چاپ مطلب چاپ مطلب

دکترمحمدپورمدیرکل حفاظت محیط زیست استان گیلان از برگزاری اجلاس منطقه ای کنوانسیون تهران در گیلان خبرداد

اختصاصی همای گیلان:معاونت محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست از ۲۷ فروردین ماه جاری، اجلاس منطقه ای کنوانسیون تهران را با شرکت کارشناسان و متخصصان کشورهای حاشیه دریای خزر برگزار می کند .


دکتر محمدپور با اعلام این مطلب گفت: این اجلاس با همکاری سازمان بنادر و دریانوردی با عنوان” پروتکل آمادگی ، واکنش و همکاری منطقه ای در مبارزه با سوانح آلودگی نفتی ” موسوم به پروتکل آکتائو برگزار می شود .
محمدپور افزود پروتکل مذکور ، الحاقی به کنوانسیون تهران است و همچنین جلسه بررسی ” پروتکل پایش ، ارزیابی ، دستیابی و تبادل اطلاعات ” با حضور متخصصان کشورهای حاشیه دریای خزر و مقامات دبیرخانه موقت کنوانسیون تهران نیز همزمان از ۲۷ فروردین ماه جاری برگزار خواهد شد .
مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان گفت بر اساس این کنوانسیون کشورهای ساحلی منطقه برای حفظ محیط زیست دریای خزر در زمینه جلوگیری، کاهش و کنترل آلودگی، جلوگیری از ورود، کنترل و از بین بردن گونه های مهاجم، موارد اضطراری زیست محیطی، حفاظت و نگهداری و احیای منابع زنده دریایی، مدیریت مناطق ساحلی، نوسانات سطح آب دریای خزر، ارزیابی زیست محیطی، پایش، تحقیق و توسعه، تبادل و دسترسی به اطلاعات و سایر موارد همکاری خواهند نمود. بدین ترتیب با داشتن چارچوب حقوقی مورد قبول کشورهای حاشیه خزر و سازمان های بین المللی، امکان اجرای ضوابط و مقررارت پیش بینی شده میسر خواهد بود.
محمد پور افزود کشورهای عضو این کنوانسیون، ۵ کشور ساحلی دریای خزر یعنی جمهوری آذربایجان،‌ جمهوری اسلامی ایران،‌ جمهوری قزاقستان، فدراتیو روسیه و ترکمنستان می باشند.وی گفت این کنوانسیون شامل چهار پروتکول الحاقی با عناوین
۱- پروتکل آمادگی، واکنش و همکاری منطقه‌ای در مبارزه با سوانح آلودگی نفتی
۲- پروتکل “حفاظت از دریای خزر در برابر آلودگی‌های ناشی از منابع و فعالیت‌های مستقر در خشکی”
۳- پروتکل “حفاظت تنوع زیستی”
۴- پروتکل “ارزیابی اثرات زیست محیطی فرامرزی” می باشد/باکانال همای خبر همراه شوید

About سردبیر ارشد

Check Also

۵۱ پیشکسوت و هنرمند صنایع دستی گیلان به مناسبت روز جهانی صنایع سنتی و دستی روز سه شنبه طی مراسمی در اتاق بازرگانی گیلان تجلیل شدند

۵۱ پیشکسوت و هنرمند صنایع دستی گیلان به مناسبت روز جهانی صنایع سنتی و دستی …