چاپ مطلب چاپ مطلب

رئیس اتحادیه نانوایان لنگرود: اجرای جلسات آموزشی توجیهی سامانه نانینو در نانوایی های شهر

رئیس اتحادیه نانوایان لنگرود:

اجرای جلسات آموزشی توجیهی سامانه نانینو در نانوایی های شهر/

مشکلات عدیده صنف نانوایان ،
از کسری سهمیه آرد تا آردهای بی کیفیت و گرانی کنجد و مخارج جاری

نان جزء اساسی ترین غذا در همه جوامع به حساب می آید .

اختصاصی همای خبر( گیلان) – کمتر کسی است که طی یک روز حداقل یک وعده در روز نان مصرف نکند و طبق فرهنگ جامعه ما نیز مردم حساسیت زیادی در تهیه نان دارند. و به کیفیت نان اهمیت می‌دهند.

از سویی برخی خبازان نیز کیفیت نامرغوب آرد را دلیل اصلی افت کیفیت نان میدانند ضمن آنکه عدم صرفه اقتصادی و بالابودن هزینه کارگر در نانوایی ها را هم از معضلات اصلی خود نام می‌برند.

بنابراین می‌توان ادعا کرد اتحادیه آرد و نان از مهمترین و اساسی ترین اتحادیه های اصناف در اجتماع است.
به همین مناسبت خبرنگار همای خبر(گیلان) گفتگویی با صفرعلی محبی نژاد ‘ رئیس اتحادیه نانوایان لنگرود’ انجام داده است که این گفتگو را به صورت پرسش و پاسخ در ذیل آورده ایم:

س) لطفا ضمن معرفی خود بفرمایید از چه مدت به عنوان رئیس اتحادیه نانوایان مشغول فعالیت هستید؟ همچنین بفرمائید لنگرود دارای چند نانوایی می باشد؟!

ج)اینجانب صفرعلی محبی نژاد رئیس اتحادیه از تاریخ ۱۹ شهریور ۱۴۰۱ مشغول فعالیت بوده ام ،
_ شهرستان لنگرود دارای ۲۰۸ واحد خبازی اعم از یارانه یک ویارانه دو می باشد.

س) درخصوص نحوه توزیع آرد آزاد ویارانه ای ۱ و ۲ شهرستان توضیح بفرمایید؟

ج) در راستای توزیع آرد که یارانه یک برعهده تعاون روستایی شهرستان بوده و در مورد توزیع آرد یارانه دو با عاملیت آقایان محبی نژاد وآقای شریف پناد در شهرستان لنگرود توزیع می گردد.


س) در قسمت کمبود آرد چه اقداماتی انجام داده اید؟

ج) تخصیص آرد از تاریخ ۲۵ بهمن ۱۴۰۱ هوشمند سازی شد و بر طبق کارکرد و دستگاه های پوز تخصیص آرد نانوایی ها صورت می پذیرد.
به علت عملکرد نادرست بعضی از نانوایی ها آرد شهرستان به مقدار قابل ملاحضه ای کسر شد و در این راستا با برگزاری جلسات توجیهی و آموزشی و همچنین مکاتبات عدیده مبنی بر دریافت آرد ترمیمی توانسته ایم کمبود های آرد را تا حدود زیاد حل نماییم.
در این راستا می طلبد خبازان محترم شهرستان با عملکرد صحیح و درست خود آرد واحد خویش وبه تبع آن سهمیه آرد شهرستان را افزایش دهند.

س) در جلسات کارگروه آرد ونان چه تصمیماتی اتخاذ شده است؟ اگر تصمیمی گرفته شده آیا اجرایی هم گشته یا خیر؟

ج)در جلسات کارگروه برای افزایش آرد شهرستان تصمیم بر آن شد تا با اداره غله استان مکاتباتی به عمل آید واین کار در دو زمینه به صورت دریافت آرد ترمیمی و نیز مناسبتی، از اداره متبوعه استان دریافت آرد صورت پذیرفت که در این راستا اکثر ماه ها آرد ترمیمی جهت افزایش سهمیه ارد نانوایان مکاتبه و دریافت به خبازانی که سهمیه آرد شان کسر گردید بود اختصاص و غله وبازرگانی استان برای اکثر خبازان شهرستان آرد دریافت واختصاص گردید.

س) آیا مجوزی هم برای نانوایی های آزاد پذیر صادر شده است؟

ج)به علت نداشتن سهمیه آرد آزاد پز و تخصیص آن توسط مبادی ذیربط استان تاکنون واحد خبازی آزاد پذیر در شهرستان لنگرود دایر نشده است.

