چاپ مطلب چاپ مطلب

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه لاهیجان:در سال ۹۳ تاکنون چهار مورد وقف داشته ایم وسه مورد دیگر اعلام آمادگی کرده اند

اختصاصی همای گیلان:به مناسبت هفته وقف جلسه کنفرانس خبری با اصحاب رسانه برگزار شد.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه لاهیجان تبلیغات را امر مؤثری در ترویج فرهنگ قلمداد کرد و گفت: این سلاح هم می تواند در ترویج فرهنگ احکام شرعی مؤثر باشد و هم می تواند فرهنگ غلط را به جامعه ما تزریق کند لذا کار بسیار مهمی بر دوش شما خبرنگاران نهاده شده  است.

DSCN1821

حجت الاسلام حسین یوسف زاده افزود: واقفان خیراندیشانی هستند که می خواهند جامعه را بدون درد و به دور از همه کمبودها ببینند. ایشان با انجام وقف می توانند هم مشکل جامعه خود و هم آینده را رفع نمایند که خداوند از آن  به باقیات صالحات نام برده است.

لذا ما می بینیم از صدر اسلام تاکنون ماندگارترین آدم ها همین مردم بودند.

وی تعداد موقوفه در شهرستان لاهیجان را ۴۲۵ مورد اعلام کرد و افزود: موقوفات یا منفعتی هستند یا انتفاعی. منفعتی دارای درامد هستند اما در انتفاعی مالک ملک را برای حسینیه یا مسجد وقف می کند.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان لاهیجان اظهار داشت: از ۴۲۵ موقوفه ۶۰ موقوفه دارای متولی خاص می باشد مثل بیمارستان شفاء اما متولی بقیه اداره اوقاف و امور خیریه است.

حجت الاسلام یوسف زاده خاطر نشان کرد: یکی از ارکان مهم وقف این است که هم وقف مسلط بر وقف عاقل و بالغ باشد و با اختیار مالش را وقف کند.

وی یادآور شد: سازمان به جهت شفاف سازی در امور مالی، سامانه جامع موقوفات و بقاع متبرکه را تعبیه کرده است که به روز هزینه های مالی ما بررسی می شود این در حالی بود که قبلاً در آخر سال بررسی می شود.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه با بیان این مطلب که موقوفات مدت دار نیست و تا ابد وقف باقی می ماند اما وقف  قابل نقل و انتقال است اذعان داشت: وقتی در زمین موقوفه اعیانی ساخته شود میتوان سند گرفت.

حجت الاسلام یوسف زاده تعداد رغبه این شهرستان را ۲۷۰۰ عنوان کرد و افزود: ۶۰ موقوفه عرصه و عیان در این شهرستان وجود دارد.

وی موسی معتمد شریت، میرزا نائب اردو بازاری، کربلای حسن تاجر کاروانسرابری را از جمله موقوفه  شاخص شهرستان نام برد.

رئیس اوقاف و امور خیریه لاهیجان ادامه داد: ۵/۱ دنگ رودبنه موقوفه احمد قوام و ۵/۱ دنگ رودبنه موقوفه مریم وثوق می باشد.

حجت الاسلام یوسف زاده وقف جدید در سال ۹۳ را چهار مورد عنوان کرد که شامل حاج محمدعلی محقق منتظری، سیما صدیق پاشاکی، راشد صفری گوکه و علی داوطلب رودپشتی می باشد. ضمن آنکه ۳ مورد وقف دیگر اعلام آمادگی کرده انددر  حالیکه طی سال گذشته ۸ مورد وقف ثبت شده است..

وی گفت: در سال ۹۳، هشتصد مورد نقشه utm و ۷۰ مورد نقشه s Gp تهیه شده است.

رئیس اوقاف و امور خیریه شهرستان لاهیجان کمک به فقرا، ایتام و مستمندان، برگزاری روضه سیدالشهداء و کمک به طلاب علوم دینی و حوزه علمیه را مهمترین نیات شاخص شهرستان دانست و افزود: یکی از مشکلات ما در اوقاف این است که نیات نباید محدود باشد و وقف کنندگان نبایدنیات خود را محدود اعلام نمایند.

حجت الاسلام یوسف زاده خاطر نشان کرد: اجرای طرحهای عمرانی با نظارت دفتر فنی اوقاف استان گیلان در سطح بقاع متبرکه و مساجد شهرستان ۹۰ مورد است که ۱۸۸ میلیون تومان(از بقاع متبرکه)درآمد کسب شده است.در ضمن برابر با طرح مودت اهل بیت کمک به مساجد وبقاع متبرکه بالغ بر پنچ ملیارد تومان بوده که فردی به اسم سید باقر بزرگی دیلمی قریب ۷۰۰ ملیون تومان برای مسجد گوهر کنارگمل هزینه نموده اند

همچنین از درآمد بقاع  ۹۷ میلیون تومان آن صرف هزینه مدیریتی ، ۳۰ میلیون تومان هزینه فرهنگی واز محل موقوفات  ۳۷ میلیون و دویست تومان صرف عزاداری و ۱۰ میلیون هم صرف کمک به مستمندان شده است.

وی تأکید کرد: در شهرستان لاهیجان و سیاهکل حدود ۴۵۰ بقعه و مسجد وجود دارد (۱۳۰ بقعه)

رئیس اوقاف و امور خیریه شهرستان لاهیجان یکی از مشکلات فرهنگی موجود در بقاع متبرکه را دخیل بستن به درخت و یا ضریح بقعه دانست که از فرهنگ جاهلی باقی مانده است.

و دیگر اعتماد کردن به خواب دیگران و پیروی از خرافه و به انحراف کشیدن افراد برای زیارت اماکن است که هیچ سندیت و سابقه ای برای این مورد وجودندارد که باید از این رفتار حذر نمایند

حجت الاسلام یوسف زاده ادامه داد: بقاع متبرکه طبق مصوبه  شورای اسلامی در سال ۶۳ برابر با ماده  ۵ قانون  تشکیلات و اختیارات سازمان اوقاف  آیین نامه نحوه انتخاب و برکناری شرایط هیات امنا که  اماکن مذهبی و موقوفات را تصویب نمودند

بر مبنای این قانون مساجد،حسینه ها  و بقاع متبرکه هم مکان مذهبی وهم موقوفه به شمار می آیند.ولی اداره اوقاف به خاطر همکاری با نهادهای اثرگذار در مسجد مثل ستاد پشتیبانی امور مساجد کشور و سازمان تبلیغات کشور و ارشاد و ساستگذاری ائمه جمعه در جلسات تهران موصوب کردند که احکام هیدت امنای مساجد و بقاع متبرکه کل کشور به عهده اداره اوقاف می باشد و فقط استان تهران استثناء شد و زیر نظر امور مساجد است.

در پایان علاقمندان جهت مشاوره در وقف می توانند با شماره تلفن ۰۹۱۲۷۵۸۲۳۸۲حجت الاسلام یوسف زاده رئیس اداره تماس یا به اداره مراجعه نمایند

DSCN1818 DSCN1820

About سردبیر ارشد

Check Also

واکاوی نمایش ضعیف ملی پوشان والیبال در لیگ ملتها

مجید صبوحی کارشناسی فرهنگی ورزشی و مربی والیبال طی یادداشتی نوشت: در آستانه المپیک ریو …