چاپ مطلب چاپ مطلب

رئیس شورای شهرستان رشت اعلام کرد؛ رایزنی اعضای شورای شهرستان رشت با مسئولان اداره ثبت اسناد گیلان برای تعیین تکلیف املاک و صدور مجوزها

رئیس شورای شهرستان رشت اعلام کرد؛

 

رایزنی اعضای شورای شهرستان رشت با مسئولان اداره ثبت اسناد گیلان برای تعیین تکلیف املاک و صدور مجوزها

مجید عزیزی، رئیس شورای شهرستان‌های رشت در جلسه بیست و دوم این شورا بر رفع ابهامات در صدور مجوزها در املاک روستایی و شهری تاکید داشت. وی از مسئولان اداره ثبت اسناد گیلان برای حضور در جلسه دعوت بعمل آورد.

همای خبر نقل از گیلان کلیک – مجید عزیزی رئیس شورای شهرستان رشت در این جلسه توضیح داد: مشکلات عدیده موجود در این عرصه بخصوص نارضایتی های فراوان در صدور مجوزهای ساخت و ساز سبب شد تا رایزنی با مسئولان حوزه ثبت را در جهت حل این چالش در دستور کار قرار دهیـم.

مجیدی در نطق پیش از دستور خود به ضمن حمایت از مردم غزه و محکوم ساختن جنایات انجام گرفته توسط صهیونیستها گفت : امریکا و اسرائیل در بسیاری جوامع جهانی چون غزه، افغانستان و عراق همواره محور شرارت و کشتار بوده اند ، اما با وقاحت، خود را مظهر آزادی خواهی دانسته و ایران را متهم به ایجاد ناامنی در منطقه می‌کنند.

وی گفت: اعتراضات مردمی علاوه بر کشورهای منطقه در استکهلم و شهرهایی از امریکا و فرانسه مؤید آگاهی عمومی براین مطلب است که صهیونیستها و کاخ سفید مظهر شیطان صفتی و شرارت در جهان هستند.

وی در رابطه با موضوع جلسه توضیح داد: عدم تعیین تکلیف املاک در شهرها، بخش ها و روستاهای گیلان سبب نارضایتی عمومی و ساخت و سازهای بی رویه شده است.
عزیزی با ذکر اینکه بیش از ۱۲ هزار ساخت و ساز بی رویه در شهرستان رشت وجود دارد گفت: بلاتکلیفی در صدور مجوزها باعث این نابسامانی است و شهروندان و روستاییان در خرید و فروش املاک نیز با مشکل مواجهند و لازم است در یک عزم جدی و طی قوانین کلی و چند جانبه نسبت به این معضل اقدام نمود.

در این جلسه ، اعضای کمیسیون مشکلات جاری در شهرهایی چون کوچصفهان، خشک بیجار، پیربازار و دیگر مناطق تحت پوشش خود را مطرح کردند.
بروکراسی های اداری، نحوه اجرای قوانین ساماندهی حل اختلاف، تکمیل نبودن یا فقدان مستندات برای املاک، لزوم تغییر کاربری ها و صدور پروانه ساخت، تخلفات اداری در سازمانها و گره های موجود در مستندات برای خرید و فروشها ، از جمله مسائلی بود که دراین جلسه مطرح شد.

مهندس پیله ور لنگرودی، رئیس امور نقشه برداری و کاداس گیلان در پاسخ به سوالات متعدد مطرح شده عنوان کرد: زمانبر بودن رسیدگی به پرونده ها به دلیل نیاز به استعلام و کارشناسی های میدانی است و معتقدیم نباید دقت قربانی سرعت در امور اداری و ثبت اسناد شود.

وی با تایید اینکه متاسفانه گاه تخلفاتی خواسته یا ناخواسته در این میان روی داده گفت: باید با تعامل بیشتر میان شورا و شهرداری ها و ادارت ثبت اسناد از تلنبار شدن مشکلات جلوگیری کرد.
پیله ور گفت: لازم است با سازوکار هایی مشخص ساماندهی فضا را به سمت تسهیل برد.

وی گفت: سازمان ثبت اسناد از اساسی ترین و قدیمی ترین ادارات کشور است که در سال ۱۳۱۰ در کشور افتتاح شد.
وی در مفهوم عبارت کاداس گفت: کاداس یعنی مدیریت بهینه زمین و امروزه ملاک توسعه یافتگی کشورها در بانک جهانی با مجهز بودن به سیستم هوشمند کاداس ارزیابی میشود؛ یعنی آنکه بتوان در چند ثانیه به کلیه اطلاعات هر قطعه زمین اعم از متراژ ، مکان یابی، کاربری، مباحث حقوقی، وضعیت مالکیت و بسیاری اطلاعات دیگر دسترسی داشت.

پیله ور با اشاره به اینکه ممکن است تصمیمات دولتی به سمت ایجاد تعاونی اراضی کشاورزی پبش برود تا بهره وری همگانی برای روستاییان از آن حاصل شود گفت: متاسفانه سرانه اراضی کشاورزی در سی سال اخیر در سطح گیلان به نصف رسیده و باید برای جلوگیری از کمتر شدن آن راهکاری یافت که رضایت روستاییان نیز در این میان لحاظ شود.
وی گفت: منکر معضلات عدیده در این میان نیستیم و برای املاک فاقد اسناد و مدارک نیز حداکثر تعامل را با تکیه بر استعلام های محلی و بازدیدهای میدانی با مالکان خواهیم داشت.

در این جلسه با اشاره به اصل ۱۰۳ قانون اساسی که استانداران، فرمانداران ، بخشداران و ادارات را ملزم به اجرای مصوبات شوراهای شهر دانسته مطرح شد: تعامل ادارات با شوراهای اسلامی که نمایندگان مستقیم شهروندان هستند، اصلی است که با رعایت آن روند امور تسهیل شده و رضایت شهروندی حاصل میگردد.

مجید عزیزی گفت: انتظارات این است که صدور مجوزها برای املاک بلامنازع بدون مشکل انجام شود و انتظارات شهروندان و روستاییان نیز آن است که بتوانند در کنار خانه های خود و در اراضی خود برای جوانان و فرزندان خود خانه ای بسازند و در این راستا همراهی اداره ثبت اسناد میتواند کارگشا باشد.

انتهای پیام/

About نسرین عشقی

Check Also

رئیس شورای شهر چاف و چمخاله : هیچ تصمیمی برای تغییر در مدیریت شهری نداریـم

رئیس شورای شهر چاف و چمخاله : هیچ تصمیمی برای تغییر در مدیریت شهری نداریـم …