چاپ مطلب چاپ مطلب

رئیس اداره اوقاف شهرستانهای لاهیجان وسیاهکل در نشست خبری با اصحاب رسانه ازکسب رتبه دوم این اداره از حیث مراودات مالی خبر داد/

نشست خبری حجت الاسلام اشکوری رئیس اداره اوقاف و امور خیریه لاهیجان وسیاهکل در زمینه بصیرت عاشورایی با اصحاب رسانه برگزارشد.
اختصاصی همای گیلان، حجت الاسلام اشکوری ضمن تشکر و قدردانی از حضور اصحاب رسانه گفت: توفیق نشد تا در ایام خبرنگار در خدمت اصحاب رسانه باشیم و اکنون فرصت را غنیمت دانستیم و علاقمندیم که ارتباط بین اصحاب رسانه و اوقاف مستمر باشد .
رئیس اداره اوقاف و امور خیریه لاهیجان وسیاهکل در خصوص طرح بصیرت عاشورایی عنوان کرد: این طرح از ۵-۶ سال اخیر در بقاع متبرکه و امامزادگان در حال برگزاری است و همانطور که از نام آن پیداست برنامه اش بصیرتی می باشد که در بقاع متبرکه برگزار میشوند .
حجت الاسلام اشکوری در ادامه اظهار کرد: همانطور که همه می دانیم هدف دشمنان اسلام و شیعه تعطیل کردن برنامه های عاشورایی و ایام محرم است و سعی بر انحراف مردم از آن دارند و شاید خیلی از برنامه های عزاداری، مداحی ها ، نمادها و… بدرستی و در مسیر و فلسفه قیام امام حسین(ع) اجرا نشوند و خساراتی داشته باشد و هدف از برگزاری طرح بصیرت عاشورایی برگزاری این مراسمات در مسیر درست و براساس قیام اباعبدالله است
رئیس اداره اوقاف و امور خیریه لاهیجان وسیاهکل بیان کرد:در این طرح ، تعدادی از مبلغین آشنا به مسائل روز و مجتهد به مسائل دینی از قم اعزام میشوند و در بقاع متبرکه حضور پیدا میکنند تا این برنامه بدرستی انجام بگیرد.
وی اضافه نمود: یکی از دغدغه هایی که وجود داشت عدم اطلاعات مبلغین بود که استفاده از روحانیون تحصیلکرده و به روزدر برنامه کار ما قرار گرفت چونکه اکنون دیگر افراد باسواد و با اطلاع هستند و پای منبر کسی می نشینند که بتواند پاسخگوی سوالات آنان و به مسائل روز دنیا نیز واقف باشد وبتوانند فلسفه قیلم امام حسین را تدوین کنند و به اطلاع جوانان و نوجوانان برسانند .
وی در ادامه بیان نمود: طرح بصیرت عاشورایی در حدود ۵۰ بقعه شاخص شهرستان در حال انجام است تا برنامه های ایام محرم را به سمت رویکرد انقلاب و نظام هدایت کند.
وی در خصوص دیگر عملکردهااین اداره گفت: برنامه لبیک یا حسین در بقعه امیرکلایه انجام شده است و همچنین برنامه< احلی من العسل >که با هماهنگی آموزش و پرورش برای دانش آموزان انجام خواهد شد.
وی در خصوص برنامه های اربعین حسینی عنوان کرد: زمینه های برنامه های اربعین حسینی در حال انجام است و ۲ موکب وجود دارد که یکی از لاهیجان و با هماهنگی فرمانداری و دیگری با هماهنگی سازمان اوقاف است و از مردم و هیئت امنا کمک میگیریم تا بتوانیم دو موکب را هدایت کنیم و بخشی از هزینه هایی که موکب ها متقبل خواهند شد از بقاع متبرکه و امامزادگان تامین میکنیم.
حجت الاسلام اشکوری در ادامه به کلیت برنامه های اوقاف اشاره نمود و اظهار داشت: تعداد بقاع متبرکه شهرستان لاهیجان ۱۱۰ و تعداد موقوفات ۵۷۸ موقوفه است که در سامانه ثبت شده اند و تعداد مساجد شهرستان ۱۸۵ و رقبات( زمین ها، مغازه ها و … که مربوط به هر موقوفه است) ۴۶۴۲ در لاهیجان است
وی افزود: اداره اوقاف لاهیجان از جهت مراودات مالی با داشتن بیش از ۱۴۰۰ میلیون اسناد تایید شده در اداره تحقیق بعد از شهرستان رشت رتبه دوم را دارد.
درآمد در موقوفات و هم در بقاع در قیاس با سال ۹۶ به صورت ۱۰۰درصد افزایش داشته است
وی در خصوص درآمد عنوان کرد:درآمد هم د رموقوفات و هم در بقاع در قیاس با سال ۹۶ به صورت ۱۰۰درصد افزایش داشته است با وجود شرایط بد اقتصادی افزایش دارمد داشتیم و دلایل آن را میتوان اعتماد مردم به متولیان و هیئت امنا، جوانگرایی هیئت امنا، اطلاع رسانی درآمدی بقاع متبرکه به مردم و شفاف سازی شمرد.
وی به عملکرد بخش فرهنکی اشاره داشت و تصریح کرد: در بخش فرهنگی طرح آرامش بهاری در بقعه شیخ زاهد را در ایام نوروز داشتیم که با استقبال زیاد مردم و مسافرین روبه رو شد .
بیش از ۵۰۰ میلیون تومان موقوفات در بخش خدمات رسانی و اجرای نیات
اشکوری بیان کرد: در بخش خدمات رسانی و اجرای نیات بیش از ۵۰۰ میلیون تومان موقوفات داشته ایم که اعم از کمک له نیازمندان، کمک به بیمارستانو بیماران و مدارس و… بوده اند

