چاپ مطلب چاپ مطلب

دکتر کمیل رمضان زاده* دبیر هیأت رئیسه انجمن اساتید مدعو دانشگاه‌های گیلان؛ ✍️ *نتایج امسال کنکور سراسری زنگ خطری است که نشان  از وجود  بی عدالتی و تبعیض در سیستم آموزشی کشور دارد. و تبعیض آموزشی ریشه ی همه تبعیض هاست*

اختصاصی همای خبر/این مدرس دانشگاه افزودند؛
آمار نشان می دهد در کنکور سراسری ۱۴۰۱ ، از ۴۰ نفر اول  برگزیده کشوری  ، فقط یک دانش‌آموز در مدرسه دولتی عادی درس خوانده و بقیه از مدارس استعدادهای درخشان و غیرانتفاعی های خاص بوده و  ۸۲ درصد رتبه‌های زیر سه هزار در دو دهک درآمدی بالا هستند. این در حالیست که قریب ۸۵ درصد دانش آموزان کشور در مدارس دولتی عادی تحصیل می‌کنند.

یکی از آرمان های اصلی انقلاب اسلامی ، برقراری عدالت اجتماعی بود  وعدالت آموزشی لازمه  تشکیل یک جامعه پیشرفته است و پویایی اجتماعی با توزیع برابر فرصت های آموزشی تحقق پیدا می کند.
یکی از دلایل توسعه مدارس غیر دولتی ، کمبود بودجه و اعتبارات  آموزش و پرورش است. که جا دارد مراجع ذیربط در این زمینه اهتمام ویژه ای داشته باشند.
اگر فرصت ها به صورت برابر در جامعه توزیع شود و افراد به قدر توانمندی، پشتکار و شایستگی  خود از آن بهره گیرند ، جامعه عدالت محور خواهیم داشت.

متاسفانه برخی از تصمیم گیران در این عرصه، خود به واسطه حضور در هیئت های موسس مدارس غیر دولتی ، دارای تعارض منافع می باشند. با این وضعیت از نظر عدالت آموزشی به جایی می رویم که فرصت برابر برای دانش آموزان سراسر کشور فراهم نمی شودو به دنبال آن نظام آموزشی اثر بخش نخواهیم داشت.

تبعیض آموزشی ریشه همه تبعیض‌هاست. زمانی که این تبعیض و ستم طبقاتی در کل جامعه فراگیر شود. تجمع زور و زر، به مرور زمان  فاصله طبقاتی را بیشتر خواهد کرد .
یکی از زیر ساخت های اصلیِ توسعه کشور، وجود مراکز آموزشی رسمی و عمومی در سطح کشور است و راه تحقق این هدف ، توزیع عادلانه تعلیم و تربیت در جامعه می باشد. امید است دولت و مجلس با برنامه ریزی درست در تحقق این آرمان گامهای مؤثری بردارند.

با کانال همای خبر همراه باشیدhttp://@homaygilanir

About مدیر خبر1

Check Also

جشنواره عصر قلم/ شهرسازی نوین برای رشت در قالب طرح ” رها “

جشنواره عصر قلم / شهرسازی نوین برای رشت در قالب طرح ” رها “ ویژه …