چاپ مطلب چاپ مطلب

دهیار و اعضای شورای اسلامی زیرده در گفتگویی مطرح کردند: دکتر مهدوی همواره نسبت به روستاهای بخش خمام نگاه و عنایت ویژه دارند/مشکل اصلی مردم زیرده بلا تکلیفی آنها نسبت به دریافت خدمات عمومی است

اختصاصی همای گیلان، خمام یکی از بخش‌های بزرگ شهرستان رشت است که روستاهای بزرگ و زیادی را در گرفته این بخش در عین حال که از موقعیت های بوم گردی، گردشگری و کشاورزی بسیار خوبی برخودار است اما دارای موقعیت مهم اقلیمی و جغرافیایی نیز می باشد .

برخی از روستاها ی این بخش همچون مرز دشت،خواچکین ،زیرده دارای این موقعیتهای استراتژیکی هستند که متاسفانه در برخی موارد این موقعیت به جای اینکه به توسعه و عمران روستایی آنها کمک کند مشکلاتی را برای خانوار های آنها ایجاد کرده است ازجمله؛ همجواری با محدوده شهر باعث شده درسالهای اخیر تعداد زیادی از خانوار های این روستاها جدا شده و به شهر بپیوند ند که خود مشکلاتی را هم برای خانوار ها و هم دهیاریها بوجود آورده است ،مشکلاتی ازقبیل ؛عدم خدمات دهی به موقع و مناسب مثل جمع آوری زباله ویا نصب سطل زباله در محدوده شهری

این هفته با دهیار و اعضای شورای اسلامی زیرده گفتگو کردیم.آقایان:محمد امیری،دهیار ومحمد نصیر کامران،سعید شفیعی و خانم ریحانه مسند طلب اعضای شورای این روستا

در ابتدای این گفتگو دهیار زیرده به نیابت از اعضای شورا به بیان مشکلات عمده این روستا پرداخت و گفت:جمعیت روستای زیرده قبلا به بیش از ۳۰۰خانوارمی رسید که امروز به ۳۰الی ۴۰خانوار تقلیل یافته است.

امیری یاد آور شد:اکثر خانوارهای روستای زیر ده به‌علت واقع شدن در محدوده شهری تحت پوشش شهرداری قراردارند اما خدماتی همچون شن ریزی وآسفالت کوچه ها و خیابان ها، جمع آوری زباله همچنان برعهده دهیاری است.

وی افزود:روستای ما کوچک شده و دهیاری توان مالی ندارد و از عهده ارائه خدمات بهینه به روستاوندان بر نمی آید.

دهیار زیرده سپس با بیان اینکه مشکل اصلی مردم زیرده بلا تکلیفی آنها نسبت به دریافت خدمات عمومی است خاطر نشان کرد:شهرداری می بایست در روستاهایی که در محدوده شهری واقع شده اند سطل زباله نصب کند و نسبت به جمع آوری زباله های خانوارها اقدام نماید اما علی رغم پیگیریهای مکرر توسط اعضای شورای زیر ده و دهیاری تاکنون اقدامی صورت نگرفته است که دراینجا از مسؤولین محترم شهرداری و اعضای محترم شورای اسلامی شهر خمام انتظار داریم که روند خدمات دهی به خانوارهایی زیر ده که در محدوده شهری واقع شده اند را تسریع دهند چون بعلت کمبود منابع مالی از توان دهیاری ما خارج است.

وی در ادامه سخنان خود به مشکلات دیگر این روستا ازجمله: ضعف برق اشاره کرد و از مسؤولین و دست اند در کاران امور در بخش خمام و شهرستان رشت خواستار مساعدت شد.

امیری درادامه اظهارداشت: در سالهای دورتر چند روستا ازجمله زیرده،غلامرضا باغ و…با همدیگر توسط یک دهیاری اداره می‌شدند که خدمات دهی به روستاوندان هم بخوبی صورت می گرفت.

وی افزود: پیشنهاد ما این است که با این شرایط بهتر است دوباره این روستاها ازجمله زیر ده تحت لوای یک دهیاری اداره شوند تا موجبات خدمات دهی بهینه نیز فراهم شود.

وی اضافه کرد:از زمانی که اکثر خانوار های زیر ده در محدوده شهری قرارگرفته اند صدور پروانه به ندرت انجام میگیرد که خود سبب کاهش درآمد زایی دهیاری شده است.

در ادامه این گفتگو از دهیار زیر ده در خصوص عملکرد دهیاری وشورای پنجم پرسیدیم که وی در پاسخ گفت: بنده دو دوره است که بعنوان دهیار مشغول خدمت هستم از مهمترین اقدامات دهیاری در سالهای اخیر می توان به موارد زیر بیان کرد:تکمیل ساختمان بهداشت،زیر سازی، شن ریزی وآسفالت خیابان کشاورز ،لایروبی انهار در فصل کشاورزی، مرتفع نمودن ضعف برق در بسیاری از نقاط روستا و نصب ترانس و تیرهای برق بتنی و جمع آوری تیرهای چوبی

وی در پایان این گفتگو از فرماندار ،بخشدار و شورای اسلامی بخش خمام تقدیر و تشکر نمود و گفت:دراینجا لازم می بینم از پیگیریهای بخشدار محترم خمام جناب آقای دکتر مهدوی که همواره نگاه ویژه ای نسبت به روستاهای خمام و زیرده دارند تشکر و قدردانی نماییم.

امیری یادآور شد:حرف ما این است تکلیف روستای زیرده مشخص شود اگر شهرداری نمی تواند به اهالی محدوده شهری این روستا خدمات دهی کند پس به محدوده روستایی برگردند تا دهیاری بتواند خدمات دهی نماید.
اعضای شورای اسلامی زیرده نیز طی گفتگویی جداگانه لزوم پیگیری مشکلات زیره را از مسؤولین و دست اندرکاران شهرستان رشت ، شهر وبخش خمام خواستار شدند.

گزارش :زهرا رگان

با کانال همای خبر همراه باشید

About عطیه نصرتی

Check Also

واکاوی نمایش ضعیف ملی پوشان والیبال در لیگ ملتها

مجید صبوحی کارشناسی فرهنگی ورزشی و مربی والیبال طی یادداشتی نوشت: در آستانه المپیک ریو …