چاپ مطلب چاپ مطلب

دولت اشتغال فوری فارغ التحصیلان دانشگاهی را ساماندهی میکند

همای گیلان: الگوی جدید مشاغل خانگی طراحی شده و در حال اجرایی کردن آن هستیم. ضمن آن که بزودی اشتغال دانش آموختگان دانشگاهها ساماندهی خواهد شد .

عیسی منصوری معاون وزریر کار در پایان جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان زنجان در جمع خبرنگاران  ضمن اعلام این مطلب گفت : یکی از بحث‌ها این بود که قواعد قانونی و سیاستی کشور بر اساس توسعه صنعت و کسب و کار تصمیم‌گیری شود،  می‌کوشیم کسب و کار را از دانشگاه‌ها آغاز کنیم تا مشکلی در زمینه اشتغال نداشته باشیم واشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاه ها  را ساماندهی کنیم.

منصوری با اشاره این که در حوزه اشتغال ظرفیت‌هایی وجود دارد که جای خالی آن وجود دارد و باید از آن استفاده شود و می‌کوشیم ظرفیت‌ها را شناسایی، مشکلات را حل و این ظرفیت‌ها را پر کنیم، تاکید کرد: در این زمینه دینامیک اشتغال استان‌ها را تحت عنوان طرح «تکاپو» شناسایی کرده‌ایم.
وی افزود: در اجرای طرح «تکاپو» مزیت استان‌ها و استعدادهای آنها شناسایی خواهد شد و در این راستا انسجام بخشیدن به برنامه‌های استانی نیز در سطح ملی آغاز و سپس در سطح استانی انجام خواهد شد.
 معاون توسعه کارآفرینی وزیر تعاون، کار و رفاه‌اجتماعی اظهار کرد: اشتغال لزوما با وام ایجاد نمی‌شود چه بسا این امر دخالت در امر اقتصاد کشور بوده و تامین مالی تنها یکی از بخش‌های مورد نیاز حوزه اشتغال است.
 منصوری گفت: در بررسی معضل بیکاری و ایجاد  اشتغال نباید تنها به اعداد و ارقام رسمی توجه کنیم، بلکه مسئولان استانی باید علاوه بر کمیت اقتصاد منطقه و اشتغال ، به کیفیت نیز توجه کنند و تنها داشتن نرخ بیکاری کفایت نمی‌کند بلکه باید همه شاخص‌ها را بررسی کرد.
معاون وزیر رفاه و کار  با اشاره به این که اگر از مفهوم اقتصاد مقاومتی به درستی استفاده شود، نقطه عطفی برای کشور خواهد بود، افزود: آن چه هم اکنون در کشور اتفاق می‌افتد این است که نرخ مشارکت به‌طور قابل توجهی افزایش پیدا می‌کند و در مدت سه سال گذشته سالانه یک میلیون نفر به جمعیت فعال کشور افزود شده است.
وی گفت : نکته قابل توجه دیگر درایجاد اشتغال این است که سهم زنان در جمعیت وارد شونده به بازار بالا رفته است و نکته دیگر این  است که اشتغال کاملا به سمت اشتغال غیررسمی سوق پیدا می‌کند و سهم اشتغال غیررسمی در حال حاضر به ۴۸ درصد رسیده .
معاون توسعه کارآفرینی وزیر تعاون، کار و رفاه‌اجتماعی با تاکید بر این که: اشتغالی که ایجاد شده، حاصل رشد اقتصادی نبوده و مایه مباهات است که بگوییم به یک دفعه ۷۰۰ هزار ظرفیت اشتغال در کشور ایجاد شده است ، گفت : اما باید توجه داشته باشیم که همزمان بخش عمده‌ای از جامعه رضایت از اشتغال خود ندارند.
وی افزود: در سیاست‌های خود باید به این امر دقت داشته باشیم که در لایه اول، سیاست‌های کلان اشتغال، پولی و مالی کشور و نیز سیاست‌های معطوف به تجارت خارجی را معطوف به اشتغال بدانیم و در لایه دوم، سیاست‌های میانی ما قرار دارد و در این زمینه جهت‌گیری آموزش کشور حتی در بخش مهارتی مطابق با نیاز کشور نیست. نوع دیگر سیاست‌های میانی، حضور در بازار جهانی است که در حال ایجاد نهادی برای این امر برآمده ایم.

منصوری تاکید کرد: در سطح استان‌ها باید بکوشیم تا دینامیک اشتغال را در استان‌ها تسهیل کنیم و به عبارتی پویایی در امر اشتغال ایجاد کنیم و در این راستا گام اول، تشخیص بهره‌وری استان است که اگر بهره‌وری تحقق پیدا کند قطعا وضعیت سرمایه‌گذاری و اشتغال نیز مشخص شده و بهبود پیدا می‌کند، لذا باید بکوشیم جهت‌گیری اقتصادی منطقه را کشف کرده و در راستای آن پیش برویم.
وی یادآور شد: وزارت تعاون، کار و رفاه‌اجتماعی مسئول اشتغال کشور است اما در عین حال دخالتی در مسئولیت دیگر دستگاه‌ها نداشته و می‌کوشد با همکاری نزدیک با دستگاه‌ها موانع را رفع و در کشور ایجاد اشتغال کند.
منصوری در پایان گفت : به دلیل ظرفیت بالای اشتغال و ارزش افزوده بخش پوشاک در کشور گام اول را برایبرنامه‌ریزی و ایجاد اشتغال در این حوزه برداشته‌ایم و طی دو ماه گذشته ۲۰ قرارداد با کشورهای خارجی برای آموزش و تولید در کشور بسته شده است. همچنین در حوزه IT وICT نیز برنامه‌ریزی‌هایی انجام شده است.//رکنا

با کانال تلگرام همای خبر همراه باشید

About سردبیر

Check Also

۱۶ تفاهم نامه سرمایه گذاری و استقبال از بسته های سرمایه گذاری معاون توسعه اقتصادی و سرمایه گذاری منطقه آزاد انزلی از دستاوردهای ایران اکسپو ۱۴۰۳ خبر داد: ۱۶ تفاهم نامه سرمایه گذاری و استقبال هیأت های خارجی از بسته های سرمایه گذاری

۱۶ تفاهم نامه سرمایه گذاری و استقبال از بسته های سرمایه گذاری معاون توسعه اقتصادی …