چاپ مطلب چاپ مطلب

دکتر مهدوی،بخشدار خمام: با توسعه هنرهای صنایع دستی، بوم گردی و صنعت گردشگری می توان به توسعه پایدار روستایی کمک نمود

اختصاصی همای گیلان:دکتر مهدوی،بخشدار خمام:

با توسعه هنرهای صنایع دستی، بوم گردی و صنعت گردشگری می توان به توسعه پایدار روستایی کمک نمود

در حاشیه مراسم افتتاحیه خانه حصیر ایران که در روز جهانی صنایع دستی در روستای فشتکه بصورت ویدیو کنفرانس همزمان با ۵استان کشور به دست وزیر میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی کشور برگزارشد ،با دکتر رضا مهدوی، بخشدار خمام به گفتگو پرداختیم.

وی ضمن تبریک روز جهانی صنایع دستی و هفته صنایع دستی در کشور به هنرمندان گیلانی و بخش خمام گفت: به اعتقاد بسیاری از کارشناسان و مدیران اقتصادی طرح اشتغال روستایی گامی بلند در جهت توسعه پایدار می باشد چرا که امروزه اشتغال یکی از مهمترین مطالبات و درخواست های مردمی است.و در این میان هر منطقه با توجه به پتانسیلهای موجود خود و با بهره‌گیری از هنرها و با تلاش ، کوشش و برنامه ریزی مدون و همراهی و حمایت مسئولین میتواند به طرح اشتغال خود کمک کند خصوصاً در سطح روستاها که با ایجاد بستر توسعه هنرهای صنایع دستی، بوم گردی و صنعت گردشگری می توان به توسعه پایدار روستایی کمک نمود و از مهاجرت جلوگیری کرد.

بخشدارخمام در ادامه با بیان اینکه بخش خمام در زمینه توسعه صنعت گردشگری و صنایع دستی به جهت وجود پتانسیل ها و ظرفیت ها یکی از بخش‌های مهم و اثرگذار در طرح توسعه پایدار روستایی به شمار می‌رود ،خاطرنشان کرد:
امروزه به جهت توسعه اشتغال پایدار در روستاها باید هنرهای بومی محلی و صنایع دستی منطقه را احیا نمود و از این رو چون هنر حصیر بافی از دیرباز در استان گیلان به دلیل رویش گیاه لی یا گالی ،مواد اولیه حصیر در نواحی جنگلی و جلگه های مردابی مرسوم بوده بنابراین برای توسعه اشتغال پایدار به این هنر قدیمی اهمیت داده و هنرمندان حصیرباف ساماندهی شدند.
وی افزود: این هنر کهن گیلان در سال ۹۶ به مرکزیت روستای فشتکه به ثبت ملی رسید.
مهدوی اضافه کرد: روستای فشتکه با دو هزار نفر جمعیت تعداد ۷۰۰ نفر هنرمند حصیرباف دارد که به صورت حرفه ای به این کار مشغولند.
بخشدار خمام یادآور شد :هنر حصیر بافی در بخش خمام به خصوص در روستاهایی همچون تیسیه، فشتکه،فتاتو، مرزدشت، دهنه سر شیجان، چوکام و … به دلیل رویش گیاه لی رواج بسیار دارد و اکثر خانوارهای روستایی منطقه به حصیر بافی مشغول هستند .
وی افزود: روستای فشتکه چون یکی از روستاهایی است که در زمینه تولیدات محصول حصیر به صورت شاخص وارد عمل شده به عنوان روستای شاخص حصیر در ایران شناخته شده و خانه حصیر ایران نیز در این روستا احداث گردید.

مهدوی در ادامه این گفتگو از بازار عرضه محصولات حصیر هنرمندان خانه حصیر ایران گفت و افزود: امیدواریم با کمک و حمایت مسئولین و متولیان امور از جمله سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بتوانیم این محصول را که حاصل هنر دستان هنرمندان این منطقه است برند سازی کنیم و در حوزه صادرات محصولات غیر نفتی گام مهم برداریم همچنان که هم اکنون نیز بخشی از این محصولات به کشورهای cis و کشورهای حوزه خلیج فارس صادر می‌شود.
وی عرضه محصولات حصیری را در داخل کشور نیز بسیار خوب ارزیابی کرد و اظهار داشت: این محصولات هم اکنون در بازار هدف نیز در اقصا نقاط ایران از جمله تهران برای فروش عرضه می‌شود.

با کانال همای خبر همراه باشید.http://@homaygilanir

About مدیر خبر1

Check Also

واکاوی نمایش ضعیف ملی پوشان والیبال در لیگ ملتها

مجید صبوحی کارشناسی فرهنگی ورزشی و مربی والیبال طی یادداشتی نوشت: در آستانه المپیک ریو …