین محور مرزی کشور تا غربی ترین محورمرزی کشور در دفاع مقدس حضوری فعال داشته ام حدود یکسال به عنوان وظیفه ای که صد درصد داوطلبانه بوده از طرف کمیته انقلاب اسلامی (لشکر ۲۸ روح الله) درخط مقدم محورهای مرزی جنوب کشورحضوری فعال دردفاع مقدس داشته ام ازاول دفاع مقدس تا پایان آن چند باری تا مرز اسارت و شهادت پیش رفته ام اما جانبازی (با سه بارمجروحیت) دردفاع مقدس نصیبم شده است با این سابقه طولانی که به شرح فوق در زندگی خود فعالیت هایی برای استحکام حکومت جمهوری اسلامی ایران داشته ام حال می گویم که تمام کارهایی که دولت جمهوری اسلامی ایران می گوید برای ایثارگران درکشورایران انجام داده است تبلیغات دروغین دولتی است برای مثال اینجانب اشتغالم در … را مدیون شخص آقای عزیز منصوری هستم نه ایثارگربودنم خیلی دوست دارم تا محلی پیدا شود تا موارد دیگری را بنویسم و منتشر شود.
دو نوع زمین خوار در کشور ایران وجود دارد ۱- یکی شخص یا اشخاصی که نتواند یا نتوانند به موقع و به اندازه رشوه خود را به کارکنان (الف – اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان … ب – اداره اجازه برداشت آب از زیر زمین در شهرستان … پ – اداره واگذاری زمین برای توسعه کشاورزی در شهرستان … ت – اداره ثبت اسناد املاک در شهرستان … بپردازد یا بپردازند ۲- یکی شخص یا اشخاصی که نتواند یا نتوانند به موقع و به اندازه رشوه خود را به الف – اداره شهرسازی شهرستان … ب – اداره روستا سازی شهرستان … پ – اداره ثبت اسناد املاک شهرستان …بپردازد یا بپردازند این شخص یا اشخاص از طرف مراجع مربوطه به عنوان زمین خوار به اداره دادگستری شهرستان … معرفی می شوند تا درس عبرتی شوند برای ملت بزرگ ایران
اینجانب ازعشایر بنکوی عرب تیره ایگدر طایفه عمله ایل قشقایی هستم که از طرف پدر بزرگ خان محلی (درزمان احمد شاه قاجار) و پدر خان محلی (رضا شاه پهلوی) و خود خان محلی (محمد رضا شاه پهلوی) به جد اینجانب و پدر بزرگ اینجانب و پدراینجانب ظلم نموده اند که درنهایت به شخص اینجانب ظلم نموده اند.
برخلاف شایعات منتشر شده توسط مخالفان کشوردرفضای مجازی سیل دردروازه قرآن کلان شهر شیراز ربطی به استقرار و عملکرد ارتش و سپاه و نیروی انتظامی ندارد بلکه مربوط به زمین خواران دولتی و خصوصی است که برای فروش حداکثری زمین در بالادست و اطراف و پائین دست بنای تاریخی دروازه قرآن درکلان شهر شیراز برای بدست آوردن حداکثرپول مکان عبور آب باران به طرف رودخانه خشک درمرکز کلان شهر شیراز را به مردم کلان شهر شیراز فروخته اند و این مشکلات را برای تمام مردم ایران در کلان شهرشیراز درست کرده اند. اگرشهرداری کلان شهر شیراز برای عبور آب باران از قبل از دروازه قرآن تا رودخانه خشک تونل مناسبی را درزیر بلوارها و خیابان ها و گوچه هایی که به رودخانه مرکزی کلان شهر شیراز منتهی می شود حفرکرده بود حال هم وطنانمان را در محل دروازه قرآن سیل نمی برد تمام زمین خواران درکلان شهرها و شهرها و روستاها بایستی محاکمه شوند اما مسئولین کشورایران اراده ای برای مجازات زمین خواران دولتی و خصوصی درسطح کشورندارند.