چاپ مطلب چاپ مطلب

دلایل اصلی سوءظن نادرشاه به پسرش رضاقلی میرزا/تهیه کننده علی غلامرضائی مدرس دانشگاه وپژوهشگرتاریخ ایران

اختصاصی همای گیلان:۱) در زمان شورش دهلی و پخش خبر دروغ قتل نادرشاه که بمانند هر خبر بد دیگری، بسرعت به ایران رسید، ولیعهد ایران سراسیمه شده و دستور به قتل شاه طهماسب دوم داد که حبس خانگی بود! و این جنایت و قتل بیمورد موجب بی آبرویی وی و نادرشاه گردید و خشم نادرشاه را برانگیخت و موجب خلع وی از ولیعهدی شد.

۲) رضاقلی میرزا یک گارد دوازده هزار نفره مخصوص و متشکل از جوانان برازنده ایرانی با تجهیزات کامل و توپخانه بزرگ بهمراه چند ده راس فیل جنگی در خوارزم تشکیل داد که همگی آن افراد شیفتهٔ وی بودند. وی در هنگام مراجعت نادرشاه از هند، بهمراه گارد ویژه اش به استقبال پدر رفت که موجب بدگمانی و حسادت نادرشاه شده و دستور به انحلال آن ارتش داد.

۳) هنگام حرکت نادرشاه بسوی قفقاز، عده ای نامه ای بدرون چادر شاهزاده انداخته و و را تشویق به کودتا علیه پدر کردند که رضاقلی میرزای ناپخته و جوان، برای ابراز وفاداری به پدرش، آن نامه را بدست وی داد و ترس و بدگمانی پادشاه را بیشتر دامن زد.

۴) پس از ترور ناموفق نادرشاه در سوادکوه (۱۷۴۱ میلادی) و ناکامی رضاقلی میرزا در دستگیری ضاربان، نادرشاه که زخمی و خشمگین بود، ظن و بدگمانی اش به فرزندش بیشتر شد و دستور کور کردن او را داد. اما پس از آگاهی از بیگناهی رضاقلی میرزا در آن واقعه، ندامتی تا سرحد جنون او را تا پایان عمر زجر میداد و حتی دستور کشتن همهٔ بزرگانی را صادر کرد که به هنگام کور کردن ولیعهد حضور داشتند و شفاعت نکردند و از اینرو دربار وی از فرماندهان و دیوانیانِ کاردان تهی شد.

این نیز پرسشی تاریخی ست که اگر نادرشاه از سوءقصد جان بدر نبرده بود و رضاقلی میرزای جوان که مزاجی سالم داشت جانشینش میشد، تاریخ ایران و حتی جهان به چه شکل رقم میخورد!!!
گویند، نادرشاه چون چشم قره العین خود را کند، گفت: فضایح تو سبب این امر شد!!. رضاقلی گفت: تو نور دیدگان مرا نگرفتی، بلکه چشم و چراغِ ایران را کور کردی!….

فریزر انگلیسی در مورد ولیعهد نادرشاه مینویسد:
…..پسر ارشد نادر، رضاقلی میرزای ۲۵ سالهٔ برازنده ای است که باوجود اینکه فرزند نادر بود، از کودکی بدون هیچگونه تفاوتی با دیگران درمیان سپاهیان بزرگ شده و بواسطه کاردانی اش بتدریج از سربازی به سرتیپی رسیده و هنگام لشکرکشی نادرشاه به هندوستان، نایب السلطنه ایران شد. من او را ندیده ام، ولی اشخاصی که او را میشناسند معتقدند که به اندازه پدرش در عالم مشهور خواهد شد، چراکه مکرر در جنگ ها، شجاعت و تدبیر از خود نشان داده و در زمان حضور نادرشاه در هند، در سایر امور نیز کفایت بی اندازه از او بروز کرده است! تا جاییکه من اطلاع دارم او با مهارت تمام امور مملکت را پیش برد و تا مراجعت پدرش، مملکت را آرام و آسوده نگاه داشت….منابع:۱-اوضاع نظامی ایران دردوره نادرشاه واوضاع ایران از برافتادن نادرتاپایان دوره زندیه ،علی غلامرضائی، انتشارات دافوس

با کانال همای خبر همراه باشیدhttp://@homaygilanir

About مدیر خبر1

Check Also

فضای مجازی و تاثیرآن بر گسترش پدیده بدحجابی در جامعه ایرانی

فضای مجازی و تاثیرآن بر گسترش پدیده بدحجابی در جامعه ایرانی حجاب و عفاف، از …