چاپ مطلب چاپ مطلب

رئیس اتاق اصناف سیاهکل: عدم سرمایه گذاری، عدم ارائه تسهیلات به بخش صنوف، عدم وجود نقدینگی در شهر، رکودکامل بازار در بخش خرید و فروش و ساخت و ساز ازمهمترین مشکلات اصناف است/فروشگاه های زنجیره ای کسب و کار خرد را باطل می کنند

اختصاصی همای گیلان: اصناف یکی از بزرگترین نهادهاى مدنى در هر کشورى به حساب می آید که توسط خود مردم اداره می شود. بی شک اقتصاد هر کشوری برپایه آن استوار است. در کشور ما نیز اصناف در همراهی با انقلاب نقش اساسی ایفا نموده و چه بسا اقتصاد خود را رها و همپای انقلاب در جبهه های جنگ حضور یافتند. در جامعه کنونی، بیکاری موجب گشته که قشر عظیمی از جوانان به این شغل شریف رو آورند. از این رو این جوانان تحصیل کرده، با قرار دادن آموخته های علمی خود در کنار تجربه بازاریان کفه ترازوی اصناف را وزین تر نموده اند. نامگذاری اول تیر بهانه ای است تا بازاریان دور هم جمع شوند و در خصوص مشکلات خود به بحث و گفتگو بنشینند. از این رو خبرنگار ما گفتگویی با کامبیز سرخطی رئیس اتاق اصناف شهرستان سیاهکل انجام داده است که با هم آن را می خوانیم:
سرخطی در ابتدا ضمن تبریک روز اصناف گفت: اصناف جایگاه ویژه ای در جامعه دارند که بی توجهی به آن می تواند تاوان زیادی داشته باشدو آنچه مطرح میشود گوشه ای از مشکلات حاضر است .
رئیس اتاق اصناف شهرستان سیاهکل افزود : شهرستان سیاهکل حدود ۳۵۰۰ واحد صنفی ثبت شده دارد و حدودا ۳۲۰۰ واحد دارای پروانه کسب معتبر میباشد ضمن آنکه ۱۲ اتحادیه و یک واحد زیر مجموعه اداری دیگر بنام واحد بازرسی اصناف متشکل از ۲ بازرس و یک مدیر بازرسی زیر نظر اصناف را دارا می باشد.
وی در زمینه مبنای صدور مجوز اظهار داشت: برابر قانون ۵ برابر حق عضویت و تمدید نصف آن محاسبه میگرددالبته هر شغلی با شغل دیگر تفاوت دارد.
وضعیت بازار روز به روز بدتر می شود
سرخطی در مورد وضعیت بازار اذعان داشت: بازار شهرستان در وضعیت متوسط نسبت به ۵ سال گذشته است و روز به روزدر حال بدتر شدن است . شاید در بخش املاک به صفر رسیده است. اغلب کسبه در حال ورشکستگی و نابودی هستند و هیچ نهاد و یا مقامی پاسخگو نیست.
رئیس اتاق اصناف شهرستان سیاهکل تصریح کرد:اینجانب به عنوان رئیس اتاق اصناف شهرستان سیاهکل عرض می کنم عمده مشکلات سیاهکل عدم سرمایه گذاری؛ عدم ارائه تسهیلات به بخش صنوف، عدم وجود نقدینگی در شهر، رکود کامل بازار در بخش خرید و فروش و ساخت و ساز می باشد.
وجودسه بازار هفتگی موجب ارتقای درآمدروستاها ست
وی یادآورشد: وجود ۳ بازار هفتگی در دو روز هفته یکی غیر سنتی و دو بازار سنتی باعث ارتقای درآمد روستاها میشود و بازار دیگر هم در حاشیه کانال در حریم شبکه آب قرار داردکه برای شهر ضرر دارد و سنتی نبوده وکالاهایی از فروشگاه های شهر همجوار در آنجا به فروش می رسد و چون اغلب کسبه آن از خارج شهرستان می باشند، منجر به خروج نقدینگی میشود.
با وجود همکاری همه جانبه اصناف با دولت، چرا بدترین اتفاقات را علیه حوزه اصناف شاهد هستیم ؟
وی در پاسخ به این سوال که چرا بازار تک نرخی نیست ، عنوان کرد: بازار الان تک نرخی است. دلیل هم اینکه وقتی معاملاتی نباشد چه کسی متوجه خواهد شد تک نرخی است یا خیر و کسب و کار کاملا راکد میباشد. هنر تک نرخی چیست؟سرخطی ادامه داد: اگر می خواهیم بازار شاداب باشد بایدرونق بازار در اولویت کار دولت باشد و نظارت تشدید گردد و مردم را تشویق به سرمایه گذاری نماییم و موانع دست و پاگیر اداری را رفع کنیم آنوقت معلوم میشود تک نرخی است یا خیر. اکنون باید عرض کنم اصناف در همه زمینه ها با دولت و نظام همکاری یکسو داشته و دارد اما بدترین اتفاقات را علیه حوزه اصناف شاهد هستیم. چرا؟؟؟ هزاران واحد صنفی در کشور وجود دارد که میانگین هر واحدصنفی ایجاد اشتغال برای ۲ نفر است . اما دولتمردان توجهی به بازار ننمودند به طوریکه تسهیلات کم بهره قطع شد و بازار به صورت راکد اداره می شود ، ساخت و ساز خرید و فروش تعطیل و در ادامه بدترین مشکل ایجاد شده در کشور و در کل شهرها اجازه بازگشایی فروشگاههای زنجیره ای است که با رانت همراه بوده و همه را ناراحت و نگران کرده و تمام فروشگاههای خرد و جزء باید کاسه و کوزه خود را جمع کنند و با بیکاری و عدم پرداخت بدهی های خود مواجه شوند.
وی اضافه کرد:از همین نوع فروشگاه زنجیره ای هم اکنون در شهر سیاهکل در حال دایر شدن میباشد و آنها با سفارش به شرکتها اقدام به خرید بیشتری میکنند با کیفیت و با وزن پایین ولی با شکل وظاهر یکسان ،کسب و کار خرد و جزء را باطل میکنند و با وجود همه اعتراضات و نگرانی ها حتی با احتمال وجود پیگیری هم به کار خود ادامه می دهندو همه مسئولان ذیربط نظاره گر میباشند.اینجانب تقاضای پیگیری و رسیدگی به وضع نابسامان کسب و کار را دارم.
سرخطی در پایان گفت: به امید روزی که مسئولان قدر و قیمت بازاریان را که در هشت سال دفاع مقدس از جان مایه گذاشتند و امروز تنها شدند را داشته باشند.

 

با کانال همای خبر همراه شوید

About عطیه نصرتی

Check Also

برپایی سیرک در کومله

برپایی سیرک در کومله با حضور دکتر مهدی پور شهردار، آقای عظیمی ریاست شورای شهر …