چاپ مطلب چاپ مطلب

دومین سمینار سالانه شهر خلاق خوراک بصورت ملی و باحضور دیگر شهرهای دارای برند جهانی در رشت برگزار میشود

در جلسه شصت و پنجم کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر رشت مطرح شد؛

دومین سمینار سالانه شهر خلاق خوراک رشت بصورت ملی و باحضور دیگر شهرهای دارای برند جهانی برگزار میشود

افتتاح دبیرخانه شهرهای خلاق ایران در رشت/
دغدغه مشترک شهرهای خلاق کشور چیست؟!

تاج شهرستانی، رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر رشت، در شصت و پنجمین جلسه این کمیسیون از برگزاری دومین سالانه شهر خلاق خوراک در روزهای یکم و دوم تیرماه امسال، به شکل کشوری و ملی خبر داد.

بنا به گزارش همای خبر نقل از  روابط عمومی و امور بین‌الملل شورای شهر رشت مقرر است این جشنواره امسال به شکل ملی و با حضور مسئولان بلندپایه شهرهای خلاق ثبت شده در سازمان یونسکو برگزار شود.
تاج شهرستانی در این جلسه اعلام کرد: با توجه به اینکه نخستین سالانه شهر خلاق خوراک در رشت در اواخر خرداد ماه گذشته در رشت با اقبال خوبی مواجه شد و از آنجا که موظفیم بعنوان یک شهر جهانی در حوزه غذا در این راستا رو به رشد و پویا ظاهر شویم، تصمیم بر آن شد تا در سال ۱۴۰۲ این جشنواره در قالب یک فرایند گردشگری رویداد محور برگزار و در سالهای آتی نیز با همت مسئولان شهری و استانی تکرار گردد.

همچنین در این نشست مطرح شد در حین اجرای این مراسم مرکزی با نام ”دبیرخانه شهرهای خلاق ایران” در کلانشهر رشت افتتاح شود و مدیریت آن بصورت ادواری و در بازه های یک یا دوساله به شش شهر ایرانی صاحب برند در سازمان یونسکو شامل شهرهای، اصفهان، کرمانشاه، سنندج، بندرعباس و رشت میباشد سپرده شود.
محمدرضا فروتن، رییس روابط عمومی شهرداری و دبیر برگزاری دومین سالانه برند غذایی رشت در توضیحاتی گفت: این مراسم در روزهای یکم و دوم تیرماه ۱۴۰۲ با مشارکت اداره کل میراث فرهنگی استان برگزار خواهد شد و شهرداران شهرهای خلاق ایران و معاونین، مدیران روابط عمومی، ریاست شوراهای شهر و رؤسای کمیسیون های فرهنگی و مدیران کل میراث فرهنگی استانهای مرتبط و چهره هایی از دانشگاه گیلان از مدعوین در این همایش ملی خواهند بود.

فروتن گفت: تلاش میشود تا از شخص وزیر میراث فرهنگی و گردشگری کشور هم در این همایش دعوت رسمی بعمل آید و در مجموع از هر استان حدود ده میهمان خواهیم داشت و از اجرای موسیقی گروه شهر سنندج که با همین برند در لیست شهرهای خلاق یونسکو قرار گرفته است نیز در این همایش بهره خواهیم گرفت.
وی گفت: پیش از ابتدای تیرماه با مشارکت اداره کل میراث فرهنگی گیلان، نشستی ویژه در قالب ”نقش رسانه و برندسازی شهری” با حضور مدیران عامل و رؤسای هیات مدیره خانه مطبوعات و مسئولان شهری شهرهای خلاق با همیاری خانه مطبوعات گیلان در محل میراث حوزه روستایی گیلان برگزار میشود.

