چاپ مطلب چاپ مطلب

دهمین دوره مسابقات مناظره دانشجویی کشور, ظهر امروز در دانشگاه پیام نور رشت به کار خود پایان داد

اختتامیه دهمین دوره مسابقات مناظره دانشجویان ایران، در گیلان برگزار شد

مرحله استانی دهمین دوره مسابقات مناظره دانشجویان ایران، با معرفی تیم منتخب و تیم اخلاق به کار خود پایان داد.

به گزارش همای گیلان نقل از  ایکنا ، مرحله استانی دهمین دوره مسابقات مناظره دانشجویان ایران، با معرفی تیم منتخب و تیم اخلاق به کار خود پایان داد.
در این مراسم که با حضور جمعی از مسئولین فرهنگی و دانشگاهی استان برگزار شد، از تیم های اول و دوم و تیم اخلاق مسابقات با اهدای لوح تقدیر و جوایز ارزنده از طرف مجتمع گردشگری اقامتی شب‌نشین متل قو، تجلیل شد.
تیم میرزاکوچک بعنوان تیم نخست و تیم سها بعنوان تیم دوم و همچنین تیم کلام بعنوان تیم اخلاق این دوره از مسابقات معرفی شدند.

 

” صنایع مادر و استراتژیک کشور باید به بخش خصوصی واگذار شود یا خیر؟! ” این جمله سوالی موضوع مورد بحث در این مناظره نهایی دانشجویی بود که دو گروه چهار نفره در مقام مخالف و موافق پیرامون آن به بحث و تبادل نظر پرداختند.

در این بحث در تعریف صنایع مادر گفته شد: صنایع مادر یا پایه، عبارت است از تولید محصولات و موادی که ماده اولیه سایر صنایع را تولید میکنند.
مانند صنعت نفت، گاز، کشاورزی و…
همچنین در تعریف عبارت استراتژیک بیان شد: استراتژیک یه صفت است به معنای خلق آینده مطلوب.

گروه سها بعنوان موافق با استناد به چند اصل از قانون اساسی خصوصی سازی را سبب رشد و ارتقا صنایع مادر دانست و گروه میرزا کوچک در مقام مخالف اذعان داشت خصوصی سازی در صنایع مادر در هر جامعه به نوعی از چاله به چاه افتادن است و انصار و خصوصی سازی صنایع مادر امنیت ان را به خطر انداخته و از چاله به چاه افتادن است… در این مناظره زوایای این موضوع واکاوی و معایب و مضرات آن مورد بررسی قرار گرفت.

مسکنی، معاون پشتیبانی جهاد دانشگاهی استان گیلان، ضمن تشکر از عوامل برگزار کننده مسابقات، در این مراسم گفت: همه ما می‌دانیم که دانش یکی از قوی ترین ابزارها برای عزت یک ملت است و تفاوت نمی کند که هرفرد در چه دانشی متخصص باشد. ولی افرادی که فن بیان و تکنیک های مناظره را می‌آموزند، در حقیقت لبه ی دانش خود را تیزتر می کنند. در آینده خواهیم دید کسانی که به این ابزار مجهز می شوند بسیار توانمندتر هستند.
همچنین حجازی، معاون فرهنگی دانشگاه پیام نور استان گیلان، بیان کرد: دانشگاه پیام نور مفتخر است که توانسته در کنار جهاد دانشگاهی گیلان، دو دوره میزبان برگزاری مسابقات مناظره دانشجویی در گیلان باشد و ان شالله این روند ادامه دار بشود.
وی افزود: مناظرات دانشجویی و کرسی‌های آزاداندیشی جزو معقولات مهم و ارزشمند فرهنگی کشور است و مقام معظم رهبری به این دو معقوله ارزشمند توجه ویژه‌ای دارند و در دیدارهای سالیانه با دانشجویان بر این دو امر تاکید می کنند.
سیده فاطمه شفیعی، سرپرست معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی استان گیلان ابراز کرد: دیگر بار همت دانشجویان این دیار سرسبز به بار نشست تا فرصت یادگیری دوباره در آینه گفت و گو رقم بخورد و دهمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران در یاد و خاطر جامعه دانشگاهی گیلان زمین به یادگار بماند.
وی افزود: از عواملی که پرداختن به یادگیری فنون و شیوه های مناظره را ضروری می کند، مسئله ارتباط فرهنگی است. برقراری هرگونه ارتباط مخصوصا ارتباط فرهنگی مترتب بر ایجاد زمینه تضارب آرا و افکار در جامعه است. این مسئله چه در سطح یک جامعه کوچک مانند خانواده و چه در سطح جامعه ای بزرگ تر و فرهیخته وعلمی همچون دانشگاه همواره مبتنی بر یادگیری شیوه های مناظره است. وصول به توسعه فرهنگی در جامعه به کمک جدال احسن، زمینه ی پیشبرد اهداف و توسعه ی ابعاد مختلف را فراهم می‌کند.
فاطمه فدایی، دبیر اجرایی این دوره از مسابقات گفت: در این دوره از مسابقات، تیم های شرکت کننده شامل دانشجویانی از رشته های مختلف تحصیلی و مقاطع گوناگون (از کارشناسی تا دکترا) بوده‌اند.
وی ادامه داد: مناظره یکی از مهم‌ترین و مؤثرترین شیوه‌های ارتباط کلامی برای بیان دیدگاه ها و باورها و از بهترین فنون و راهکارهای دستیابی به واقعیت‌ها و کشف حقایق است.

About نسرین عشقی

Check Also

کارگرنیا رئیس شورای اسلامی شهر رشت : اختصاص تسهیلات ویژه به شهروندان آسیب دیده در بارندگی های اخیر

کارگرنیا رئیس شورای اسلامی شهر رشت : اختصاص تسهیلات ویژه به شهروندان آسیب دیده در …