بیش از ۵۰ بقعه متبرکه ما دارای طرح جامع هستند
وی به عملکرد بخش عمرانی اشاره نمود و گفت: بیش از ۵۰ بقعه متبرکه ما دارای طرح جامع هستند که در طرح جامع مشخص میشود برنامه های آینده حتی تا ۵۰ سال بعد بقاع چه باشند و بقاع ما این شرایط را دارند.
در بقعه متبرکه آ سید محمد یمنی یک مکان تجاری، ورزشی و… ایجادخواهدشد
وی در خصوص بخش سرمایه گذاری عنوان کرد: در بخش سرمایه گذاری زمین های مستعد سرمایه گذاری هستند که ما آنها را شناسایی کرده ایم و مقدمات کار آنها نیز انجام شده است بطور مثال در بقعه متبرکه آ سید محمد یمنی بحث تغییر کاربری مطرح است که با شهرداری در حال انجام کارهای آن هستیم در زمینی روبه روی بقعه به مساحت حدود ۸۰۰۰متر که برنامه داریم یک مکان تجاری، ورزشی و… ایجاد کنیم و منتظر اخذ کاربری آن هستیم.
وی در ادامه گفت: در مباحث حقوقی و ثبتی بیش از ۷۰ نقشه utm و سند مالکیت ظرف سال گذشته تا امسال انجام شده است و بیش از ۳۰ بقعه متبرکه مجهز به دوربین مدار بسته شده اند.
وی برنامه ی اصلی ۶ ماهه دوم سال را اینگونه عنوان کرد: تلاش ما برای ۶ماهه دوم سال بحث مهم سرمایه گذاری در موقوفات و بقاع متبرکه است تا بتوانیم یک درآمد مستمر و جاری داشته باشیم و چشم ها به دنبال فروش قبر و ضریح نباشد.

تصاویر : محمد صادق غلامی

با کانال همای خبر همراه باشید

About عطیه نصرتی

Check Also

واکاوی نمایش ضعیف ملی پوشان والیبال در لیگ ملتها

مجید صبوحی کارشناسی فرهنگی ورزشی و مربی والیبال طی یادداشتی نوشت: در آستانه المپیک ریو …