س) در زمینه سهمیه جذب آرد صنف صنعت قنادان چه اقداماتی انجام داده اید؟

ج) خوشبختانه با همکاری های صمیمانه ای که بین مسولین شهرستانی واستانی وجود دارد هر واحد قنادی که درخواست آرد صنف وصنعت نموده در کارگروه شهرستانی مورد بررسی و تا حال همان مقدار درخواستی که انجام گرفت مورد موافقت شهرستان و در ادامه با درخواست از استان مورد قبول قرار گرفته ودر این راستا تاکنون مورد ومشکل خاصی وجود نداشته است.

س) آیا با کمبود خمیرمایه هم مواجه هستید؟ شنیده ها حکایت از افزایش قیمت عجیب وغریب خمیر مایه در چند ماه اخیر دارد .آیا این خبر را تایید می کنید؟

ج) بله مسئله خمیر مایه برای بعمل آوردن آرد و نان واحد خبازی دربرهه ای از زمان در چندین ماه قبل با مشکل افزایش قیمت وبه تبع آن کمبود مواجه بوده ایم که با همکاری وتلاش همه دست اندرکاران وحتی نانوایان عزیزان مشکل حالیه حل گردید وهم اکنون مورد خاصی وجود ندارد.

س)برای آموزش نانوایان و سامانه نانینو توسط اتحادیه چه اقدامی انجام گرفته است؟

ج) دراین راستا با هماهنگی های بعمل آمده این اتحادیه در این زمینه اقدام به برگزاری دو جلسه کلاس آموزشی و توجیهی برای کل نانوایان شهرستان در طول سال ۱۴۰۲ نموده است.

س)عمده ترین مشکلات در صف نانوایان چیست؟

ج)با عنایت تورم وافزایش بسیاری از کالاها وخدمات وحتی بهای آب، برق و گاز ونیز دستمزد و مبلغ بیمه کارگران و تامین و نگهداری تجهیزات نانوایی قیمت نان جوابگو نمی باشد و می طلبد مسئولین در راستای افزایش قیمت نان تجدید نظری نمایند.

س) دربحث گشت های نظارتی کدام دستگاه ها با شما همکاری لازم را انجام می دهند ودر سال گذشته چند نانوایی دچار تخلف شد وعمدترین تخلفاتشان چه مورادی بود ؟

ج) در بحث گشت های مشترک خوشبختانه تمام اعضای محترم کارگروه و نیز بخشداران محترم مرکزی-کومله-اطاقور با معرفی نماینده خود در این زمینه همکاری شایسته ای را در گشت های مد نظر بعمل می آورند و همچنین بیشترین تخلف در خصوص افزایش نرخ کنجد و کم فروشی وزن چانه واحدهای خبازی می باشدکه دلیل کم فروشی بابت تورم قیمت نان ثابت بوده ناخواسته باعث تخلف شده است.

س) درخصوص شناسه یکتا چه کارهای در اتحادیه شما شده است؟

ج) در این رابطه از سوی این اتحادیه ونیز اتاق محترم اصناف به تمام نانوایان شهرستان طی ارسال پیامک خواستار تبدیل وضعیت پروانه قدیمی به جدید و یکتا شده و بدین گونه اطلاع رسانی گردیده است
.
س)حرف ناگفته ای اگر باقی مانده بفرمایید.

ج ) مسئولین محترم از شرکت نانینو مستقر در تهران با اینکه مطلع می باشیم ازدحام کارشان بسیار بوده ولی جهت جلوگیری از عدم کسر سهمیه به علت پروسه طولانی تغییر نام که زمان ۱۵ الی ۲۰ روز بطول می انجامد تا دستگاه پوز جدید به نام نفر جدید ثبت و تحویل گردد موجب کسری آرد شهرستان می گردد که انتظار کاهش این پروسه زمانی را بدلیل ذکر شده داریم.
انتظار این اتحادیه با عنایت به اینکه از بطن همین نانوایان عزیز بوده ودر جریان بسیاری از مشکلات آنان می باشم از مسئولین شهرستانی واستانی می رود تا با پرداخت تسهیلات بانکی برای تجهیز دستگاه های انجام کار برای پخت نان وبهداشتی نمودن محیط کاری واستحکام بنا واحد و ایجاد محل کسبی در خور شان ومنزلت مردم فهیم و فرهنگی شهرستان لنگرود برای خبازان بعمل آید.

در پایان از همه مسئولین محترم استانی و شهرستانی به پاس کوشش کار و تلاش آنان جهت رفع مشکلات حوزه آرد و نان داشته اند کمال تشکر و قدردانی واز خداوند منان برای همه خدمتگزاران صدیق نظام به ویژه مقام معظم رهبری آرزوی سلامتی و تندرستی را دارم.

انتهای پیام/ همای خبر

About نسرین عشقی

Check Also

مدیرکل صمت گیلان: همایش تخصصی فرش دستباف در رشت برگزار می شود

مدیرکل صمت گیلان: همایش تخصصی فرش دستباف در رشت برگزار می شود مدیرکل صنعت، معدن …