چاپ مطلب چاپ مطلب

دوراندیشی، پاسخگوئی و فرافکنی/ علیرضا مویدی فر

اختصاصی همای گیلان، البته حالا دیگر دیر است. کما اینکه اگر دیر هم نبود، فریادی به جایی نمیرسید. چون در نظام تصمیم گیری متکی بر خود رایی فدراسیون نشینها و سازمانهای تابعه، کمترین بها به نظرات منتقد داده نمیشود.
انتخاب اهواز به عنوان میزبان دیدار پایانی جام حذفی ایران، نمونه واضحی از عدم دوراندیشی مسوولانی است که به وقت حادثه، کمترین نقش خود را در آن کتمان میکنند. حالا توقع عذرخواهی بماند که ورای انتظار است.
پس از وقایع رخ داده در دو دیدار پیاپی میان پرسپولیس و سپاهان، در تهران و اصفهان، و مشاهده فوج سنگهای پرتاب شده و سرهای شکسته و چشمهای از کاسه درآمده و انبوه خسارتهای مالی، کمترین توقع برای انتخاب محل برگزاری آخرین دیدار فصل، برگزیدن شهری بود که کمترین سابقه ممکن از بابت تشنجهای پیش، حین و پس از بازی را دارا باشد. اما از میان گزینه های اعلام شده مشهد، اهواز، قم و حتی کرمانشاه، انگشت انتخاب بر شهری نشست که دست بر قضا بدترین سابقه ممکن را میان گزینه ها داشت. هنوز حجم سنگ پرانیهای هواداران استقلال خوزستان را (که در ادبیات سرمربیشان، تحت عنوان سنگ تمام، مورد تقدیر واقع شد) از یاد نبرده ایم. یا حاشیه هایی که در همین ورزشگاه در بازی با فولاد (تنها شکست پرسپولیس در فصل) ایجاد شد. در برابر همه این سابقه های تنش زا، تنها گمانی که میزبانی اهواز را توجیه میکرد، اصرار بر میزبانی خوزستان از فینال جام حذفی بود که آن هم به وضوح اعلام نشد (دلایل کدام تصمیم به وضوح اعلام میشود؟). حالا اگر خدای ناخواسته، خونی از دماغ کسی بریزد چه کسی پاسخگوست؟
این روشن است که در تمام آسیبهای گذشته در جاهای مختلف. هیچگاه کسی به خود زحمت پاسخگویی و مسوولیت پذیری نداده و احتمالا نخواهد داد، چه بسا نمونه هایی مثل مدیر عامل سپاهان هم وجود دارند که خدایگان فرافکنی به حساب می آیند. اما پرسش مهم این است، حالا که پاسخگو نیستید چرا پیشگیری نمی کنید؟ حالا که مسوولیت پذیر نیستید، چرا زمینه اش را فرهم میکنید؟ آیا همه این بی تدبیری ها سهوی است؟ آیا لذت میبرید از اینکه کسی یا جایی آسیب ببیند و آنگاه در نقش یک مصلح مظلوم، برای آسیب دیدگان اشک تمساح بریزید؟
از صمیم قلب، امیدوارم امشب به کسی آسیبی نرسد. اما بپذیریم که بسترساز این آسیبهای اجتماعی، جسمی و مادی، عملکرد ناصواب تصمیم سازانی است که در گعده های در بسته شان، به چیزی فراتر از رفع مسوولیت از خود نمی اندیشند. بهانه هم که الی ماشاالله هست. یکبار شما خود در کنار لانه زنبور (در مثل مناقشه نیست) خانه میسازید، که تبعات آن به خودتان برمیگردد. اما وقتی قصد دارید میهمان دعوت کنید، نمیتوانید خود را از مسوولیت نیش زنبورها بری بدانید. در صورت رخ دادن هر اتفاق نامبارکی (خدای ناخواسته) در دیدار امشب، مسوولیت مستقیم آن برعهده سازمان لیگ و انتخاب کنندگان مکان برگزاری مسابقه خواهد بود و هیچ عذری قابل پذیرش نیست.

با کانال همای خبر همراه باشید

About عطیه نصرتی

Check Also

رشد گرانی‌ها و قیمت‌های کمرشکن امان مردم را بریده؛ دولت رئیسی فقط یک تماشاچی منفعل است

رشد گرانی‌ها و قیمت‌های کمرشکن امان مردم را بریده؛ دولت رئیسی فقط یک تماشاچی منفعل …