وی اشاره داشت: برای تهیه غذا و خوراک در دومین سالانه غذایی رشت از اشخاصی که در برندسازی شهر رشت در حوزه غذا در سازمان یونسکو، نقش مستقیم داشته اند بهره گرفته میشود.
وی در توضیح انواع غذاهای قابل تهیه در این همایش گفت: ۲۰ ‌نوع غذا ۲۰ نوع دسر و ۲۰ نوع پیش غذا و مکمل غذایی برای سرو در این همایش طی روزهای یکم و دوم تیرماه در نظر گرفته شده که برای تهیه آنها با آشپزخانه هتل کادوس رشت و با دعوت از سرآشپزهایی سنتی و مدرن و صاحب نام از شهر وارد گفتگو شده ایم.

فروتن اظهار داشت: لازم است در حیطه رسانه ای موضوع با بلاگرهای فضای مجازی، برخی چهره های شاخص هنری شهر و رسانه ها تعاملات صورت گرفته و از همراهی آنان نیز در این راستا بهره‌مند شد.
وی تعامل اجرایی میان سازمانهای شهرداری و پرهیز از موازی کاری را در این میان مورد توجه قرار داد و در بخش دیگری از سخنان خود گفت: شهرکرد نیز در آستانه برندسازی خود در سازمان یونسکو در حوزه خوراک است که طی درخواستی از شهرداری رشت خواستار همفکری بوده و در پی این موضوع ممکن است میهمانانی از شهرکرد نیز به این همایش دعوت شوند.

طالبی، از مسئولان حوزه پژوهش شهری در این جلسه اشاره داشت: سال گذشته و در جریان نخستین سالانه شهر خلاق خوراک ، طی سه روز از چهره های دانشگاهی و علمی، قشر کودک و نوجوان و NGO ها و رستوران‌داران دعوت بعمل آمد و در مجموع تجربه قابل قبولی بود و با اقبال عمومی،روبرو شد. وی هدف کلی از این برگزاری را ، تثبیت روزهای ابتدایی تیر ماه هر سال به “جشنواره سالانه غذا در رشت” عنوان کرد.

این مسئول اشاره داشت: با توجه به مرکزیت شهر رشت در حوزه شطرنج نیز مقرر شد سری مسابقاتی نمادین با عنوان “جام شطرنج شهرهای خلاق ایران” با حفظ برندینگ غذایی و با شرکت میهمانان حاضر از شهرهای حاضر در این دو روز برگزار شود.

وی همچنین تاکید داشت: دغدغه مشترک تمامی شهرهای خلاق ایران بررسی شیوه های بهره برداری و تجاری سازی آرم یونسکو برای شهرهای خلاق است به شکلی که بتوان با ایجاد نت ورک هایی برای اصناف مرتبط با برند، بازار کار ایجاد کرد و در این خلال از اقشار صاحب اشتغال و زنان سرپرست خانوار نیزحمایتهای موثر بعمل آورد و با توجه به اینکه شهر رشت در صدد اخذ برند جهانی در حوزه صنایع دستی نیز هست، بر آن شدیم تا مرکزی با نام دبیرخانه شهرهای خلاق ایران در محل موزه میراث روستایی گیلان افتتاح و مدیریت آن به شکل ادواری به شهرهای عضو در شبکه شهرهای خلاق سپرده شود.

لازم به ذکر است ، شبکه شهر‌های خلاق یونسکو، هفت حوزه خلاق را پوشش می‌دهد که شامل صنایع‌ دستی، هنر‌های بومی، هنر‌های رسانه‌ای، فیلم، طراحی، خوراک‌شناسی، ادبیات و موسیقی میباشد.

در پایان این جلسه و با ریاست علیرضا تاج شهرستانی چند لایحه حمایت مالی بررسی شد و همچنین به مناسبت فرا رسیدن روز زبان فارسی و بزرگداشت حکیم فردوسی، شاعر بلند آوازه آسمان شعر و ادب ایران، در رابطه با موضوع صیانت از زبان فارسی و لزوم تلاش در ارتقاء فرهنگ زبانی ایران گفتگوهایی مطرح شد.

انتهای پیام/

About نسرین عشقی

Check Also

نقش روابط عمومی در دوران پرشتاب امروز، بیش از هر زمان دیگری خودنمایی می‌کند

نقش روابط عمومی در دوران پرشتاب امروز، بیش از هر زمان دیگری خودنمایی می‌کند دکتر …